אז מה היה בוועידת היסוד של איגוד הסלולר, האינטרנט וההיי-טק?

לצד בחירת יו"ר האיגוד ו-20 חברי מועצת איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, ועידת היסוד של האיגוד קיבלה גם שורת החלטות שהוצעו בהליך ייחודי על-ידי ועדי העובדים בענף. חברי הוועדים עלו להסביר את ההצעות שהציעו, ומרבית ההצעות עברו ברוב מוחלט של חברי הוועידה, שגם הביעו תמיכה במאבק באלימות כלפי נשים והצטלמו כשהמספר 25 רשום על ידיהם במחאה על רצח 25 נשים השנה.

בין ההחלטות שעברו ישנה החלטה לפיה האיגוד יפעל להעלות לסדר היום הציבורי את הבעייתיות בנושא העסקה קבלנית בתחום המחשוב (שירותי IT) ויפעל לשינוי חוק חברות כוח אדם המחריג כיום עובדי IT כך שלא ייקלטו להעסקה ישירה לאחר שמונה חודשי עבודה. מלבד זאת הוחלט על העלאה של תחום ההעסקה הקבלנית בכלל לסדר היום בכל חברה וחברה, ולהציב אותו כנושא מרכזי בכל מו"מ קיבוצי.

איגוד שקם יש מאין, והתמהיל שיוצר אותו מורכב מאנשים שמ-2014 ואילך, בעולם קפיטליסטי, לא שוויוני, ששוכחים בו את האידיאולוגיות וכל אחד לעצמו – באו וחוללו בהרבה אומץ שינוי חברתי

עוד הוחלט על הקמת צוות על-ידי מזכירות האיגוד שיגבש הצעה להתייחסות בחברות השונות לנושא ההתעמרות במקומות העבודה – ואשר יגבש אופן התמודדות עימה בשיתוף עם ועדי העובדים.

נקבע כי מזכירות האיגוד תפעל לפתח חשיבה משותפת במטרה להוביל לפריצת דרך בהתאגדות בהייטק בישראל, תוך איתור הצרכים של העובדים בענף ומיקוד המענה הייחודי להם, הכרת התאגדויות בתחום בשדה הבינלאומי, ופיתוח עמדה משותפת רצויה למתח בין ביטחון תעסוקתי לשוק גלובלי ולתעשיות עתירות ידע.

בין ההחלטות הנוספות שהתקבלו ישנה קריאה של הוועידה להמשיך ולפעול לשילוב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במקומות העבודה. עוד הוחלט על הקמת קרן הכשרות מקצועיות משותפת למקומות העבודה באיגוד בהשתתפות המעסיקים; על קידום כיוונים לפיתוח משותף של נושאים המשפיעים על העובדים במגזר הפרטי כגון החזרי נסיעות, גילום מס על רכב וכו’; על הקמת פלטפורמה אינטרנטית משותפת לוועדי האיגוד לשם צבירת ידע משותף ויצירת שיתופי פעולה בתחומים שונים; פיתוח תכנית רב-שנתית בתחום האקטואליה לחברי הוועדים והעובדים באיגוד ונטילת חלק פעיל ומוביל בעזרה ובקידום התאגדויות עובדים חדשות בתחומים שתחת אחריות האיגוד ובתחומים אחרים.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך את יקי חלוצי על בחירתו להמשיך לעמוד בראשות הארגון, ואת באי הוועידה כשאמר כי "זה איגוד שקם יש מאין, והתמהיל שיוצר אותו מורכב מאנשים שמ-2014 ואילך, בעולם קפיטליסטי, לא שוויוני, ששוכחים בו את האידיאולוגיות וכל אחד לעצמו – באו וחוללו בהרבה אומץ שינוי חברתי כל אחד במקום העבודה שלו, מתלכדים, ואחר כך במאבקים של ציבורים אחרים הולכים איתם לחולל שינוי חברתי. זה דבר מאוד מיוחד ויפה באיגוד הזה. כשאני נפגש עם אנשים וועדים באיגוד אני מרגיש טוב לא רק כיו"ר הסתדרות אלא גם כאזרח, כי אני פוגש אנשים שאכפת להם מהמדינה ומהעובדים שלהם".

