שוויון מגדרי: לעולם הספורט יש הרבה מה ללמוד מהוועד האולימפי

ברחבי עולם הספורט ציינו את יום האישה במגוון אירועים. בארגנטינה קבוצת הנשים של בוקה ג’וניירס קיימה לראשונה בתולדותיה משחק ליגה במגרש הביתי המפורסם של קבוצת הגברים הבונבוניירה. בספרד קבוצת לגאנס עלתה למשחק הליגה מול אתלטיקו מדריד עם שמות האמהות שלהם. בדנמרק עלו שחקני קבוצת נורדסיאלנד עם שמות של נשים שהיוו בשבילן השראה ובחברת ההנעלה אדידס הודיעו בחגיגיות שישלמו את אותם הבונוסים לשחקניות הנשים כמו לשחקני הגברים על זכייה במונדיאל הקרוב.

לעומת המחוות החד פעמיות של קבוצות הכדורגל ברחבי העולם, פועלים בשנים האחרונות בוועד האולימפי כדי לסגור את הפערים בין גברים לנשים בתוך הוועד עצמו ובתוך ענפי הספורט אותם הוא מרכז. מספר החלטות חלוציות מבחינת שוויון מגדרי, ביטא הוועד האולימפי כי ברצונו להשקיע בשוויון מגדרי שמשתקף בכמות הספורטאיות האולימפיות, בחלוקת התקציבים ובהגדלת הרווחים המשותפים של איגודי הספורט השונים.

This Sunday we salute the women of the world on the pitch. Each player has chosen their own personal role model and dedicated their shirt to her ????????

Let’s all celebrate #IWD2019 #DreamsHaveNoGender pic.twitter.com/f1jC1B0lyL

— FC Nordsjælland ???? (@FCNordsjaelland) March 8, 2019

בשנת 2017 פרסם הוועד האולימפי סקירה מקיפה של מצב השוויון המגדרי בתנועה האולימפית, עם מנדט לייצר המלצות מכוונות פעולה לשינוי. תוצאת הסקירה היתה פרויקט השוואת השוויון המגדרי של הוועד האולימפי עם 25 המלצות בנושאים כגון השתתפות, מימון, ממשל ותיאור, המתמקדים בהשגת תוצאות מוחשיות לחיזוק השוויון בין המינים בכל התנועה האולימפית.

מריסול קאסאדו האחראית על השוויון המגדרי בוועד האולימפי הסבירה את המחשבה מאחורי רשימת ההמלצות "בשנים האחרונות יש שיפור בשוויון בין המינים בספורט. אנחנו צריכים לעשות יותר, ואנחנו צריכים לעשות את זה מהר. 25 ההמלצות האלה נועדו לבצע שינוי מהותי במהירות."

מספר הנשים המתחרות במשחקים האולימפים גדל באופן משמעותי ב-30 השנים האחרונות מ -26.1% בסיאול 1988 לשיא של 45.2% בריו 2016. מאז 1991, בכל ענף ספורט חדש המבקש להכלל בתוכנית האולימפית נדרש לכלול אירועים של ועבור נשים. השינוי שמייצרים בוועד העולמי משפיע על הספורט האולימפי במדינות עצמן.

Equal pay for equal play.#WWC #WorldCup pic.twitter.com/F9UD7zvp6s

— adidas (@adidas) March 8, 2019

המשלחת הישראלית לאולימפיאדת אטלנטה 96 כללה 25 ספורטאים, ביניהם 15 גברים ושמונה נשים. לעומת זאת, בריו 2016 כללה המשלחת 47 ספורטאים בסך הכל, ביניהם 25 נשים ו-22 גברים. הגדלת אחוז הנשים העולמי המשתתפות באולימפיאדה מייצר שינוי גישה כלפי ספורט הנשים במדינות עצמן וגורם להגדלת התקציבים לספורטאיות אולימפיות כדי שיצליחו להשיג מדליה אולימפית. הצלחה של ספורטאיות באולימפיאדה מעניקה להן פרסום והכרה בתודעה הציבורית. בישראל ניתן לראות זאת בקלות עם הפרסום לו זכו המדליסטיות הישראליות יעל ארד וירדן ג’רבי.

לאחרונה, השינויים בתכנית אולימפיאדת טוקיו 2020 כוללים השתתפות נשית שאמורה להגיע עד ל -48.8 אחוזים, עם מספר כפול של אירועים מעורבים לעומת ריו 2016. במקביל הוועד האולימפי פועל להגדלת כמות הספורטאיות באולימפיאדת החורף שתערך בבייג’ינג 2022, במהלכה צפויה השתתפות הספורטאיות להגיע לשיא של 45.44 אחוזים.

הוועד האולימפי פועל גם דרך יצירת שינויים פנימיים בתוך הארגון המנהל ומתגאה בכך שנכון ל-1 בינואר 2019, 33 אחוזים מחברי הוועד הפועל הן נשים. זה כמובן עוד לא שוויון מוחלט, אך ללא כל ספק הוועד האולימפי סולל את דרכו לשם. תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי אמר: "אנו סוגרים את הפער בין המינים בהיבטים רבים של הספורט, עם זאת, תמיד ניתן לעשות יותר. אנחנו יכולים להתקדם רק אם אנחנו נעבוד יחד בשותפות."

הוועד הגיע למסקנה המתבקשת שככל שישקיע יותר כספים כך ספורט הנשים יהפוך למקצועני יותר ויעניק חוויה משמעותית ואיכותית יותר לצופים ולאוהדים. ההצלחה של הספורט האולימפי להעניק שוויון בחלק מהתנאים מייצר תחרויות נוספות שהצופים מעוניינים לצפות בהן ועוד ספורטאיות מקומיות שציבור אוהבי הספורט יכול להתחבר אליהן. ביום חשוב כמו יום האישה, כדאי לעולם הספורט ללמוד מהוועד האולימפי איך עושים את זה נכון, גם אם ישנה עוד עבודה רבה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website