שתי נשים נפגעו בתפילה לציון 30 שנה לארגון נשות הכותל

שתי נשים שהגיעו הבוקר (שישי) להתפלל ברחבת הכותל, כחלק מתפילה מאורגנת של ארגון ‘נשות הכותל’ שביקשו לציין היום 30 שנים להיווסדן, הותקפו ונזקקו לפינוי מהמקום. זאת, לאחר שאלפי חרדים ודתיים שהתנגדו לקיום תפילתן ברחבת הכותל הגיעו למקום, וחלקם תקפו את המתפללות.

‘נשות הכותל’ הוא ארגון נשים שמטרתו להיאבק למען חופש דת עבור נשים יהודיות במדינת ישראל, ובכותל המערבי בפרט. הקבוצה מקיימת באופן קבוע תפילות ראש חודש בכותל, ונאבקות על זכותם לקרוא בתורה, להניח תפילין, ולקיים אקטים דתיים נוספים. לאורך השנים, פעילות הארגון נתקלה בהתנגדות קשה מצד היהדות האורתודוקסית.

תפילת ראש חודש של נשות הכותל. 8 במרץ 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

היום, הגיעו נשות הארגון לקיים את תפילת ראש החודש המציינת 30 שנים לפעילותן. לטענתן, הן נתקלו ב"אלימות קשה מצד אלפי חרדים, אשר עשו כל שביכולתם על מנת להפריע את תפילתן של נשות הכותל. אלפים רבים של חרדים התקבצו מסביב לנשות הכותל, קיללו, צעקו, דחפו והכו את הנשים במטרה להפריע את מהלך התפילה התקין".

מהארגון נמסר גם כי "עקב הפקרת משטרת ישראל את ביטחון הנשים, פונו שתי נשים לטיפול רפואי בעקבות ההתקפות. בניגוד להנחיית היועמ״ש רב הכותל הפעיל את מערכת ההגברה במקום, במטרה להפריע את תפילת הנשים. בעיצומה של התפילה, ועקב אלימות קשה, התפנו נשות הכותל מן הרחבה, תחת אבטחה כבדה. חלקן נפלו, נחבלו ונפצעו. התפילה נמשכה כסדרה ברחבת ישראל".

ענת הופמן, יו״ר ארגון נשות הכותל, אמרה כי "למרות האלימות מצד אלפי חרדים קיצוניים שבאו להפריע לתפילת נשות הכותל, למרות ההגברה המכוונת שהופעלה במקום כדי להפריע לתפילה, למרות הפקרת משטרת ישראל את נשות הכותל לאלימות ולסכנת חיים, למרות שכמה מאיתנו נפצעו ונחבלו – אנחנו נמשיך להתפלל במקום מתוך יראת שמיים ודבקות במטרה. אנחנו כאן כבר 30 שנים וכך נמשיך, מידי חודש בחודשו, לתמיד. אנחנו קוראות לממשלת ישראל להסדיר את מתווה הכותל כפי שסוכם בעבר ולכל המפלגות להעמיד בעת הזו את הנושא בראש סדר העדיפויות שלהן״.

מנכ"לית נשות הכותל, לזלי זקס, אמרה בסרטון בעמוד הפייסבוק של הארגון כי "ארגוני ליבה וחזון הביאו מאות אוטובוסים עם ילדות שלוחות רסן שקיללו, ירקו, בעטו, ודחפו. היינו צריכות לפנות שתי נשים שנפגעו. זה יום שחור לדמוקרטיה, לנשים, ובכלל למדינת ישראל שכך נוהגים".

במהלך הימים האחרונים, פרסם ארגון ‘חזון’ מספר סרטונים ופרסומים שקוראים לציבור להגיע הבוקר לרחבת הכותל, במטרה "לשמור על רחבת הכותל מהשתלטות הרפורמים". בנוסף, ניסה הארגון לגייס מהציבור חצי מיליון שקלים עבור קיום התפילה ההמונית כנגד נשות הכותל היום. בפרסום אחד, כתב הארגון כי "ביום שישי הקרוב הרפורמים חוגגים 30 שנה לפעילותם בכותל. בכוונתם​ ​להביא אלף איש וכך לנהל את התפילה ברחבה. הדרך היחידה למנוע זאת היא על ידי הגעתם של אלפי אנשים לכותל. אנו זקוקים לעזרתכם! קחו חלק בשמירה על רחבת הכותל".

