אבי אנקורי, יו״ר איגוד הכבאים, בראיון ל׳דבר׳ לקראת ההפגנה הגדולה הבוקר בירושלים

הבוקר (שני) בשעה 10:00 יפגינו מאות כבאים מול הכנסת על הניסיונות לפגוע בתנאי העסקתם.

אבי אנקורי, יו״ר איגוד הכבאים, על מה ההפגנה היום?
״בתקופת הקורונה, דדי שמחי אמר ׳אני למדתי לנצל מצבים בחיים, והקורונה באה לי כמו כפפה ליד׳. אם עד הקורונה הוא ניסה לעשות הרבה מחטפים ואנחנו בלמנו אותו. בתקופת הקורונה, הוא הפעיל את הדברים הכבדים״.

מה הם ‘הדברים הכבדים’?
״הוא הוסיף שמירות למשמרות, ניודים כפויים, ביטל פטורים. הוא ציפה שנכנס למאבק, לצעדים ארגוניים, אבל אנחנו החלטנו להיות המבוגר האחראי. הבנו שכל המדינה, כל העולם, במשבר שלא היה אי פעם. שאין ממשלה, שאנשים בחל"תים. נשמנו עמוק, למרות הפגיעה בעובדים. והוא המשיך והמשיך.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

הפגנה של הכבאים בהשתתפות יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום באדיבות ארגון הכבאים)

״הלכנו לבית המשפט, ובתחילת אפריל, קיבלנו סעד. הוא עבר פאזה והתחיל לחייב את העובדים לשמור בזמני המנוחה של המשמרת. כל פעם מסיבה אחת. בהתחלה הוא אמר שהוא לא רוצה לנעול את התחנה בלילה, אחר כך שהוא רוצה כונן, להכול נתנו פתרונות. הכבאים נחים על מדים במשמרת, לא ישנים, מוכנים לקפוץ תוך 60 שניות לאירוע. יש מערכת כריזה, טלפונים, מכשירי קשר, מרכז שליטה. למה צריך כונן?״

למה?
״בסוף הוא אמר ׳זה לא באמת העניין׳. מפריע לי שהכבאי מסיים משמרת ואחרי 24 שעות לא הולך עם לשון בחוץ, והכבאים מרוויחים משכורות עתק ויש להם בתים פרטיים״.

אתה מתאר ממש התנכלות לעובדים.
״לא מעט כבאים, קצינים, מפקדים באו ואמרו שזו טעות, הנחייה לא נכונה. צריך להבין שזה מסוכן, מה יעשה כבאי עייף אחר כך בפעילות המבצעית? אבל זו פקודת נציב, אז מיישמים אותה. הם מעבירים גם מסרים לעובדים שלא יקבלו דרגת שכר כי לקחו חלק בצעדים ארגוניים.

״מאיימים על כבאים כל הזמן. מהלחץ, כבאים הגיעו לבית חולים. התמוטטו. הכתובת על הקיר. כבר היה לנו כבאי שהתאבד רק לפני פחות משנה, כי רצו להעמיד אותו לבירור על זה שהוא פגע ברכב כיבוי אחרי יום שלם שכיבה שריפות. הכול באיומים, משפטים ושימועים. מה רוצים שעוד כבאי יתאבד? מי ישמור עלינו?״

״המטרה שלו זה לשבור את איגוד העובדים״

לפני שנה התפרסמה כתבה בתכנית ״עובדה״ שיצרה רעש גדול. מאז, אבי אנקורי, יו״ר איגוד הכבאים, גזר על עצמו שתיקה.

נפגעת מהשידור שהיה?
״מהראיון בעובדה קיבלתי שיעור לחיים. לא משנה מה אתה אומר, יכולים להפוך את זה עליך. עיוותו את הדברים שלי, הוציאו אותם מהקשר, הביאו חצאי אמיתות. זה כואב. הביאו דברים מהתיק האישי שלי, מעניין מאיפה הם קיבלו אותם״.

מה קרה מאז?
״בינואר השנה ניסנו לשנות כיוון. ארנון בר-דוד, יו״ר ההסתדרות, אמר לי שהוא נכנס לתמונה, במטרה לגשר בין הצדדים. אמרתי לו שבשביל העובדים אני זז הצידה, אין לי אגו. הלוואי שתביא לנו פשרה. והוא באמת השקיע בזה המון זמן.

״ההסתדרות הציעה פתרונות יצירתיים, ושום דבר לא התקבל. לא רק שדדי שמחי דחה הכול, זו גם ההתנהלות. הוא מסכם משהו, ואז, איך שיוצאים החוצה, הוא מדליף איזו כתבה על ההסתדרות. המטרה שלו זה לשבור את איגוד העובדים, ולהפוך את הכבאות לגוף צבאי״.