ניסנקורן התייחס בנוסף גם לירידה במדד ג’יני שפורסמה הבוקר ואמר כי "כל ירידה כזו אומרת עוד קצת טיפול והפחתה של אי-צדק, וזה הרבה בגלל ההסתדרות והמדיניות שלנו: העלאת שכר המינימום, שילוב אנשים עם מוגבלות, העברת קצבאות לנכים ולמקבלי הבטחת הכנסה, צמצום ההעסקה הקבלנית – מאבקים שהובלנו. ואני בטוח שבכל שנה נמשיך לרדת עד ליעד של 0.29. אנחנו סוחפים את הממשלה ללכת איתנו במדיניות הזו".

חלוצי עצמו הודה לחברי הוועידה על האמון המחודש שניתן בו. "לפני ארבע שנים קיבלתי מבינ"ה את האתגר הענק של להקים את האיגוד לעובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, וארבע שנים אחרי, תראו איפה אנחנו נמצאים: יש 20 אלף עובדים חדשים שלא היו מאוגדים בעבר. יש הסכמים קיבוציים בענפים שלא היו בהם אף פעם. זה הישג אדיר שעשינו יחד". חלוצי אמר עוד כי האיגוד עדיין רחוק משלמות, "אבל כל עוד הקו נטוי אל עבר החזון אנחנו בכיוון הנכון. קיבלתי היום את האמון מחדש מצירי הוועידה להוביל את האיגוד גם בשנים הקרובות. אני מקווה מאוד להמשיך ולהיות ראוי לאתגר שהפקדתם בידי".

"חברי בוועדים – עשיתם היסטוריה, הלכתם כנגד הרוח. פרצתם דרך לאלפים רבים שבאו אחריכם. אתם חלוצים במובן הזה, וראוי שתדעו זאת ותזכרו זאת. אין לי ספק שהירידה במדדי האי-שוויון במדינת ישראל קשורה באופן דרמטי בעליית השכר הריאלי כתוצאה ממהפכת ההתאגדויות. להישגים הללו יש חשיבות מאוד גדולה ביכולת להחזיק את החברה הישראלית יחד, כחברה דמוקרטית. האיגוד שלנו הוא יצירה אדירה ומופלאה, בעיקר בגלל שהאנשים שיושבים פה אפשר למצוא אותם מובילים כל מאבק חברתי ונמצאים בחזית שלו", הוסיף.

רענן כהן, חבר ועד עובדי נס טכנולוגיות במוקד בית החולים הדסה, הנוקטים צעדים ארגוניים מזה כחודש וחצי על רקע הפגיעה בתנאי העסקתם במסגרת הפיכתם מעובדים ישירים של בית החולים לעובדי קבלן, סיפר לבאי הוועידה על מאבקם. "הדסה נכנסה לגירעון. לא אנחנו בזבזנו מיליארד שקל, ואת השאלה למה היא נכנסה לגרעון צריך לשאול את ההנהלה", אמר. "בקיצוצים כמו בברית מילה – חותכים לקטנים והגדולים חוגגים. אנחנו עובדי המחשב, תחת חוזה אישי. עובדים גם כשיש שלג. עובדים גם תחת משבר כשאין משכורות. מקווים לטוב. מתפעלים בשיניים ציוד ישן שבמקומות אחרים היו זורקים. העיקר הבריאות, והדסה היא משפחה. לפני שנה בערך הנהלת הדסה החדשה בראשות פרופ’ רוטשטיין והביאה ‘בשורה’ חדשה – מיקור חוץ. זו רעה חולה. הדסה משלמת לנס X, ונס משלמת עשרות אחוזים פחות לעובד".

"מה בסך הכל רוצים? הסכם קיבוצי הוגן. ודרשנו להשוות תנאים לעובדי הדסה במנהל והמשק. מדובר ב-35 עובדים שנלחמים מול שתי אימפריות, הדסה ונס. למזלנו האיגוד וההסתדרות משלבים ידיים. חברי ועד הורחקו, קיבלנו מכתבי פיטורים זימונים לשימועים. אבל אנחנו נמשיך, זה לא נגמר. בעבר צידדתי בשיטה הקפיטליסטית – כשאתה עובד במקום עבודה ראוי, הכל בסדר. היום ברור לי שצריך להיות שינוי: התאגדות היא חובה, ובמדינה כמו שלנו הישגים מגיעים אחרי מאבק. אנחנו פה ונצליח במאבק בזכותכם. אין לנו סיכוי בלי הסולידריות שיש כאן. אתם גוף שמשנה את המציאות מלמטה".

הוועידה הוקשה לזכרו של רון טלמור, חבר ועד עובדי פלאפון מהקמתו שנפטר לאחרונה ממחלת הסרטן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website