בהרכב חסר, נציגי המפלגות התכנסו להציג את עמדתם בענייני בריאות

ההתבטאויות המעניינות ביותר בפאנל "בוחרים בריאות" בו התייחסו נציגי המפלגות לנושא הבוער, היו אלה שלא נאמרו במהלכו. מפלגות הליכוד וחוסן לישראל המובילות בסקרים, וכן הרשימה המשותפת, הבית היהודי וש"ס לא טרחו לשלוח נציג מטעמן לאירוע שנערך היום (רביעי) בתל אביב.

למען האמת, גם סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) ביטל את השתתפותו באירוע ברגע האחרון. חבר מפלגתו ח"כ אורי מקלב, שנקרא להחליף אותו, רמז כשנשאל בנושא כי ליצמן עוסק בסוגיות פוליטיות שאולי "יובילו להפתעות" לקראת סגירת הרשימות. לפני שענה, נשמעה תהיה מהקהל – האם סגן השר בכלל בחקירה?

מחאה של צעירי מרצ מחוץ לפאנל "בוחרים בריאות" בתל אביב. (ללא קרדיט)

מי שטרחו לשלוח נציג מטעמם לאירוע שארגן המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות הם יש עתיד (ח"כ יעל גרמן), העבודה (ח"כ איציק שמולי), הימין החדש (ח"כ שולי מועלם), יהדות התורה (ח"כ מקלב), מרצ (ח"כ אילן גילאון), כולנו (ח"כ אלי אלאלוף), ישראל ביתנו (יבגני סובה) ומגן לישראל (איקי אלנר).

ועדיין, למרות ההיעדרויות ניכר שבמערכת הבחירות הנוכחית מדברים על בריאות הרבה יותר מאי פעם. בכניסה לאירוע אף התגודדו כמה פעילים של מרצ שסברו עוד שסגן השר ליצמן יגיע, וארגנו מחאה סולידית לקראת בואו שזכתה לכמה קליקים מצלמים. מי שנכח באירוע עצמו היו בעיקר אנשי ברנז’ת הבריאות בישראל – רופאים בכירים, אנשי איגודים וגם נציגי הקופות.

במסגרת הפאנל עצמו, בהנחיית העיתונאי מתן חודורוב, חזרו נציגי המפלגות על מנטרות וססמאות שנשמעו בעבר לא פעם, וחשיבות האירוע הייתה בעיקר קיומו – כלומר, יצירת פלטפורמה שבה נציגי המפלגות דיברו בריאות בעיצומו של הקמפיין, ועוד רגע לפני סגירת הרשימות. במחשבה שנייה, אגב, אולי היה מוטב לרווח בין שני האירועים.

ח"כ גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, ענתה בתגובה לשאלה כי היא מתנגדת להעלות את מס הבריאות. זאת, בשונה מעמדת ראשי משרד הבריאות בהווה. לשיטתה, יש להזרים תקציבים למערכת באמצעות הימנעות מהזרמת תקציבים במסגר ההסכמים הקואליציוניים. גם ח"כ מקלב ממפלגתו של ליצמן התקשה לענות באופן ברור האם הוא תומך בכך, ולבסוף הסכים לומר שכן – "במצבים מסוימים".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) שיגר בדבריו ביקורת יותר ממרומזת לסגן השר ליצמן, אגב הפרשיות האחרונות שנקשרו בשמו, ואמר כי "לא יכול להיות שפרוטקציה הפכה להיות חלק מהסטנדרט". כשנשאל האם יש לו פתרונות מידיים להבראת המערכת? ענה כי "ללא תוספת תקציבים משמעותית לתוך המערכת הציבורית לכיוונים הנכונים לא נוכל להבריא אותה".

יו"ר ועדת הבריאות והרווחה היוצא ח"כ אלי אלאלוף, שלא מתמודד שוב בבחירות, לא חסך ביקורת מהרופאים והקופות והאשים אותם ב"קניבליזם" במסגרת התחרות. הוא בעיקר התייחס ל"גניבת" או מעבר רופאים מקופות על מנת להעביר מבוטחים. הוא אף ביקר את יו"ר מפלגתו, שר האוצר משה כחלון, על התנגדותו להעלות מס על טבק לגלגול.

מה עוד היה שם? ובכן, ח"כ מועלם הצהירה כי היא מעוניינת להיות שרת הבריאות הבאה, ח"כ מקלב התגאה בכך שמפלגתו השיגה סכומים נאים למערכת הבריאות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים (רפורמות הסיעוד וטיפולי השיניים המסובסדים), ח"כ גילאון סיפר על כך שהוא לקוח די גדול של המערכת, וציין כי יותר אנשים מתים מלחץ דם ומסכרת מאשר ערבים שנוהרים לקלפיות. המתמודד החדש יבגני סובה (ישראל ביתנו) סיפק הערה תמוה לפיה מצבה של המערכת לא כזה טוב, אבל הכל יחסי. הוא יותר טוב מאשר במדינות מתפתחות. קונספט מעניין. פרופ’ יפעת ביטון (גשר) התייחסה בדבריה לצורך לבדוק לאן זורמים התקציבים.

אלא שדבר לא הכין את המשתתפים לאחת השאלות האחרונות שנגעה לאישור הליכי פונדקאות בישראל. ח"כ מועלם נשאלה על כך, אך העדיפה לספק תשובה מעורפלת ואמרה כי היא תמתין למסקנות הוועדה שדנה בנושא. ח"כ גילאון מצדו ענה לה כי הוא כבר "מעדיף את הימין הישן", ואילו ח"כ שמולי ניפק מונולוג מרגש המתבסס על התנסותו האישית: "ביקשתי להיות אזרח שווה בתוכה, אני לא יכול לתאר לך כמה עלבון יש בסיטואציה הזו, והכל במדינה שאתה כל כך אוהב".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website