איום בעתירה נגד סגירת מעונות חסות הנוער: “להבטיח את שלום הנערות”

הקליניקה לזכויות ילדים ונוער במרכז לחינוך משפטי קליני באוניברסיטה העברית באמצעות עו"ד שירן רייכנברג שוקלת לעתור נגד החלטת משרד הרווחה לסגור חמישה מעונות הפתוחים של חסות הנוער. "אם המידע על סגירת ההוסטלים מבוסס, ובהעדר חלופות אחרות, יש להקפיא את כל ההליכים לסגירת מסגרות אלו" כתבה רייכנברג למשרד, "אם לא תעשו כן נאלץ לפנות לערכאות משפטיות על מנת להבטיח את שלומן של הנערות החוסות בהן וכן של הנערות המיועדות לטיפול במסגרת הקהילה".

במכתב ששלחה לשר הרווחה חיים כץ וסמנכ"לית בכירה במשרד שאחראית על חסות הנוער, אלין אלול, כתבה רייכנברג כי "המסגרות המיועדות לסגירה הן מסגרות טיפול בקהילה השייכות לאופן הטיפול המשלב את הנערות חזרה בקהילה. הן מגיעות למסגרות או מהקהילה, או ממעון ‘צופיה’, או לאחר שהייה במעון נעול על מנת לשמור על רצף טיפולי. למסגרות אלו אין אלטרנטיבה אחרת מבחינת המענים הניתנים על ידי חסות הנוער. חשוב להדגיש כי מדובר בנערות שהמענה לו הן זקוקות אינו טיפול במסגרת מעון נעול או במסגרת גמילה, אלא מתן מענה חוץ בית אחר, אותו נותנים ההוסטלים".

כזכור, אתמול הוציא משרד הרווחה הודעה על כך שבכוונתו לסגור חמישה מעונות פתוחים לנערות בסיכון: בית אריאל, אורנים, ובית הצברית בירושלים, בית סנונית בכפר רופין ,ומעונית עפולה. לטענת המשרד המעונות נמצאים בתת-תפוסה, אבל למעשה מה שעולה מהגורמים בשטח זה שמשרד הרווחה הפסיק להפנות נערות למעונות האלה, לכאורה ליצור מצג שיש בהם תת-תפוסה ואז יש כביכול סיבה לסגור אותם.

לפני כשנה וחצי משרד הרווחה שינה את דרך ההשמה של נערות למסגרות. בעבר נערות היו מופנות על ידי צופיה (מעון נעול לשהייה זמנית שם נעשה אבחון לנערה איזה אופן טיפול נכון לה), או מהקהילות על ידי עובדות סוציאליות בלשכות הרווחה, המצב הנוכחי הוא שיש טופס מקוון, וההשמה נעשית על ידי הצוות במשרד הרווחה שאחראי על חסות הנוער.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website