שר החינוך על ההחלטה לא לאפשר לדרוזים ללמוד בחיפה: “על קליש-רותם לחזור בה”

הסערה סביב הודעת עיריית חיפה על כך שלא תאפשר לילדים ובני נוער מהיישובים דלית אל כרמל ועוספיה ללמוד בבתי הספר בעיר נמשכת. אתמול (רביעי) שר החינוך, רפי פרץ, קרא לראש העיר חיפה, עינת קליש-רותם, לחזור בה מהחלטתה. "ההחלטה כואבת לי באופן אישי. מורשתנו הייתה ותישאר שזורה בברית אחים", כתב פרץ בטוויטר. "עלינו לדאוג שהם, שלחמו לצדנו כתף אל כתף, יקבלו תמיד את היחס הראוי להם. על קליש-רותם לחזור בה."

התייחסותו של פרץ להחלטה מצטרפת להתייחסותם של ראש עיריית ירושלים לשעבר, ניר ברקת שגינה את המהלך בחריפות וקרא לו גזעני, ושל ראש עיריית חיפה לשעבר, עמרם מצנע, שפנה לקליש רותם ואמר: "שנים שאינני מגיב על נושאים הקשורים לראשות העיר חיפה. הפעם לא יכולתי להחריש. התנצלי וחזרי בך מהחלטה אומללה זו".

שר החינוך, רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

למרות דרישות חוזרות של הורים, עיריית חיפה טרם הגיבה לביקורת וראש העיר סירבה להיפגש עם נציגי ההורים.

אמש במליאת הכנסת, ערב פיזורה כשמרבית העיסוק התקשורתי התמקד במצב הפוליטי המורכב, חברת הכנסת הדרוזית, רדיר מריח (כחול לבן), תושבת דלית אל כרמל, דרשה ממשרד החינוך להסביר מדוע אינו מתערב בנושא והפנתה שאילתא לסגן שר החינוך, ח"כ מאיר פרוש (ש"ס): "עקב שינוי מדיניות העירייה, ילדים דרוזים הלומדים בחיפה ייאלצו לשוב ללמוד בכפריהם", אמרה מריח. "העירייה מתעלמת באופן בוטה מהחובות המוטלות עליה כרשות ציבורית, הנוגעות לשינוי מדיניות ובפרט שינוי בעל תחולה רטרוספקטיבית".

תשובתו של פרוש, שהיא גם תשובתו הרשמית של המשרד בנושא, היא שהסמכות לקבוע בעניינים מסוג זה חלים על הרשות המקומית. "קליטת תלמידי חוץ לתחומי רשות חינוך מקומית כזאת או אחרת, נמצאים בסמכות הרשות המקומית הקולטת, אך על החלטות אלו ניתן לערער אצל משרד החינוך. מדבריו של פרוש ניתן להבין שעיריית חיפה אינה עוברת על אף חוק כפי שהוא מצוין בספר החוקים ומשרד החינוך אוכף ומכיוון שעיריית חיפה אמרה שאינה קוטעת את הרצף החינוכי של התלמידים בתוך שלבי הלימוד (יסודי, חטיבה, תיכון) היא רשאית לקטוע אותם במעברים. נכון לשעה זו עיריית חיפה הסכימה לדחות את הדיון ולאפשר את המשך לימודיהם של התלמידים הדרוזים בעיר בשנה, וגם זאת לאחר לחץ ההורים והגורמים השונים.

"כל התלמידים שכבר החלו לימודיהם בשלב חינוך כלשהו, כפי שהובהר, יסיימו לימודיהם באותו מוסד חינוכי בו החלו. לעניין תלמידים העוברים שלב חינוך ומעוניינים ללמוד ברשות חינוך אחרת מזו שבה הם מתגוררים, הרי שעליהם להגיש בקשת העברה אל הרשות השולחת ולאחר מכן לקבל את אישור הרשות הקולטת, אשר אמורה לדון בכל פנייה בנפרד", נמסר ממשרד החינוך.

כאמור, עשרות בנות ובני נוער, תושבי הכפרים הדרוזים עוספיה ודלית אל-כרמל, הלומדים בחיפה הסמוכה, יאלצו בשנה הבאה לעזוב את בתי הספר בהם הם לומדים וזאת בעקבות החלטת ראש העיר, עינת קליש רותם, שלא תאפשר יותר הרשמה לבתי הספר בעיר לתושבי היישובים הדרוזיים. מדובר בכ-100 תלמידים ותלמידות בשלבי גיל שונים הלומדים בבתי ספר בעיר ובעיקר בתיכונים ‘עירוני ה" ו’אליאנס’ ובבתי הספר היסודיים ‘אהוד’ ו’שלמה טל’. טענתה של ראש העיר היא שמחויבות העירייה היא קודם כל לתלמידי חיפה והיא אמורה לדאוג לכך שלכולם יהיה מקום בבתי הספר העירוניים שלה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website