ארגוני עובדים פדרליים תובעים את הממשל על כך שהוא מחייבם לעבוד בעת ההשבתה

השבתת המשק הפדרלי בארצות הברית נמשכת כבר 27 יום, והנשיא טראמפ, הנתפס כאשם בשביתה במרבית הסקרים שנערכו בנושא, מחפש דרכים יצירתיות לחייב חלק מהעובדים להתייצב במקום עבודתם. ההתייצבות תיעשה ללא תשלום בעבור עבודתם, בטענה של שלום הציבור. התחומים שיחודשו מותאמים לבסיס המצביעים של טראמפ ובהם: אישור הלוואות וקביעת המלצות לחוואים, החזר מס למי שזכאי לכך (לרוב אנשי הכנסה בינונית ומעלה), אישורי כרייה של גז ודלק, וקיום בדיקות ביטחוניות בשדות התעופה במתכונת מצומצמת פחות ממה שמתקיים בחודש האחרון. מספר ארגוני עובדים מוחים על הנושא ועובדי רשות המס, ה-IRS, אף תובעים את הנשיא בטענה שאין אישור חוקי לחייבם לחזור לעבודה וכי פעילותם אינה חלק ממה שניתן להגדירו כחיונית לשמירת חייהם ורכושם של האזרחים.

סרט משטרה מסמן אזור אסור לכניסה ליד גבעת הקפיטול סביב כניסת סוכנויות הממשל להשבתה (AP Photo/Jacquelyn Martin)

מתקיים כעת דיון ציבורי ומשפטי ער בארה"ב בשאלה האם הרחבת הצווים המחייבים עובדים פדרליים להתייצב לעבודתם גם ללא קבלת תשלום ראויה או לא. תומכי הנשיא מציינים כי מי שהניח את התכנית להרחבת העובדים היה בכלל ביל קלינטון בשביתה הקודמת, אך מתנגדיו טוענים אי מעולם לא יושמה החלטה המחייבת עובדים שלא קיבלו את משכורתם כחודש ימים להתייצב לעבודתם בהיקפים כאלו. מדובר על יותר מ-40 אלף עובדים שיחזרו לעסוק בנושא החזרי המס, אלפי פקחי בטיחות ועשרות מפקידי משרד הפנים האמונים על מכירת חוזי דלק וגז.

בתגובה הוגשו כבר חמש תביעות משפטיות של ארגוני עובדים פדרליים בדרישה כי לא יחויבו לבוא לעבוד כאשר משכורתם נמנעת מהם.

המשך ההשבתה עולה למשק האמריקאי מיליוני דולרים. 800,000 העובדים הפדרליים אינם מקבלים משכורת. עסקי ההיסעים והמסעדנות סופגים גם הם נזק עקיף, ובניגוד לעובדים עצמם, הם לא צפויים לקבל פיצוי על אבדן ההכנסה. העובדים ובני משפחותיהם נמנעים מרכישות ומצריכה לא הכרחית, וגם זה פוגע במשק האמריקאי ומקדם האטה. מלבד זאת, עיכוב בהוצאת המלצות לחקלאים, עיכוב בבדיקות נדרשות ובאישורים שונים גורם גם הוא לפגיעה כלכלית קשה.

ההשבתה קובעת שיא אמריקאי חדש, כאשר היתה לפניה רק השבתה אחת ארוכה יותר, בתקופת ממשלתו של הנשיא קלינטון. זו נמשכה 21 יום. ההשבתה נגרמה בשל אי הסכמה בין המפלגה הרפובליקנית ודמוקרטית על אישור התקציב, כאשר הנושא היחיד שאינו מוסכם הוא התקציב שנדרש להקמת החומה בגבול מקסיקו, העומד על 5.7 מיליארד דולר. מרבית הציבור כאמור מייחס את השביתה להתעקשותו של טראמפ לאשר את התקציב הפדרלי רק בתנאי שיכיל תקצוב לבניית החומה על גבול מקסיקו, נושא אליו התייחס שוב ושוב במסע הבחירות שלו. גורמים במפלגה הרפובליקנית מאשימים את טראמפ את הכעס המופנה כלפיהם וכלפי הממשל בשל העובדה שזה "התנדב" כלשונם להודיע כי הוא לא חושש מההשבתה וימשיך בה ככל הדרוש, עד שהדמוקרטים יאשרו את בניית החומה. טראמפ הצהיר כבר שהוא מוכן להשאיר את הממשל מושבת ל"הרבה זמן. חודשים, אפילו שנים".

הנשיא דונלד טראמפ, סגן הנשיא מייק פנס, ויו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי בדיון בבית הלבן. 11 בדצמבר 2018. (AP Photo/Evan Vucci)

פלוסי אף ביטלה את ההזמנה המסורתית הניתנת לנשיא ארה"ב לבוא ולנאום לאומה ולבית הנבחרים. הנאום היה אמור להתקיים ב-29 לינואר אך פלוסי טענה כי אין זה מוסרי לבקש מעובדי השירות החשאי שאינם מקבלים את משכורתם לאבטח את הנאום היות וזה אירוע שדורש אבטחה כבדה. הנשיא טראמפ דחה את אמירתה אך באופן חוקי הוא אינו יכול לבוא ולנאום בפני בית הנבחרים אם אלו לא הזמינו אותו. נראה כי פלוסי החליטה שאם טראמפ מפר התנהלות מקובלת וממלכתית גם היא אינה מחויבת לשמור על הנימוס המקובל.

מפגש של טראמפ ופלוסי התפוצץ, ומפגש אחר של טראמפ עם גורמים המוגדרים מתונים בשתי המפלגות הוגדר על ידי משתתפיו כ"לא מקדם". בינתיים, המחאות הציבוריות תופסות תאוצה וכן מחוות התמיכה בעובדים הפדרליים ובבני משפחותיהם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website