אושר חוק המאבק בכלי נשק בלתי חוקיים, המאפשר חיפוש בבית ללא צו שופט

נשק שנתפס ברהט, 2021 (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק המאבק בכלי נשק בלתי חוקיים, המקנה למשטרה סמכות לחפש נשק ללא צו שופט. החוק אושר ברוב של 20 חברי כנסת מול 6 שהתנגדו. "בשנים האחרונות מדינת ישראל מתמודדת עם גל אלימות ופשיעה, בייחוד בחברה הערבית", פירטו בהצעה יוזמי החוק חברי הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) ועודד פורר (ישראל ביתנו), "פשיעה זו מתאפיינת, בין השאר, בהחזקת אמצעי לחימה בלתי חוקיים, בגביית דמי חסות ובירי במקומות מגורים. אירועי ירי כאמור הובילו לעשרות מקרי רצח בממוצע בשנים האחרונות".

התיקון לחוק הוא הוראת שעה למשך 12 חודשים הקובעת כי ניתן לערוך חיפוש לשם מציאת נשק בלתי חוקי או לשם תפיסת תיעוד או מצלמה שעלולים לשמש כראייה לביצוע עבירת אלימות או לעבירות נשק. וזאת, ללא צורך בצו חיפוש משופט. אך התיקון מתנה את החיפוש באישור של קצין משטרה.

לפי קרויזר ופורר, מטרת החוק היא "לפעול לצמצום מספרם של כלי הנשק הבלתי חוקיים המשמשים ארגוני פשיעה ופשיעה חמורה באמצעות מתן כלים למשטרת ישראל וליתר רשויות אכיפת החוק להתמודד עם התופעה."

עד עתה כל חיפוש משטרתי הצריך צו חתום על-ידי שופט, למעט אם המדובר בעבירות סמים או שבעל המקום הזמין את המשטרה. יש לציין כי הצעת חוק דומה מטעם הממשלה הוגשה כבר באוקטובר 2021 ואושרה במאי 2022 ערב הבחירות. הצעת החוק הזו מאשררת את עיקרי החוק הקיים.

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website