בדיקות הקורונה המהירות יכולות לאפשר שגרת קורונה טובה יותר

דיווחים על בדיקות מהירות לנגיף הקורונה שעלולות לשנות באופן משמעותי את שגרת הקורונה התחילו כבר באפריל. בישראל, בתי החולים, בתי האבות וקופות חולים מכבי וכללית כבר הצטיידו במכשירי בדיקות מהירות, ובבתי החולים כבר ניתן לזהות את ההקלה על הצוותים בזכות היכולת לזהות חולי קורונה מהר יותר.

ראש הממשלה התייחס לנושא בשידור פייסבוק לפני כשבוע, כשאמר שהשגרה שאחרי הסגר תבוסס על בדיקות מהירות. דמיינו: בית ספר בו כל התלמידים נבדקים בתדירות גבוהה, ולכן תלמיד חיובי מזוהה לפני שהוא גורם להתפרצות. אז מה הן באמת הבדיקות המהירות, ומתי הן ישנו לנו את החיים לטובה?

מכשיר בדיקות קורונה מהירות בשם סופיה (צילום: דוברות קופת חולים כללית)

כדי להבין את יעילות הבדיקות צריך להבין מה הן ואיך הן שונות מבדיקות המעבדה המוכרות לנו כבר. בבדיקות מעבדה משתמשים בטכניקה שנקראת PCR, polynuclease chain reaction. בטכניקה הזאת, עובדת המעבדה מוסיפה לדגימה חומרים שמכפילים את שברי ה-RNA הייחודים של הנגיף ב"סבבים" ומוסיפה עליהם סימן שניתן לזהותו. מכיוון שבכל סבב כמות ה-RNA מוכפלת, אפשר לזהות עם מספיק סבבים גם כמות התחלתית מאוד קטנה של הנגיף.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מצד אחד, הרגישות הגדולה הזאת מאפשרת לבדיקות PCR לאתר נדבקים עוד לפני שהנגיף נפוץ מספיק בגוף כדי להדביק אחרים, ואם התוצאות חוזרות בזמן והאדם המאומת נכנס לבידוד לפני השלב המדבק, ניתן כך לקטוע את שרשרת ההדבקה. מצד שני, הבדיקה עצמה לוקחת כמה שעות, והלוגיסטיקה של הבאת הדגימה למעבדה ורישום התוצאות גם היא לוקחת זמן יקר.

יתר על כן, שברי RNA יכולים להישאר בגוף גם אחרי שהנגיף כבר לא פעיל, כמו זבל שהנגיף השאיר מאחוריו, ולכן הרגישות הגבוהה של בדיקת ה-PCR גורמת לתוצאות חיוביות של אנשים שכבר לא מדביקים אחרים. משום שהשלב הזה ארוך יותר מהשלב המדביק שלפני שהנגיף מתפשט בגוף, רגישות בדיקות ה-PCR יכול להוות יותר מתרד מאשר תועלת. 

הבדיקות המהירות פועלות בטכניקה שונה. במקום לחפש שברי RNA, הן מחפשות חלבונים של גוף הנגיף, חלקיק גדול יותר בהרבה, לא מכפילות אותו אלא מזהות אותו בלבד. לכן, הבדיקה פחות רגישה ונוטה לתת תשובות שליליות עבור נבדקים שבדיקת PCR הייתה מאתרת כחיובית. עם זאת, העלות הנמוכה יותר (עשרות שקלים עבור כל בדיקה לעומת כמה מאות עבור בדיקת PCR) והזמן המקוצר עד לקבלת התוצאה יכולות לשנות את המציאות שלנו בתקופה הקרובה.

היום, חמש בדיקות מהירות מאושרות על ידי ה-FDA, מנהל התרופות האמריקאי. כולן מבוססות על מכשירים בגודל של טוסטר קופץ ובודקות דגימות רוק. הראשונה שבהן לקבל אישור, בדיקות ה"סופיה" של חברת קוויבל, נרכשה על ידי משרד הבריאות הישראלי ונמצא כבר בשימוש אצל קופות חולים מכבי וכללית, בתי אבות, ובתי חולים. בדומה להמלצות ה-FDA, גם בארץ, תוצאה שלילית של הקוויבל מחייבת אישור באצמעות בדיקת PCR.

על פי ציוץ של שר הביטחון בני גנץ, סוג נוסף של בדיקות מהירות שפותח על ידי החברה הישראלית ויסבי וקיבל אישור FDA השבוע, יעבור בחינה מהירה על ידי משרד הבריאות.

בדיקה שמאפשרת שגרת קורונה

לפני כחודש, האפידמיולוג מהרוורד, פרופ’ מיכאל מינה, כתב, יחד עם צוות חוקרים, בכתב העת היוקרתי "Nature" כי  בדיקות תדירות יאפשרו לייצר שגרת קורונה, וכי תדירות הבדיקה של כל אדם ומהירות קבלת התשובה היא חשובה יותר מאשר רגישות הבדיקה. החוקרים טענו שפתיחת בתי ספר עם בדיקות מהירות של כל תלמיד פעמיים בשבוע תהיה בטוחה יותר מאשר ביצוע בדיקות PCR פעם בשבועיים.

כמובן שבדיקות מהירות לא מספיקות בשביל למנוע התפרצויות קורונה, אבל הן יכולות לזהות אותן ולהגביל את היקפן. דוגמא אקטואלית לכך אפשר לראות בבית הלבן – גם שם הסתמכו על בדיקות מהירות יומיות, וזה לא הספיק בשביל למנוע את ההתפרצות הנוכחית. אפשר לראות מהדוגמא הזאת גם את חשיבות תדירות הבדיקות – דוברת הבית לבן קיילי מקנאני צייצה כי היא "נבדקה כשלילית באופן רציף" עד שקיבלה אתמול תוצאה חיובית.

סגן שר הבריאות יואב קיש, הממונה על נושא הבדיקות המהירות במשרד הבריאות, מקדם תכנית לפיתוח מנגנון בדיקות מהירות כדרך לפתוח את אילת ואת אזור ים המלח לתיירות. נציג השר אמר ל’דבר’ כי סגן השר מקדם תכניות להציב בדיקות מהירות בכנסה לאילת, וכי מלונות יוכלו לבדוק אורחים לפני כניסתם.

כרגע אין תכניות למימון בדיקות מהירות במרחבים נוספים מעבר לשימושים הקיימים. שר הבטחון בני גנץ צייץ אמנם כי הבדיקות של חברת ויסבי יוכלו לאפשר "טיפול בחשש להתפרצויות בבתי הספר," אך גורם ממשרד הבריאות אמר ל’דבר’ כי אין תכניות כרגע לייצר מקורות מימון לבדיקות מהירות תדירות בבתי הספר או במקומות אחרות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website