“אלימות, כאן זה מתחיל”: נעמת תקיים כנס בנושא המאבק באלימות נגד נשים

לקראת יום המאבק באלימות נגד נשים שיתקיים ב-25.11 תקיים היום (שני) נעמת כנס בנושא תחת הכותרת "אלימות, כאן זה מתחיל". בכנס ישתתפו לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל שעל פי החשד נרצחה על ידי בעלה, יו"ר נעמת חגית פאר, עו"ס יעל לוין מנהלת מקלט נעמת לנשים נפגעות אלימות וילדיהן, עו״ס תמיר אשמן, מנחה קבוצות טיפול לגברים במרכז גליקמן של נעמת, עו״ד גלי עציון, מנהלת מח׳ ייעוץ וחקיקה בנעמת ועוד.

רק בחודש האחרון נרצחו שלוש נשים, ובשנה האחרונה נרצחו 13 נשים. רצח נשים הוא נקודת הקצה של מקרי אלימות רבים נגד נשים. בישראל יש כ-200 אלף נשים שנפגעו מאלימות פיזית, כלכלית, נפשית מבני זוגם ומבני משפחה.

יו"ר נעמת, חגית פאר (קרדיט: ג’ון פרץ)

לדברי גלי עציון מנהלת מחלקת ייעוץ וחקיקה בנעמת מצב החקיקה בישראל בתחום הוא טוב יחסית והבעיה המרכזית היא היישום בשטח, "הרבה דברים היו יכולים להתקדם אם היו מעבירים כסף. יש מנהג שיש החלטות ולא מיישמים, כל הנושא של גורמים בקהילה, עו"ס במשטרה, תיאומים. צריך להגדיל הכשרות, גורמים דוברי שפות, הרחבה של מערך העו"ס במשטרה וכמובן האזיקים האלקטרוניים".

לדבריה, "הייתה החלטה שגובתה בחישוב כלכלי, מדובר על כ-50 מיליון שקלים לשנה, עלות כל התכנית כ-250 מיליון שקלים. החטא הקדמון הוא שההחלטה הממשלתית שאישרה את המלצות הוועדה הייתה בלי תקציב צבוע. צריכה להיות החלטה חד  משמעית שלוקחים את הנושא ומטפלים בו – קבוצות גברים, הגברת מודעות, שילוב גורמים." עציון הוסיפה כי "יש מעל 100 מרכזים למניעת אלימות ברחבי הארץ, המטרה צריכה להיות שנשים לא יצטרכו להגיע למקלט, שיתפסו את המקרה בדרך לשם".

עו"ס תמיר אשמן, מנהל הפורום ללימודי גברים באוניברסיטת ת"א ומומחה לטיפול באלימות במרכז גליקמן של נעמת, ידבר בכנס על השאלה איך לגדל בנים בריאים בחברה הישראלית.

נשות מרחב ראשון לציון בנעמת בנעמת בהפגנה נגד אלימות כלפי נשים. צילום: מרחב ראשון לציון

לדברי אשמן, בתחום הטיפולי אין מודעות גבוהה "למה שעבר הגבר הישראלי." לדבריו, "אנחנו צריכים להבין מה האחריות שלנו. למה גברים מגיעים בדקה ה-93 לטיפול, או אחרי תלונה במשטרה, ותמיד נשלחים, אף פעם לא מגיעים מיוזמתם. אנחנו יודעים, שמה שאדם לא יודע לדבר במילים – הוא מתנהג אותו. זה יכול להיות בהתפרצויות זעם. גברים הם מגזר שלא מדבר, את הנשים מלמדים לדבר על רגשות ואת הגברים מלמדים להיות לוחמים. הם לא מדברים על כאב, לא מפגינים פגיעות. על 18,000 אסירים גברים יש 120 אסירות, במרכזי גמילה מאלכוהול וסמים יש 90% גברים. זו לא סטיית תקן. זה פער מטורף. אנשים שואלים מה גנטי ומה חברתי, החברה נותנת הסברים גנטיים ומסירה אחריות מהאופן שבו מגדלים גברים. אני לא הופך אותם לקרבנות. לגברים יש הגמוניה על אלימות פיזית ומינית." לדבריו, מטרת הקבוצות אותן הוא מנחה היא "להחזיר את האחריות לגבר וללמד אותו כלים לבטא את עצמו בצורה בריאה."

