שביתה תת קרקעית

הכרמלית בחיפה תושבת היום (ראשון) לחצי שעה בין השעות 15:00 ל-15:30, בשל סחבת מצד האוצר ועיריית חיפה המונעת את אישור ההסכם הקיבוצי. מדובר בסך הכל בכ-15 עובדים, שמעסיקה עיריית חיפה, הדורשים שיפור בתנאי עבודתם. רק לאחרונה נפתחה הכרמלית לאחר השבתה ארוכה בשל שריפה בקרונות בשנה שעברה. בזכות היותם עובדי עירייה, הצליחו העובדים לשמור על רצף תעסוקתי מאז השריפה, מה שלא היה מתאפשר במתווה של הפרטה.

רק בפברואר האחרון חזרה הכרמלית לעבוד, לאחר תקופת השבתה של למעלה משנה, מאז השריפה בקרון הכרמלית, שגרמה להרעלת כלל המנהרות והתחנות של הכרמלית וחייבה ניקוי ממושך, לצד הזמנת קרונות חדשים.

דיא אסדי, ממשרד הממונה על השכר באוצר, מתנגד לאישור ההסכם הקיבוצי, המכסה בסך הכל 15 עובדים. לטענתו, תוספות ותנאי שכר "חורגים מן המקובל בשירות המדינה, ומשכך לא ניתן לאשר את ההסכם כמות שהוא". במהלך תקופת ההשבתה של הכרמלית בחרו בהנהלת הכרמלית באוצר שלא לנצל את ההזדמנות כדי להגיע להסכמות.

לאורך השנים עלו תכניות שונות לסגור את הכרמלית או להפריט אותה. כמו שאר שירותי התחבורה הציבורית לא מדובר בשירות שהוא רווחי כלכלית בפני עצמו, אלא רק בהסתכלות רחבה, בזכות הפעילות הכלכלית שהוא מאפשר. מלחמת לבנון השנייה חיזקה את האינטרס בשימור הכרמלית, בשל העובדה שתחנותיה מאפשרות גם מוגנות מפני התקפות טילים. בשנים האחרונות חלה גם עליה במספר הנוסעים בכרמלית. מאז השריפה עובדי הכרמלית עברו לעבוד ברובם במחלקות העירייה תמורת שכר בסיס בלבד – ירידה בשכר של 2,000 שקלים במקרה הגרוע, אך זכו לשמור על רצף תעסוקתי בזכות היכולת של עיריית חיפה לקחת אחריות כמעסיק ציבורי על המשבר התעסוקתי של העובדים.

ביום ראשון הכרמלית תושבתאנחנו, עובדי הכרמלית, הנהגים, המכונים, החשמלאים, מנהלי המשמרת, יוצאים לשביתה כי אנחנו חושבים…

Posted by Lotahn Raz on Thursday, 15 November 2018

סכסוך העבודה הותיק שהוכרז לאחרונה מחדש, לאחר אי מימוש ההסכם הקיבוצי שהושג לפני השריפה, נידון בבית הדין לעבודה. שביתת האזהרה מחר מהווה איתות לקראת לדיון המשפטי בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה ביום ב’ הקרוב ב12:00. אישור הסכמים קיבוציים על ידי הממונה על השכר באוצר נהוג בדרך כלל בדיעבד, ואילו במקרה הזה האוצר מונע מהנהלת הכרמלית לחתום על ההסכם שהושג עוד בפברואר 2017.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website