שבוע לאחר סיום מחאתן: עובדות סוציאליות הותקפו באור-עקיבא

תופעת האלימות כלפי עובדי הציבור נמשכת כשבנוסף לאחות שהותקפה הבוקר בבית החולים איכילוב בת"א, עובדות סוציאליות הותקפו גם אתמול (שני) באירוע אלימות בלשכת הרווחה באור עקיבא. תופעת האלימות כלפי העו"סיות עלתה לכותרות בשבועות האחרונים עם התגברות המחאה של איגוד העובדים הסוציאליים והסכם אליו הגיעו בשבוע שעבר בתום ישיבה שהתקיימה בין שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ ויו״ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני.

במקרה שארע אתמול, מטופל שניסה לפרוץ ללשכה נבלם על-ידי השומר והתעמת איתו. השומר הצליח להוציא אותו החוצה והוא המשיך לצעוק, לאיים ולזרוק אבנים על הלשכה. המשטרה הוזעקה למקום. בעקבות פנייתו של יו״ר מחוז חיפה והצפון באיגוד העובדים הסוציאליים, ששון גמליאל, נסגרה לשכת הרווחה לאחר האירוע והתקיימה אסיפת הסברה לעובדים.

אירוע תקיפת עובדת סוציאלית באגף רווחה בירושלים. ארכיון (קרדיט: איגוד העובדים הסוציאליים)

מהאיגוד נמסר כי כבר בחודש יוני ערך גמליאל ביקורת באגף הרווחה בעיר ואת ממצאיו החמורים העביר לראש העיר, יעקב אדרי, שהתעלם מהפנייה. "התנאים הפיזיים של מבנה הרווחה קפאו על מקומם מזה כ-40 שנה, המבנה נראה מוזנח ויוצר רושם של התייחסות לאוכלוסיית הרווחה כאל אוכלוסיות זניחות, חסרות כבוד וראויות לבוז", נכתב בביקורת. "אין בעליבות הפיזית של הלשכה כל דבר מכבד, מוקיר ואמפטי פרט לזלזול תהומי. העיר עברה מהפכה אדירה, שירותים אחרים בעיר זכו להתפתחות ושיפור מתמיד, לעומת אגף הרווחה המוזנח וחסר כל היערכות לשיפור. אני פונה אליך על מנת שביזוי הנזקקים לא ימשך", כתב גמליאל.

כאמור, בעקבות המחאה שהתקיימה בשבועות האחרונים הגיעו איגוד העובדים הסוציאליים ושרי האוצר והרווחה להסכמות על פתיחת משא ומתן על תנאי האבטחה והמוגנות בלשכות. בישיבה הוסכם כי הצדדים ידונו במשך כשלושה חודשים על יצירת "מנגנון אבטחתי כולל" ורק לאחר מכן ייכנסו הצדדים למשא ומתן בנושאי שכר, תנאי העסקה ועומסים, "כפי שיתואם עם ההסתדרות". מדובר על פניו בהישג ראשוני לעובדים הסוציאליים שניהלו בימים האחרונים מאבק שכלל עיצומים ושביתות, אולם העובדה שהמו"מ על השכר והתקנים לא יחל באופן מיידי עשויה להתברר כהצלחה בעיקר של משרד האוצר, זאת לאור הקדמת הבחירות.

מחאת העובדים הסוציאליים באזור עזריאלי 13 לדצמבר 2018 (צילום: איגוד העו"סים)

ענבל חרמוני, יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים מסרה בשבוע שעבר כי "התחילה הדרך לשינוי הגישה ושיפור תנאי העבודה של העובדים הסוציאליים בישראל". לדבריה, דרישות האיגוד למשא ומתן כולל על נושאי השכר, העומס, תקינה ומוגנות התקבלה ובנוסף, התקבלה הדרישה להקמת יחידת אבטחה למוסדות הרווחה. "פרצנו את הדרך שבסופה העובדים יהיו מוגנים מאלימות ויזכו לשכר הולם ותנאי עבודה ראויים. כעת האחריות היא על צוותי המשא ומתן. שיתוף פעולה יענה בשותפות אמיתית מצידנו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website