שר הקליטה לא תקצב את המשך העלייה מאתיופיה: “חוקר את הנושא לעומק”, פעילים: “עוד דרך לקבור את העלייה”

שר העלייה והקליטה אופיר סופר (צילום ארכיון: פלאש 90)

שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית) החליט שלא לתקצב את המשך העלייה מאתיופיה בשנתיים הקרובות, מה שבפועל ישאיר מאות משפחות מנותקות. בתגובה מטעם המשרד שנמסרה ל’דבר’ נאמר שהנושא נמצא בבחינה של השר ושל בכירי המשרד.

ההצהרה על בחינה מחודשת של התהליך נעשית חרף החלטה שקיבלה ממשלת נתניהו בשנת 2015, שקובעת ש"הבאת יתרת יוצאי זרע ישראל מאתיופיה בהתאם להחלטה זו תחל בתוך 120 ימים ממועד החלטת הממשלה ותימשך לתקופה של עד חמש שנים".

ב-2020 קיבלה ממשלת נתניהו-גנץ החלטה נוספת שנגזרת מאותה ההחלטה, לפיה ייערך מבצע עלייה לזכאים (מבצע ‘צור ישראל’) עם יעד מספרי מוגדר: העלאת 2,000 ממתינים לעלייה, יעד שהממשלה מתקרבת לעמידה בו. אך באתיופיה נותרו עוד אלפי ממתינים לעלייה, שלחלקם משפחה בישראל, ואין כל היערכות ממשית לקליטתם או תקציב ייעודי לכך.

בתשובה לשאלת ‘דבר’ על תקצוב עליית הממתינים אמרו במשרד העלייה והקליטה ש"המשרד פועל לבחינה ממשלתית כוללת לבחינה וקידום האתגרים הנוגעים להמשך העלייה מאתיופיה".

"מאז כניסתו לתפקיד", נמסר ממשרד העלייה והקליטה, "שר העלייה והקליטה ח"כ אופיר סופר חוקר את נושא הממתינים לעלייה מאתיופיה לעומק. בטרם יקבל החלטה, השר סופר נפגש עם כלל הגורמים הנוגעים בעלייה זו, בהן בני הקהילה האתיופית, מנהיגים רוחניים, קובעי מדיניות בקרב בני הקהילה ומחוץ לה ועודנו ממשיך לשמוע קולות ודעות נוספים ובנוסף תצא משלחת בראשות מנכ"ל המשרד עו"ד אביחי כהנא ומנכ"לית הסוכנות היהודית על מנת לבחון את הנושא."

סורפל עלמו, ממטה המאבק לעליית יהודי אתיופיה, זועם על ה"חקירה" וה"בחינה" הבלתי נגמרת של יהודי אתיופיה, וטוען שזו טקטיקה לעצירת העלייה. "כאחד שמכיר את הנושא, איך יכול להיות שלוקח חצי שנה לחקור את הנושא, ולא מבצעים את ההחלטות על השולחן?", אומר עלמו, "כמה זמן הוא מתכוון לחקור את זה? שנה? ארבע שנים? אם השר היה באקדמיה אני מבין, שיחקור, אבל הוא שר שאחראי על הממתינים באתיופיה".

"שלב החקירות צריך להיפסק בהקדם האפשרי, העלייה מאתיופיה נמשכת מאז 85′. אין בנושא הזה נייטרליות – כל יום אנשים שם יותר חולים ויותר מתים, לצערי אבי ז"ל לא זכה לראות את הילדים שלו עולים באוגוסט האחרון. משלחת המנכ"לים היא לא בעיה, אבל זה סימפטום. החלטות הממשלה הקודמות לא בוצעו, זה לא פעם ראשונה או שנייה שיש משלחת, ובמקום זה אפשר לעשות דיון, או פשוט לבצע את ההחלטות הקודמות. לא צריך להמציא את הגלגל מחדש. זו עוד דרך לקבור את העלייה".

סורפל עלמו (במרכז), אחותו אמלוורק (למטה משמאל), אחותו ימסרץ (מימין). צולם ב-2013 בשדה התעופה באזזו, בביקור הראשון של עלמו באתיופיה מאז שעלה לארץ (צילום: אלבום פרטי)

"הרבה אנשים אובדי עצות", מתאר עלמו את התחושות בקרב משפחות הממתינים החיות בישראל, ונמצאות בחוסר ודאות עצום לגבי גורל יקיריהם, בשל האופן הבירוקרטי בו מטפלים במשפחות במשרד הפנים. "רוצים לסרבל ולעכב את העלייה כמה שיותר. משרד הפנים יודע מי המשפחות, מי עברו גיור לחומרה, יודעים כל פיפס על המשפחות. במדינה דמוקרטית ובמגזר ציבורי שאמור לתת מענה לאזרחים זה לא יכול לקרות"

"אם זה היה מקרה של יהודי אמריקאי או אירופאי – הוא לא צריך להגיש טופס, מספיק שמישהו אחד יהודי במשפחה והמדינה תחכה לו בנתב"ג עם שטיח אדום וזר פרחים. העובדה שאין גוף שמתכלל את התשובות, שאין מענה ציבורי ושירותי נורמלי, זו האפליה".

בראשון הקרוב יערכו פעילי המאבק הפגנה מול ישיבת הממשלה. "אנחנו מצפים ודורשים משר הקליטה ליישם את ההחלטות 716. זה מאוד קשה, כי התקציב עבר, ועכשיו נלחמים על השאריות, על הרזרבות בין המשרדים השונים, כדי שיקצו כסף לעלייה. אנחנו מאוד פסימים, אין מישהו שתומך בנושא של העלייה".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website