שיעור האבטלה בעולם ירד ל-5%, אך תנאי ההעסקה נותרו ירודים ופוגעניים

תעסוקה באיכות ירודה היא האתגר המרכזי של שוקי העבודה בעולם – כך קובע דוח ‘מבט לתעסוקה ולחברה 2019’ של ארגון העבודה העולמי (ILO). לפי הדו"ח ירד שיעור האבטלה העולמי מ-5.1% ב-2017 ל-5% ב-2018, ואף מספרם הריאלי של המובטלים ירד ב-700 אלף בני אדם. אולם לירידה זו יש גם צד ‘אפל’: היעדר שיפור בתנאי העבודה, שמתבטא במיליוני גברים, נשים וילדים שנאלצים לעבוד בתנאי עבודה ירודים ובלתי הולמים. בארגון מזהירים מאי עמידה ביעדים שהציב האו"ם להפחתת ההעסקה הפוגענית בעולם, כחלק מהיעדים העולמיים לפיתוח בר קיימא.

לפי הדו"ח, בשנת 2018 הועסקו ברחבי העולם 3.3 מיליארד בני אדם, ומרביתם סבלו מהיעדר ביטחון כלכלי, רווחה חומרית ושוויון הזדמנויות. עבור גברים ונשים רבים ברחבי העולם, עבודה אינה נתיב להיחלצות מעוני. "להיות מועסק לא תמיד מבטיח קיום הגון", אמר דמיאן גרימשאו, מנהל המחקר של ה -ILO, "למשל, 700 מיליון בני אדם חיים בעוני קיצוני או מתון, למרות שהם מועסקים".

הדו"ח מזהיר כי כניסתם של שינויים טכנולוגיים ומודלים עסקיים חדשים לשוק העבודה עלולה לערער את הישגי העובדים שנבנו לאורך דורות – חוקי העבודה, גישה למערכות רווחה, בטחון תעסוקתי, חופש ההתאגדות וניהול משא ומתן קיבוצי. לפיכך, טוענים בארגון העבודה העולמי, נדרשים קובעי המדיניות לעמוד באתגר שעבודות אלו מביאות.

שיעור האבטלה בעולם ב-2018 ירד בעשירית נקודת אחוז ועמד על 5%, המהווים 172 מיליון בני אדם. מדובר בסיום ההתאוששות ממשבר הסאב-פריים של 2008-9, שבו קפצו שיעורי האבטלה מ-5% ב-2008 ל-5.6% ב-2009, עד שחזרו לשיעורם ב-2008. הדו"ח צופה ירידה נוספת של עשירית נקודת אחוז בשיעור האבטלה -2019 וב-2020, שתהווה עלייה בהיקפה הריאלי – שני מיליון בני אדם שיצטרפו למעגל האבטלה העולמי.

הדו"ח מדגיש את היעדר ההתקדמות בסגירת פערים מגדריים בעולם העבודה. רק 48% מהנשים בעולם לקחו חלק בכוח העבודה ב-2018, לעומת 75% מהגברים. זאת, על אף שלנשים יש פוטנציאל גדול יותר מגברים למימוש כוח העבודה שלהן, שאינו מנוצל בפועל. דוח שפירסם הארגון במרץ השנה הראה כי לנשים ייצוג יתר בעבודות בהן תנאי העסקה פוגענית, וייצוג חסר בתפקידי ניהול.

היבט נוסף ומדאיג העולה מהדו"ח הוא התמשכות ההיקפים הגבוהים של התעסוקה הבלתי פורמלית. 2 מיליארד עובדים – 61% מכוח העבודה העולמי – מסווגים כ’מועסקים לא-פורמלית’. דאגה נוספת היא שיותר מאחד מכל חמישה צעירים בעולם (מתחת לגיל 25) אינם נמצאים בתעסוקה, בלימודים או בהכשרה, תוך סיכון סיכויי התעסוקה העתידיים שלהם. עם זאת, מספר האנשים הנמצאים בלימודים או בהכשרה עלה.

עובדים באינדונזיה (Editorial credit: Sudarsani Ida Ayu Putu / Shutterstock.com).

הדו"ח מזהיר כי עבור מדינות רבות, מימוש יעדי התעסוקה ההוגנת כחלק מיעדי האו"ם לפיתוח בר קיימה (SDG 8) נראה לא ריאלי. "יעדי האו"ם לפיתוח אינם עוסקים רק בתעסוקה מלאה, אבל גם באיכות התעסוקה," אמרה דבורה גרינפילד, סמנכל"ית מדיניות של ארגון העבודה העולמי. "שוויון ועבודה הוגנת הם שני מעמודי התווך של פיתוח בר-קיימא".

הדוח מחלק את הממצאים יותר בפירוט לפי איזורים. וכאן, שוב, הפערים הם אדירים וכואבים. את ישראל לא ניתן לראות ספציפית בדו"ח אך מופיעה בסטטיסטיקה במרכז ומערב אסיה ועל פי ארגון העבודה ישראל היא מדינה מתפתחת.

