אחרי ההתרסקות בבורסה: האם הפנסיות שלנו נפגעו?

בשבועות האחרונים קיבלו ישראלים רבים את הדו"ח הרבעוני של קרן הפנסיה שלהם, וגילו שהנפילות בבורסה בתגובה למשבר הקורונה פגעה גם בהם: המשבר מחק למעשה את כל הרווחים של שנת 2019, והביאה לירידות של 10%-15% בערך הקרנות. עם זאת, כבר בחודש שעבר התחילו שוקי ההון לחזור לעצמם, בהתחלה בארה"ב ואחריה ביתר העולם, על אף העובדה שהמשבר הריאלי נמצא רק בתחילתו. על פי היועץ הפנסיוני רון קשת לא מדובר בסכנה למרבית הציבור, שצפוי להחזיר את ההפסדים כבר בחודשים הקרובים.

יכול להיות שיהיו עוד ירידות?
"היו נפילות בשווקי ההון, אבל אנחנו כבר אחרי הירידות. הבורסות כבר תיקנו את עצמם אחרי ההלם הראשוני של המשבר. למשל, הבורסות בארה"ב נמצאות 6% גבוה יותר ממה שהם היו לפני הנפילות, וארה"ב סוחפת אחריה את כל העולם. ההלם הראשוני כבר עבר, והשווקים כבר באפריל חזרו לעלות. הנאסד"ק וה-S&P נמצאים כבר בנקודה יותר גבוהה ממה שהם היו לפני הנפילות של הקורונה. צריך לזכור שאין תמיד קשר בין המצב הכלכלי לבין הבורסה, אז למרות שאנחנו עומדים מול משבר כלכלי, שוקי ההון חזרו לעלות, וזה מה שמשנה לקרנות הפנסיה".

למחזיק הפנסיה הממוצע יש מה להילחץ?
"אין מה להילחץ, למרות שהיו ירידות של 10% אף אחד לא הפסיד בפועל 10%. הערך של החסכונות אמנם ירד, אבל מפסידים בפועל רק כשמושכים את הקרן עצמו. כל עוד הכסף ממשיך לשבת בקרן, גם אם יש ירידות לא הפסדת כסף.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

רון קשת C.F.P מתכנן פיננסי מוסמך (צילום: אלבום פרטי)

"היחידים שממש הפסידו כסף הם אותם אלה שיצאו לפנסיה בחודש מרץ. באפריל הקרנות כבר תיקנו בחצי כלפי מעלה ובמאי תיקנו עוד 20%. זאת אומרת אם פרשת בחודש מרץ, וגם זה תלוי מאיזה מקור הגיע הכסף, אם הפנסיה ותיקה לא הפסדת כלום. אם הכסף שלך ישב בתוך קרן פנסיה חדשה החל משנות ה-90 יכול להיות שהיה לך הפסד. הם עושים את התיקון פעם בשנה."

אז מי נפגע מהדבר הזה?
"מעט מאד מהאנשים נפגעו. גם אלו שיצאו לפנסיה בחודש מרץ, לא נפגעו מאד. אנשים מתבלבלים בין מה שהם רואים בדוחות ומה שנקרא הפסד. הפסד זה רק כשאתה מושך את הכסף, מתי שאתה מממש, ויש לך פחות כסף בכיס. אחרת זה לא הפסד, זה מה שנקרא תמונת מצב של הכספים שלך.

"איפה יש דרמות? אצל אנשים שהם מעל לגיל שישים ומפוטרים בגלל הסיטואציה התעסוקתית. בהרבה מקומות מפטרים אותם מוקדם יותר ממה שהם חשבו. אם מפטרים אותך כמה שנים לפני גיל פנסיה אתה יכול לקבל גם 3%-4% פחות, וזאת דרמה. חשוב להבין שזה לא קורה בגלל המצב של השווקים, זה קורה בגלל שוק התעסוקה, וזה עלול להמשיך לקרות למרות שהשווקים חזרו לעלות. אלי מגיעים לא מעטים. צריך לבחון בזהירות מה קורה עם הפורשים שפרשו טרם זמנם, ולראות אם אפשר לסייע.

קשת מזהיר מפני גל של פיטורי עובדים מבוגרים: "הם העובדים הכי יקרים, הם מקבלים את המשכורות הכי גבוהות. המעסיקים מנצלים את הסיפור של הקורונה ועושים את הניקיון בבית שלא היו יכולים לעשות בזמן שגרה ומפטרים את החברה הוותיקים. מה שהם לא יודעים זה שהם יכולים כבר למשוך את הפנסיה שלהם. החל מגיל שישים כל אחד יכול. אם יש בן אדם שיסיים את דמי האבטלה שלו בספטמבר אוקטובר ולא תהיה לו יותר הכנסה הוא יכול ללכת לקרן פנסיה ולהתחיל לקבל קצבות כדי שתהיה לו מחיה."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website