בג”ץ קבע: המדינה צריכה לאפשר לבני זוג מאותו המין גישה לפונדקאות

בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) פה אחד כי יש לאפשר לזוגות בני אותו המין ולגברים יחידים בעלי זיקה גנטית ליילוד גישה להסדר פונדקאות בישראל. בג"ץ נתן לכנסת פרק זמן של שנה לתקן את הוראות החוק המפלות.

איתי ויואב פנקס ארד העותרים משנת 2010 ויו"ר עמותת "אבות גאים" עוז פרבין מסרו בתגובה לפסק הדין: "ניצחנו! זהו יום דרמטי ומרגש, שבו ישראל עושה סוף סוף צעד למשפחת המדינות המתקדמות בעולם ביחס לזכויות להט"ב. אנחנו מאושרים מכך שאחרי עשר שנים, בג"ץ קיבל החלטה אמיצה ונכונה, שעושה צדק כלכלי וחברתי לעשרות אלפי זוגות להט"בים. גם אם יש עוד דרך לעשות כדי להגיע לשוויון מלא, מהיום כולנו יכולים להקים משפחה לתפארת – בדיוק כמו כולם".

בית המשפט העליון קבע כי הוראות הסדר הפונדקאות הקבוע בחוק הסכמים לנשיאת עוברים ובהוראות חוק תרומת ביציות, המונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלו, ואינן חוקתיות. השופטים נחלקו בשאלת הסעד.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

הנשיאה א’ חיות, המשנה לנשיאה ח’ מלצר, השופט נ’ הנדל, והשופט י’ עמית, קבעו כי ככל שלא יתקן המחוקק את ההוראות המפלות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין בהסדר הפונדקאות בתוך 12 חודשים (עד ליום 1.3.2021), ייתן בית המשפט העליון סעד אופרטיבי, אם באמצעות "קריאה לתוך החוק" של הסדר שוויוני או באמצעות ביטול הוראות החוק המפלות. השופט ע’ פוגלמן, בדעת מיעוט לעניין הסעד, סבר כי אין מקום להוסיף ולהשהות את ההחלטה בדבר מתן הסעד ועל כן יש להורות על בטלות מושעית של הסעיפים המפלים בהסדר, כך שזו תיכנס לתוקף אם לא יתוקן ההסדר בתום 12 חודשים ממועד פסק הדין. זאת, בהינתן עוצמת הפגיעה והשתלשלות והימשכות ההליכים עד כה.

מצעד הגאווה בירושלים, ה-2 באוגוסט 2018 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

בית המשפט עמד על כך שצמצום זכות הגישה בישראל להסדר הפונדקאות באופן המדיר ממנו אוכלוסיות של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין אף שיש ביכולתם לקיים זיקה גנטית ליילוד, פוגע בזכויות החוקתיות לשוויון ולהורות. בית המשפט קבע כי "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה ‘חשודה’, המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית".

בית המשפט הוסיף כי ניתן למצוא דרכים אחרות אשר יגשימו את תכליות החוק, ובכלל זה הגנה על כבודן ושלומן של הנשים הפונדקאיות, באופן שלא יוביל להפלייתם של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין. השופטים קבעו כי פגיעתו של החוק בזכות להורות ובזכות לשוויון היא משמעותית ונזקה רב, ולעומת זאת התועלת השולית הנובעת מהפעלת ההסדר במתכונתו הנוכחית מסתכמת בהקטנת הביקוש להסדרים כאמור וניתן להשיג אותה בדרכים נוספות.

הפגנת הגאווה 2016 בב״ש. צילום: דבר ראשון.

עו"ד חגי קלעי שיצג את העותרים: "לפני עשור, יצאנו למאבק המשפטי לביטול האפליה בחוק הפונדקאות. הבטחות שניתנו על ידי הכנסת והממשלה לתקן את העוול – לא קוימו, ונציגי הממשלה והכנסת המשיכו לטעון בבתי המשפט בעד ההסדר המפלה והמקפח. טוב עשה בית המשפט העליון שהבהיר, בצורה חד משמעית, שמדובר באפליה אסורה וכי הכתם הזה צריך להמחק מספר החוקים. הבשורה, שבתוך שנה מהיום תבוטל האפליה שבחוק – היא יום חג לכל שוחרי השוויון בישראל, והישג מדהים לעותרים".

יו״ר האגודה למען הלהט״ב, הילה פאר מסרה: ״מדובר בהחלטה היסטורית למדינת ישראל, לקהילה הגאה ואלפי זוגות ישראליים שיממשו את זכותם הבסיסית להיות הורים. אנחנו מברכים את אבות גאים והעותרים איתי ויואב ערד פנקס על הנחישות והסבלנות שהשתלמו ובגדול". עופר נוימן, מנכ"ל איגי: "זה צעד חשוב שמחייב את המדינה להתייחס בשיוויון לכל אדם ואישה באשר הם. אנחנו נמשיך להיאבק כדי שזה יהפוך להיות המצב לא רק בתחומי ההורות והמשפחה אלא בכל תחומי החיים בישראל".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website