“אם נגיב מהר והנחיות יהיו ברורות – נצליח להעמיד פה שנת לימודים מלאה”

במערכת החינוך העירונית הירושלמית, מערכת החינוך הגדולה בישראל, לומדים מעל ל-300 אלף ילדים ב-1000 מוסדות חינוך. כמות תלמידים גדולה יותר מכל התושבים בראשון לציון. ירושלים, שנמצאת בראש רשימת הערים עם כמות הנדבקים והמבודדים, שחלק משכונותיה מסומנות תדיר באדום, אתגר פתיחת שנת הלימודים הוא הקשה ביותר בארץ – ובעירייה נענו לאתגר.

כדי להתמודד עם הלחץ והאתגר העצום בפתיחת שנת הלימודים יצרו בעירייה חדר מצב המופעל כרשת-עכביש רחבה היודעת לחלוש על כלל מערכות החינוך בעיר, בכל המגזרים, כדי לאפשר מענה מהיר למוסדות החינוך במידה וישנן הדבקות בתוך בית הספר. "המערכת שלנו מכוונת למטרה אחת", אומר ציון רגב, ראש מערך חדר המצב של מערכת החינוך בירושלים, "ברגע שיש תלמיד או איש צוות מאומת, אנחנו נעשה כל מה שניתן, והכי מהר, כדי להגיע אליו ולבודד אותו".

ציון רגב, מנהל חדר המצב (צילום: דוד טברסקי)

הקמת חדר מצב, ראשוני מסוגו בארץ, לקחה לאנשי עיריית ירושלים את כל הקיץ האחרון. החשש המתמיד מסימון כלל העיר, או חלקים גדולים בה, באדום, וההשלכות על כך על כלל מערכת החינוך, העמידו את העיר בפני אתגר עצום לפתיחת שנת הלימודים; וזאת בלי לציין את שני המגזרים הגדולים, החרדי והערבי, המרכיבים שני שליש מתושביה בהם קיימת סכנה לזינוק בהקפי התחלואה עם פתיחת שנת הלימודים. לשם כך עלתה המחשבה לייצר מערכת חכמה שתדע להוביל, ברמת המאקרו, מהלך מיפוי רחב של כלל העיר, על כל תלמידיה ומחנכיה, וזאת כדי להוביל, ברמת המיקרו, הנחיות מדוייקות לכל בית ספר ומערכת חינוך בעיר; עד רמת השכבה, הכיתה, הקפסולה ואפילו התלמיד.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"כבר עכשיו, לפני פתיחת שנת הלימודים, יש לנו 474 ילדים מאומתים מכל שלושת המגזרים", מספר רגב במשרדו בעיריית ירושלים, מאחוריו מסכים המריצים את כלל הנתונים בארץ ובעיר. ארבע קומות מתחתיו, מתחת לאדמה, מכונס חדר המצב שהחל לקבל טלפונים מיום ראשון מוקדם בבוקר ולהזרים נתונים למערכת.

"אם יש מקרה של תלמיד מאומת, חדר המצב שולח הנחיות ישירות לבית ספר", אומר רגב. אז איך זה עובד? עם קבלת המידע בחדר המצב, המערכת החכמה, ביחד עם ראשי חדר המצב, תבנה תוכנית בידוד מותאמת שמטרתה למנוע המשך הדבקות מצד אחד; ולאפשר את המשך פעילותה של המסגרת החינוכית מצד שני, "משרד הבריאות מדווח באופן יום-יומי את כלל הנתונים של העיר", מספר רגב, "חדר המצב יודע להוציא מתוכו את התלמידים והמורים. משם אנחנו יודעים להגיד לפי תעודת הזהות מאיזה בית ספר התלמיד, באיזה קפסולה הוא, מי האחים שלו ואיפה הם לומדים, כולל מערך ההסעות שלו; הצלבת הדיווחים ממשרד הבריאות ביחד דיווח מבתי הספר עצמם מאפשרת לחדר המצב לבנות תמונה מלאה".

חדר מצב ירושלים (צילום: דוד טברסקי)

בחודש האחרון העירייה עמלה על הכשרת אחראי קורונה בכל אחד ממוסדות החינוך בעיר שיודע לעבוד עם הנתונים כדי לעדכן ישירות מהשטח את חדר המצב, לנהל תרחישים ולעדכן את מנהל בית הספר. הכשרת אחראים (והוכשרו כבר מעל ל-1000) המשמשים מעין פרויקטורים מקומיים במוסדות החינוך נועדה כדי לאפשר למנהלים להצליח להוביל את השגרה החינוכית במוסדות גם במקרה של הדבקה.

"מטרת העל של המערכת היא עבודה מהירה ונכונה", אומר רגב, "אם נגיב מהר והנחיות יהיו ברורות – נצליח להעמיד פה שנת לימודים מלאה. אחרת, ההתפשטות תעבור במהירות לקפסולות אחרות, בתי ספר אחרים וחלילה לשכונות". רגב עצמו מגיע משנים של נסיון עם עבודה במזרח העיר וטוען שלמרות הקשיים, העירייה עבדה בחודשים האחרונים על יצירת קשרים רחבים עם מוסדות הלימוד הפרטיים הרבים בה, בחינוך החרדי והערבי, שביום-יום אין לה כמעט קשר עמן, כדי לייעל את המערכת. במוקד הטלפוני עובדים תושבי מזרח העיר וחרדים המוכשרים לתת מענה ייחודי בתוך המכלול הכללי

"היתרון של חדר המצב הוא שהממונה פועל ישירות מולנו, לא דרך משרד הבריאות או החינוך" מספר רגב. לדבריו, חדר המצב פועל במערכת מורכבת של שיתוף עם הרווחה, המנהלים, מטה משרד החינוך, הבריאות, פיקוד העורף ומשטרת ישראל וכבר היום בונה מערכים של מספר תרחישים מולם יצטרך להתמודד; מסגירתה של קפסולה עד להעמדת מערכת חינוכית לשכונה סגורה "יש תרחיש בו לא רק בית ספר אלא אזור או שכונות שלמות נהיות אדומות. מצב כזה יכול להשאיר אלפיי ילדים בבית ופה אנחנו נכנסים" אומר רגב "מחוייבותנו לדאוג שיש להם מספיק מחשבים, שחלילה אם ילדים צריכים טיפול פסיכולוגי או אם יש בעיות של אוכל במשפחות עניות שילדהן אוכלים בבית הספר – בגל הראשון פגשנו הרבה כאלו. הוים אני יודע להגיד שבנינו מערכת שתדע לתמוך בתלמידים וצוותי ההוראה – עד שבית הספר יפתח מחדש"​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website