עוד התייחס אשמן לקמפיין השנוי במחלוקת של ויצו, שהשתנה בעקבות הביקורת שנשמעה לגביו מפי חוגים מסויימים, לפיה הוא מעביר את המסר כי כל גבר עשוי להיות רוצח. "99.9% מהגברים לא ירצחו את הנשים שלהם, לייצר דמוניזציה זה הדבר האחרון שצריך לעשות. גברים אלימים במאות אחוזים מנשים, אם אנחנו רוצים לעודד גברים ללכת לטיפול הדבר האחרון שנכון זה להציג את כולם כרוצחים. צריך להבין שאנחנו המגדר הפגיע וצריך שנפסיק לחשוב שגברים עשויים מברזל".

הקמפיין המחודש של ויצו:

לא כל גבר הוא גבר אלים, ולא כל אישה היא אישה מוכה. אבל 200,000 משפחות בישראל חיות במעגל האלימות. זיהוי הנורות האדומות הינו הצעד הראשון לפתרון הבעיה.
לאן אפשר לפנות? פרטים בתגובה הראשונה.
שתפו!

פורסם על ידי ‏ויצו – קידום מעמד האישה‏ ב- יום חמישי, 7 בנובמבר 2019

לטענת אשמן הטיפול צריך לכלול התייחסות לעבר של הגבר, לאיך אבא שלו גידל אותו ואיך החברה התייחסה אליו: "כשאבא שלי צרח עלי מגיל 3 בכל פעם שאני בוכה, ‘מה אתה בוכה כמו ילדה’ זו פעולה אלימה. היה לי באחת הקבוצות גבר שנולד בשנות ה-70 שסיפר שבגיל 3 הוא בכה בסלון אז אבא שלו לקח אותו למקלחת ושטף אותו במים קרים ומאז הוא לא בכה. ככה מקבלים חברה אלימה."

אשמן מדגיש שהצורך בטיפול לגברים הוא צורך משותף לכל החברה – נשים וגברים, "אני מצפה שאחיותיי הפמיניסטיות יתמכו. האויב משותף – החברה מדכאת נשים ומלמדת גברים לשלוט במקום לאהוב. יש צורך חברתי ליצור מנגנוני תמיכה לגברים כדי להוריד מסוכנות. יש לגבר פעם בשבוע עוגן שהוא יכול לדבר בו, ואחר כך מלמדים אותו לדבר עם בת הזוג. אני חוזר, 99.9% מהגברים לא ירצחו, רוב הגברים בארץ לא מרביצים. גבר צריך לקחת אחריות על הטראומות הלא מטופלות, גברים צריכים לפתח אחריות כלפי עצמם. לרוב האישה פונה, היום גברים יותר פונים. טיפול זה דבר שעובד, החיים שלו משתנים, הילדים חוזרים לנשום".

מתחילת השנה נרצחו 13 נשים. לפני כשבועיים נרצחה אסתי אהרונוביץ’ (70), על פי החשד על ידי בעלה ממנו ניסתה להתגרש.

מריה טל (29) מקרית ביאליק נרצחה לפני כחודש על פי החשד על ידי בעלה.

מיכל סלה (32) נדקרה למוות, בעלה נעצר והוגש נגדו כתב אישום על רצח בנסיבות מחמירות.

אמינה פרחאת יאסין (35) נדקרה למוות בג’דיידה-מכר באוגוסט. בעלה נעצר בחשד לביצוע המעשה.

זינב מחאמיד (83) נדקרה למוות בסוף יולי באום אל-פחם. בנה נעצר בחשד לביצוע המעשה.

בסוף יולי אלמונית (65) נדקרה למוות בבני ברק. בנה נעצר בחשד לביצוע המעשה.

ויויאן קמינסקי (65) מלוד, נרצחה על פי החשד על ידי בנה.

נג’לאא אל-עמורי (19) מלוד, גופתה נמצאה באזור יער בן שמן לאחר שנעדרה יותר משבועיים. אחיה נעצר בחשד לביצוע המעשה.

סוזאן ותד (39) מבקה אל גרבייה, נרצחה בביתה במרץ. בעלה נעצר בחשד לביצוע המעשה.

דיאנה אבו קטיפאן (18) מלוד, נרצחה ביריות במרץ. היא התלוננה על איומים לפני הרצח ושלושה קרובי משפחה שלה נעצרו בחשד למעורבות במעשה.

סואר קבלאווי (20) מאום אל פחם, נרצחה בטורקיה בתחילת פברואר. אחיה ואביה נעצרו בחשד למעורבות במעשה.

לילי פרג (54) ופרחיה סרוסי (63) נרצחו בארגנטינה כשנסעו לבקר את בנה של סרוסי שעל פי החשד רצח אותן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website