נציב הכבאות, דדי שמחי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

 

״הכבאים צריכים לשלם מכיסם על הביטוח, חלקם עובדים פשוט בלי ביטוח״

במכתב ששלח יו״ר הסתדרות המעו״ף, גיל בר-טל, לכבאים אתמול (ראשון) הוא כתב ״כבאים פועלים ללא ביטוח ריזיקו בגלל שהנציבות מעכבת הסדר עם חברת הביטוח״.

אבי אנקורי:
״יש לנו ביטוח ‘ריזיקו’ – ביטוח סיכונים. זה לא ביטוח מלא ומקיף, אבל הוא אמור לשמור על הכבאי במידה ויפגע, או חלילה ייהרג. הביטוח הופסק כי הרשות לא העבירה כסף לחברת ׳הראל׳. היום הכבאים עובדים בלי הביטוח הזה, ואם חס וחלילה יקרה להם משהו – אין להם למי לפנות.

״זה ביטוח ש-75% המעסיק אמור לשלם ו-25% העובד משלם. התוקף של הביטוח נגמר לפני 3 חודשים. ארגון העובדים פנה ל׳הראל׳ שהסכימו להאריך עוד קצת ועוד קצת – אבל בסוף, החל מה-1 במאי אין לנו ביטוח. וכדי לשמור על ההמשכיות, כל כבאי צריך לשלם מכיסו למעלה מ-2000 שקלים בחודש באופן עצמאי״.

הכבאים שנדרשים לרוץ לתוך בניין בוער משלמים היום מכיסם על ביטוח הסיכונים שלהם?
״אנשים עושים את זה בלית ברירה כי אחרת לא תהיה להם המשכיות, ואם הם ירצו ‘להיכנס מחדש לביטוח’ הם יצטרכו שוב לעשות בדיקות, ואולי המחיר אפילו יעלה להם. יש גם כבאים שאין להם מאיפה לשלם, הם פשוט עובדים היום בלי הביטוח. לוקחים את הסיכון. וההנהלה אומרת: ‘אל תדאגו. אם תפגעו או תמותו – אנחנו נשלם’. אל תגידו לנו ‘אל תדאגו’ – תחתמו לנו שאם יקרה לנו משהו, חס וחלילה, אתם מתכוונים לכסות את זה!״

כבאים מפנים ילדים מבית ספר אוסשיקין בנהריה (צילום: דוברות כב"ה)

מה מניע את דדי שמחי, לדעתך?
״הוא חרט על דגלו לבטל את ארגון העובדים, להפוך את הגוף הזה לצבאי. זה גוף אזרחי, אפשר להגיד פיקודי, היררכי – אבל אזרחי עם זכות שביתה והתארגנות. כך מקובל בשירותי כיבוי והצלה בכל העולם. הוא רוצה להפוך את המקום לצבא״.

״הוא למשל הכניס אנשים שהיו פקודים שלו, 90% מהאנשים שהוא הכניס הם אנשי צבא. למה? אין לנו אנשים טובים בכבאות? הוא מחפש חיילים, לא כבאים. בקורס קציני כבאות הוא אמר לאחרונה ‘השקעתי בכם למעלה מ-300 אלף שקל, כנראה שטעיתי כי חשבתי שאהפוך אתכם לחיילי השטח שלי’. הוא מבין שהוא לא מצליח להפוך אותם לחיילים, הם כבאים, עובדים״.

יש לכם תקווה מהשר החדש לבטחון פנים, אמיר אוחנה?
״השר החדש ידוע כמי שיודע לקבל החלטות. אם זה יהיה לטובתנו או לרעתנו זו שאלה אחרת. אבל לפחות יהיה שר שיידע לקבל החלטה ולא שר כמו גלעד ארדן שאומר ‘נפלתי איתו’, ‘תקלה’. אני מאמין שנוכח העובדות הוא יקבל החלטות נכונות״.

מאיפה אתה שואב כוחות למאבק?
״כולם שואלים אותי. החברים, המשפחה, העובדים. הפגיעה בעובדים היא פצע גדול בבטן שלי. דדי שימחי בשר ודם, אני בשר ודם. העובדים עוברים דברים קשים מאוד, ואני מחוייב להמשיך ולהיאבק בשבילם. אז יעשו עלי כתבות, ייפגעו בשכרי, יגישו תלונות בנציבות, להיות ועד עובדים – זו בחירה שלי.

״אם יש לי את הכוח והמנדט להביא בשורה ל-3,000 עובדים ועובדות ומשפחותיהם, אני לא אעצור לרגע עד שאביא להם את הבשורה הזו. אני 27 שנים בכבאות. הייתי פה הרבה לפני שמחי, ובעזרת השם אהיה פה גם הרבה אחריו״.

נציבות הכבאות וההצלה לא הגיבה לטענות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website