תפילת ראש חודש של נשות הכותל. 8 במרץ 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בפרסום אחר, בעמוד הפייסבוק של ‘חזון’, נכתב כי "גם אתם חושבים שאת הכותל לא צריך "לשחרר"? גם אתם מגיעים בהתרגשות לחגוג בר מצווה או כל מאורע מרגש ברחבת הכותל? גם אתם מרגישים שמרחבת הכותל לא זזה שכינה? זו הרגשה נורמלית. מאבקן של "נשות הכותל" במקום אליו כל נפש יהודי הומיה נועד למטרה אחת: לתת לגיטימציה לתת דריסת רגל לארגונים הרפורמים בישראל. תנועת חזון פועלת לשמירה על רחבת כותל אחת. גדולה. מאוחדת. נורמלית".

הרבה נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, שהותקפה הבוקר כאשר השתתפה בתפילת נשות הכותל ונזקקה לטיפול רפואי, אמרה כי "אני מזועזעת מההתנהלות השערורייתית של המשטרה שלא דאגה לשלום נשות. הכותל ומאות הנשים שהגיעו להתפלל הבוקר ואפשרה את האלימות הזו, שלא רק אני סבלתי ממנה. כעת ממשיכה את התפילה עם נשות הכותל, אמשיך לעמוד לצד נשות הכותל בתביעתן להתפלל כמנהגן, זוהי התשובה הטובה ביותר לאלימות ולהסתה הפרועה המתנהלת במרחב הציבורי הישראלי".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, שהשתתף הבוקר בתפילת נשות הכותל אמר כי "משטרת ישראל ורב הכותל מסכלים ביודעין את הזכות של נשות הכותל לקיים תפילה כמנהגן, וזאת בניגוד גמור לפסיקת בג"צ. מאות נשים שבאו לתפילה אינן מצליחות להיכנס לרחבה בשל גילויי אלימות ללא תגובה הולמת מצד המשטרה. התנהלות זו של הרשויות מהווה פרס לאותם גורמים שהובילו בשבועות האחרונים מסע הסתה חסר תקדים. אנו דורשים ממשטרת ישראל להתעשת ולפעול באופן מיידי להבטחת שלומן של המתפללות ולמימוש זכותן לערוך את תפילתן כמנהגן".

מתנועת חזון נמסר כי "בשולי התפילה החגיגית הגיעו קומץ קטן של רפורמיות לעורר בפרובוקציה במקום, בניגוד להבטחותיהם להביא כאלף נשים, הגיעו רק כמה בודדות של רפורמיות לרחבה, שניסו לעורר פרובוקציה במקום ולהפריע לתפילת הענק המתקיימת במקום אך הם נאלצו לעזוב את המקום בגלל המוני המתפללים והמתפללות הגודשים את הרחבה".

מהמשטרה נמסר כי "בתפילות ראש חודש שהתקיימו הבוקר ברחבת הכותל המערבי לקחו חלק אלפי מתפללים,  ואליהם נערכה משטרת ישראל. במהלך התפילות החל להתפתח חיכוך בין המתפללים ובהם נשות הכותל שכללו גידופים ואמרות כאלו ואחרות, ובעקבות כך על מנת לשמור על הסדר הציבורי, פעלו השוטרים להפריד בין הניצים, ובתוך כך נעצר צעיר כבן 20 לאחר שניסה לתקוף שוטר. בשל ריבוי המתפללים ברחבת הכותל ועל מנת לאפשר לתפילת ראש החודש לעבור כסדרה, נשות הכותל עברו להתפלל ברחבה הדרומית, דבר שאפשר את המשך התפילות ללא אירועים חריגים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website