אפריקה: עבודה גרועה מחוסר ברירה

רק 4.5% מאוכלוסיית האזור בגיל העבודה מובטלים, עם 60% מועסקים. עם זאת, במקום שנתונים אלו יצביעו על שוק עבודה מתפקד היטב, זה בגלל שלעובדים רבים אין ברירה אלא להיכנס לעבודה באיכות ירודה, ללא ביטחון תעסוקתי, שכר הוגן והגנה חברתית.
לפי הדו"ח, כוח העבודה באפריקה צפוי להתרחב ביותר מ -14 מיליון בני אדם בשנה הקרובה. שיעורי הצמיחה הכלכלית עד 2020 צפויים להיות נמוכים מדי כדי ליצור מספיק מקומות עבודה איכותי זה גדל במהירות כוח העבודה.

צפון אמריקה: השכלה בסיסית לא מספיקה לעבודה

האבטלה צפויה להגיע לרמה הנמוכה ביותר, 4.1% בשנת 2019. – גם הצמיחה בתעסוקה והפעילות הכלכלית צפויה להתחיל לרדת בשנת 2020. לפי הדו"ח, לאנשים עם השכלה בסיסית יש יותר מאשר פי שניים סיכוי להיות מובטלים מאלה עם השכלה מתקדמת. עוד עולה כי אזור זה מוביל בפלטפורמות עבודה דיגיטליות, וניטור צמוד של עבודה זו הוא נושא הולך וגדל עבור קובעי המדיניות.

אמריקה הלטינית והקאריביים: הצמיחה לא משפרת את תנאי העבודה

למרות הצמיחה הכלכלית המתחדשת, התעסוקה צפויה לעלות רק ב -1.4% לשנה ב-2019 וב-2020. הירידה האיטית יחסית בנתוני האבטלה האזוריים היא תוצאה של תנאי שוק העבודה השונים במדינות יחידות. הדו"ח מציין כי עבודה לא פורמאלית ואיכות עבודה ירודה ממשיכים להתפשט ולהיות דומיננטיות בכל סוגי התעסוקה ביבשת.

מדינות ערב: האבטלה בקרב נשים גבוהה פי 3 מגברים

האבטלה האזורית במדינות ערב צפויה להישאר יציבה ב -7.3% עד 2020, כאשר שיעור האבטלה במדינות שאינן מדינות המפרץ יהיה כפול מזה של מדינות המפרץ.
לפי הדו"ח, מהגרי עבודה מהווים 41 אחוזים מכלל המועסקים במדינות ערב, ובמדינות המפרץ יותר ממחצית מכלל המועסקים הם מהגרים, בממוצע. סוגיה נוספת המאפיינת את מדינות ערב היא שיעור האבטלה הגבוה בקרב נשים – 15.6%, גבוה פי שלושה מזה של הגברים. בנוסף, שיעור האבטלה בקרב צעירים גדול פי ארבעה משיעור המבוגרים.

פועלים באתר הבניה של אצטדיון המונדיאל בקטאר (צילום: סוכנות AP).

אסיה והפסיפיק: היציאה מהחקלאות לא שיפרה את תנאי העבודה

שיעור האבטלה האזורי באסיה צפוי להישאר סביב 3.6 אחוזים עד 2020 – מתחת לממוצע העולמי. הטרנספורמציה המבנית ביבשת העבירה עובדים רבים אל מחוץ לחקלאות, אך לא יצרה שיפורים משמעותיים באיכות העבודה; לחלק ניכר מהעובדים  אין ביטחון תעסוקתי, חוזים בכתב ויציבות הכנסה. בעוד שההגנה החברתית הורחבה בממיה ניכרת בחלק מהמדינות, היא נותרה נמוכה ביותר במדינות בהן שיעורי העוני הגבוהים ביותר.

אירופה ומרכז אסיה: האבטלה יורדת, חששות לגבי איכות העבודה

בצפון, בדרום ובמערב אירופה, האבטלה נמצאת בשיאה הנמוך ביותר בעשור האחרון, והיא אמורה להמשיך לרדת עד 2020. במזרח אירופה המספר הריאלי של המועסקים צפוי להתכווץ ב-0.7% בשנים 2019 ו-2020, אך מאחר וכוח העבודה במדינות אלו צפוי להצטמצם, גם במזרח אירופה צפוי שיעור האבטלה לרדת. החששות המרכזיים לגבי אירופה ומרכז אסיה הם עובדים עניים, איכות עבודה ירודה ואי שוויון בשוק העבודה.

עם זאת, מדינות אירופה סובלות משיעור גבוה יחסית של ‘מובטלים כרוניים’ – אנשים שאינם עובדים במשך תקופות זמן ארוכות. בחלק מן המדינות, היקפם של המובטלים לטווח הארוך מגיע ל-40 אחוזים מכוח העבודה. התעסוקה הבלתי פורמלית נותרה נפוצה במרכז ובמערב אסיה, והיקפה עומד על 43%.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website