באיחוד האירופי יאפשרו הרחבה תקציבית לטובת התמודדות עם הקורונה

­­אפילו באיחוד האירופי מבינים: הדרך להתמודד עם ההשפעות השליליות של הקורונה על הכלכלה, היא הגדלת ההוצאה. ביום חמישי השבוע הסכימו שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי להפעיל את סעיף החירום בכללים הפיסקליים שמאפשר למדינות להגדיל את ההוצאה הממשלתית, ללא הגבלה קבועה מראש, כדי לצמצם את הפגיעה מנגיף הקורונה. למעשה, שרי האוצר האירופיים החליטו להשהות את הכללים הפיסקליים המרסנים בלי הגבלה, עד שנגיף הקורונה יחלוף.

על פי אמנת האיחוד האירופי, כלל מדינות האיחוד מחוייבות לנהל מדיניות תקציבית מרסנת. האמנה גם אוסרת על מדינות חברות לקיים גירעון גבוה מ-3% או חוב גבוה מ-60% תמ"ג. מדובר בכללים מחמירים התקפים על כל מדינות האיחוד, ורק בשעות חירום ניתן להפעיל סעיף מיוחד שמבטל את ההגבלות לזמן בלתי מוגבל.

האיחוד האירופי ואיטליה (shutterstock)

ההחלטה עשויה להיות חיובית במיוחד בעבור איטליה, שמתמודדת עם ההתפרצות הגדולה ביותר ביבשת. איטליה סובלת גם ככה מצמיחה נמוכה מזה שנים ארוכות, והשבתה של חלקים גדולים מצפון המדינה, איפה שחלק ניכר מהפעילות הכלכלית מתרחשת, עלולה להוביל את המדינה כולה למיתון.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ממשלת איטליה הודיעה על חבילת תמרוץ של 900 מיליון יורו שיושקעו על ידי המדינה באיזורים מוכי הקורונה בצפון, והתחייבו להשקיע 3.6 מיליארד יורו בכלכלה כולה. מדובר ב-0.25% מהתוצר האיטלקי, והחלטה שבימים כתיקונם הייתה גוררת ביקורת נוקבת מצד האיחוד האירופי.

האחריות הפיסקלית מסייעת רק לחלק מהמדינות

המדינות השונות באיחוד האירופי נאלצות להתמודד באופן עצמאי עם ההשלכות של הנגיף על הכלכלה. ההתפרצות העלתה מחדש את הדרישה להביא ליצירת תקציב אירופי משותף, שינוהל באופן משותף על ידי כל המדינות החברות ויאפשר ניצול נכון יותר של המשאבים בהתמודדות עם משברים מהסוג הזה. כמקובל בשיטה, מדינות עניות יותר זוכות למשאבים מוגבלים יותר, ומדינות בעלות גירעון גבוה יותר אינן יכולות לעשות שימוש בתקציבים של מדינות בעלות גירעון נמוך יותר.

אלא שמדינות צפון אירופה, ובראשן גרמניה, הולנד ופינלנד, מתנגדות רעיון הקמת תקציב משותף שיהיה זמין לאירועים מהסוג הזה. לטענתם, מדובר בניסיון של מדינות עם מדיניות תקציבית פחות מרוסנת לעשות שימוש בתקציבים של מדינות עם גירעון נמוך יותר כדי לכסות על מה שהם מגדירים כ’חוסר אחריות פיסקלית’ בימים כסדרם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website