תקרית אנטישמית חמורה בצרפת: פילוסוף יהודי הותקף בידי מפגינים

אירוע אנטישמי קשה בצרפת. פילוסוף יהודי צרפתי בשם אלן פינקלקראוט (69), דור שני לניצולי שואה, הותקף בשדרות מונפרנס שבפריז כשמפגינים לבושים באפודים הצהובים החלו לצעוק לעברו קריאות גנאי אנטישמיות קשות. פינקלקראוט לווה לבסוף למקום מבטחים על-ידי חלק מהמפגינים ועל-ידי כוחות משטרה במקום שאיפשרו את נסיגתו.

בסרטון נראים המתקהלים כשהם צועקים "פלסטין", "צרפת היא שלנו", "גזע מלוכלך", "ציוני מלוכלך", "העם יעניש אותך" ומקיפים את פינקלקראוט השותק למולם וצועקים גם דקות ארוכות לאחר שזה מורחק מהמקום.

Des #GiletsJaunes croisent Alain Finkielkraut, philosophe français, académicien et juif.
Enchaînement des insultes et du raisonnement :
– Palestine !
– La France est à nous (donc pas aux juifs)
– Sale sioniste (juif)
– Sale race (…)
– Le peuple va te punir
Paris, 2019. pic.twitter.com/nqFipHuNnV

— Julien Bahloul (@julienbahloul) February 16, 2019

פינקלקראוט צוטט לאחר האירוע ואמר: "חשתי בשנאה תהומית. מזל שכוחות הביטחון היו שם להגן עליי. המפגינים כיוונו את הקריאות בעיקר לעמדות שלי בנוגע לישראל. יש בקרבם רגשות מאוד עוינים כלפי היהודים". פינקלקראוט הוא איש רוח, סופר, אקדמאי ושדרן רדיו המרבה להגיב על אירועים אקטואליים.

האירוע עורר גל תגובות. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמרי כי התקרית "לחלוטין איננה מייצגת את את מה שאנחנו". עוד צייץ כי "בן המהגרים מפולין, שהפך לאיש האקדמיה הצרפתית, אלן פינקלקראוט, הוא לא רק אדם של מילים – אלא הסמל של מה שהאומה הצרפתית מאפשרת לכל אחד".

כריסטוף קסטנר, שר הפנים הצרפתי, אמר שהאירוע "בלתי נסלח ואינו מתקבל על הדעת". הוא קרא להעמדת המתפרעים לדין באומרו "ההמון קרא את הקריאות הללו בפנים חשופות. אני מקווה שיזהו אותם וימוצה עמם הדין".

מצוקות חברתיות, פערים כלכליים ומהגרים מוסלמים

באתר החדשות הצרפתי BFMTV ציינו בעקבות האירועים כי בשנה האחרונה חלה עלייה חדה של 74% באירועים אנטישמיים בצרפת. ההסברים לכך רבים. לאחר האירוע ציינו רבים כי מרבית הפגינים שעמדו וצעקו על פינקלקראוט היו ממוצא ערבי. יש לציין שהפילוסוף ההומניסט המוערך עוסק רבות בשאלות של מוסר ואקטואליה, ואף פרסם מאמרים רבים בנושאי האנטישמיות החדשה שמקורה בשמאל הפוליטי. במהומות שהיו בשנת 2004 התבטא פינקלקראוט באמירות פוגעניות כלפי ערבים באירופה ומאוחר יותר נסוג והתנצל על אמירתו. באותו הראיון הוא הסביר את המחאה של אותה התקופה לא רק כביטוי למצוקה ועוני אלא כעניין אתנו-דתי, הקשור בעמידה הלעומתית של האסלאם מול המערב.

Far-right yellow vests and far-left yellow vests fight one another.
Lyon, France.pic.twitter.com/LVCzBJbkWm

— Alfons López Tena #FBPE (@alfonslopeztena) February 9, 2019

אירוע זה מצטרף לרצף קשה של אירועים ותקריות אנטישמיות בצרפת, חלקם גם כן במסגרת המחאה של האפודים הצהובים. הקומיקאי האנטישמי דיידונה פרסם סרטון יוטיוב בו נראית הדלקת נרות ברחבת מגדל אייפל, ובו הוא טוען כי תושבי צרפת סובלים והיהודים חוגגים. על גשר בכביש מרכזי בין פריז למרסיי נתלה שלט ענק בו נכתב "מקרון – זונה של יהודים". האירוע האחרון היה ציור צלבי קרס על תיבות דואר שעליהן היתה מצוירת דיוקנה של הפוליטיקאית היהודייה וניצולת השואה סימון וייל ז"ל.

מחאת האפודים הצהובים החלה בצרפת בתגובה להעלאת מס על דלק בנובמבר 2018. מדובר בתגובה ספונטנית למדי, ללא אירגון גג ברור או מנהיגות מוסכמת, כאשר ברחבי צרפת מפגינים רבים מוחים על סוגיות שונות, כולן סביב שאלת יוקר המחיה בצרפת ובמחאה על התנהלות שילטונית שאינה מכילה את צרכי המעמדות הנמוכים. אך לאחרונה כשחלק מהדרישות התקבלו וכאשר עדין אין התארגנות מוסדרת ומנהיגות מוסכמת נראו בצרפת מראות קשים של מפגינים ממחנות קיצוניים ומנוגדים בפוליטיקה הצרפתית מסתערים זה על זה בעוד כוחות משטרה מנסים להפריד ביניהם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website