“אדם חי במצב כל כך מוזנח ומת לבדו מבלי שאיש הרגיש בחסרונו”

כמעט 70 מדרגות מפרידות בין דלת הבית בו נמצאה הבוקר (ראשון) גופתו של קשיש ערירי שמת לפני מספר חודשים, ובין רחוב גולומב בחיפה.

הבניין, מטופח ומהודר, נמצא בסמוך לקומפלקס בתי ספר וגנים. חדר המדרגות מקושט בתמונות, הגינה ירוקה ופורחת, שום דבר שמעיד על הזוועה שהתגלתה בקומה העליונה. "ככה זה, כל אחד לעצמו", אומר שכן מבניין סמוך שלא הכיר את הנפטר. גם הנערה ששבה מבית הספר דרך שבילי הבניינים והשכן שהעברית אינה שגורה בפיו לא הכירו את האיש.

"המנוח בן 75 וגר לבדו"

74 מקרים של קשישים וגלמודים שנמצאו במצב ריקבון קשה התגלו בישראל מתחילת 2020, ולדברי זק"א המצב במהלך תקופת הקורונה הולך ומחריף. המתנדבים המסורים של זק״א טיפלו בכבוד המת, וגופתו הועברה למכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר להמשך בדיקה וזיהוי. נסיבות האירוע נחקרות על ידי המשטרה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"מדובר במקרה מזעזע ומחריד. המנוח בן 75 וגר לבדו", מתארים ישראל שכטר וישראל לזר, מתנדבי זק״א צפון שטיפלו בזירה. "מצאנו גופת אדם שככל הנראה נפטר לפני מספר חודשים, על הרצפה באמבטיה. הריח היה נוראי והמראות היו קשים מאוד. קרוב משפחה הזעיק את המשטרה ואת כוחות הכיבוי שפרצו לדירה".

מתנדבי זק"א בדירת האיש שנמצא מת בדירתו בחיפה (צילום: אהרן ברוך לייבוביץ)

"השכנה סיפרה לנו שראתה אותו בפעם האחרונה בתחילת הקורונה ומאז הוא לא יצא מהבית", אומר שכטר. "כמתנדב ותיק בזק״א שטיפל במקרים רבים דומים, המקרה זעזע אותי מאוד. מצאנו בן אנוש במצב הכי שפל שיש, אי אפשר לתאר את הזוועה, התביישתי וכאב לי שבשנת 2020 אדם חי במצב מוזנח וכל כך קשה ומת לבדו מבלי שאיש הרגיש בחסרונו".

"המרחב הציבורי נעדר מאנשים זקנים"

"זקנים במדינת ישראל היו מועדים מראש לבידול. המרחב הציבורי נעדר מאנשים זקנים בגלל גילנות – אפליה על רקע גיל", אומרת ל’דבר’ תמר נגלר, סטודנטית לסיעוד באוניברסיטת חיפה שהפעילה בתקופת הקורונה מערך של כ-800 מתנדבות ומתנדבים שסייע לכ-1,000 זקנים וזקנות ברחבי העיר. "ברגע שאנשים לא מהווים בורג חברתי בקהילה שלהם, מצב כמו הקורונה, שמכניס אותם לבתים, הוא בעייתי".

"יש את הערבות ההדדית", מחדדת נגלר את אופן ההתמודדות הנכון, "לדפוק על הדלת ולשאול מה נשמע, אבל קודם כל המדינה צריכה להוות דוגמה. הדבר הכי איום ונורא שהמדינה יכלה לעשות זה להחליט שצריך להגן עליהם פיזית, בלי להתייחס אליהם כאל אנשים בוגרים שיש להם שיקול דעת. מדינת ישראל לא עשתה את זה בגלל שהיא אוהבת זקנים, אלא בגלל שרצתה להימנע ממחדל גדול.

"מול הסכנה להידבק בקורונה, יש את הסכנות של להישאר בבית – הידרדרות פיזית מוכחת, הידרדרות קוגנטיבית מוכחת, הידרדרות נפשית, אובדן של מקורות תמיכה, סיכון מוגבר לנפילות משום שבשל היעדר התנועה איבדת מסת שריר".

תגובת עיריית חיפה: "האדם בו מדובר לא היה מוכר לצערנו לשירותי הרווחה. זאת, למרות המאמצים והמשאבים הגדולים אותם משקיעים שירותי הרווחה על מנת לאתר כל קשיש בודד המתגורר בעיר. לצורך כך הקימה העירייה מערך גדול מאוד של אלפי מתנדבים המקיימים קשר חברותי שוטף עם התושבים הבודדים המוכרים לעירייה ודואגים כי כל צורכיהם יקבלו מענה.

"במקביל פונה העירייה בכל האמצעים העומדים לרשותה לכל אדם ולכל גורמי הטיפול השונים הפועלים בקהילה בבקשה להעביר אליה מידע על כל אדם בודד המוכר להם על מנת שזה לא יישאר לבד".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website