בועטות באפליה: שחקניות הכדורגל של נבחרת ארה”ב תובעות על אפליה מגדרית

רעידת אדמה אדירה התרחשה אתמול (שישי) בספורט האמריקאי ובכדורגל הנשים. שחקניות נבחרת הנשים של ארה"ב בכדורגל הגישו תביעה פדרלית נגד התאחדות הכדורגל האמריקאית, בגין אפלייה על בסיס מגדרי. התביעה טוענת ש-28 שחקניות הסגל הרחב של נבחרת הנשים מופלות לרעה ע"י המעסיק שלהן (ההתאחדות האמריקאית), ביחס לתנאים הסוציאלים והמשכורות להם זוכים שחקני הכדורגל של נבחרת הגברים.

נבחרת הנשים האמריקאית זכתה ב-20 שנה האחרונות ב-4 מדליות זהב אולימפיות וב-3 אליפויות עולם. הישג השיא של נבחרת הגברים ב-20 שנים האחרונות לעומת זאת, הוא העפלה רבע הגמר במונדיאל 2002. בגביע העולם האחרון ב-2015, צפו כ-23 מיליון צופים בנבחרת הנשים הלאומית. למרות זאת, ההבדל בתנאי השכר בין שתי הנבחרות תהומיים.

USWNTPA's statement on the Lloyd Morgan et. al v. USSF filing ⬇️ pic.twitter.com/wt7l8IYAAG

— USWNTPA (@USWNTPlayers) March 8, 2019

על פי מסמכי בית המשפט, כל 28 שחקניות אליפות העולם האשימו את התאחדות כדורגל של ארה"ב במשך שנים של "אפליה מגדרית ממוסדת", והדגישו שזה לא רק עניין פערי השכר, אלא גם נושאים כמו תנאים סוציאלים, טיפול רפואי ותנאי ההתניידות לתחרויות. בכתב התביעה נכתב "התאחדות הכדורגל האמריקאית נכשלה לחלוטין בקידום שוויון בין המינים, היא סירבה בעקשנות להתייחס לעובדות שלה, החברות בנבחרת הנשים באופן שווה לעובדיה הגברים החברים בנבחרת הגברים".

השחקניות הגישו תביעה אישית, בעקבותיה פרסמו ארגון שחקני הכדורגל האמריקאי שהוא אינו מעורב בהגשת התביעה, אך תומך בה ובדרישה לביטול האפליה המגדרית בכדורגל האמריקאי. "התביעה היא מאמץ מצד התובעים לטפל בנושאים חמורים אלה, באמצעות מימוש זכויותיהם האישיות. איגוד השחקנים מצידו ימשיך לחפש דרכים לשיפור בשכר ובתנאי העבודה, באמצעות תהליכי ניהול העבודה והסכמים הקיבוצים".

בארה"ב נהוגה שיטה שכאשר שחקנים משחקים בנבחרת הלאומית בכדורגל הם מקבלים משכורות בסיס, תמלוגים ותנאים נוספים מהתאחדות הספורט הלאומית. כלומר, שחקניות ושחקני הכדורגל בנבחרות הבוגרות בארה"ב הם שכירים של התאחדות הכדורגל של ארה"ב. נבחרות הנשים דרשו ב-2016 העלאת השכר, הבונוסים וכלל התנאים כדי להשתוות לתנאים שמקבלות נבחרות הגברים בכדורגל. המאבק שנמשך בכדורגל כבר יותר משנה, קיבל תפנית כאשר נבחרת ההוקי נשים של ארה"ב החליטה במרץ 2017, בצעד דרמטי, שהיא לא תופיע לאליפות העולם בהוקי קרח שהתקיימה בין ה31/3-7/4 במישיגן, ארה"ב.

האיום עבד. ובעקבותיו החליטו בהתאחדות ההוקי קרח של ארה"ב לחתום על הסכם חדש, המשפר את תנאי נבחרת הנשים בהוקי קרח. בעקבות ההסכם החדש של נבחרת הנשים בהוקי קרח, החליטו בהתאחדות הכדורגל לחתום על הסכם דומה עם נבחרת הנשים. ההסכם בתוקף עד 2021.

נבחרת הוקי קרח נשים של ארה"ב חוגגת את ניצחון על קנדה בגמר ההוקי באולימפיאדת החורף (צילום: Tom Lovelock/SilverHub/REX/Shutterstock)

המאבק לשיפור זכויות ספורט הנשים בארה"ב הוא אינו מאבק חדש. השורשים שלו מתחילים ב-1995, כאשר מספר שחקניות אמריקאיות בכירות לא הגיעו למחנה האימונים של הנבחרת סביב ויכוח על גודל הבונוסים עם התאחדות הכדורגל של ארה"ב. הוויכוח והמחאה הובילו להסכם, וב-96 נבחרת ארה"ב הופיעה עם כל הכוכבות באולימפיאדת אטלנטה שם הן זכו בזהב. ב-1999 בעקבות זכיית ארה"ב בגביע העולם והעליה בחשיפה ובצפייה המקומית, החליטו שחקניות ארה"ב לא להגיע למשחקים בטורניר הכנה באוסטרליה ובעקבות מו"מ שהתקיים בין שני הצדדים נחתם הסכם חדש.

"ניסינו לשנות את האופן שבו מגדירים את הערך שלנו"

המאבק הממושך של שחקניות ארה"ב אלכס מורגן ומייגן ראפינו, אשר הצליחו במאבקן הבלתי מתפשר להוביל את שחקניות הנבחרת במרץ 2017 להישג ראשון: השחקניות וההתאחדות חתמו על הסכם חדש עד שנת 2021. השינוי המרכזי היה הגדלת שכר הבסיס ביותר מ-30% ותוספת בונוסים לניצחונות בשנה שיכול להגיע ליותר מ- 300 אלף בשנה.

עם זאת, ייתכן שהדבר החשוב ביותר בהסכם הוא הסכמה על הגדלת התמיכה הכלכלית של התאחדות בליגת הנשים האמריקאית, כדי לדאוג להמשך קידומו של הדור הצעיר בכדורגל הנשים בארה"ב. כבר לאחר חתימת ההסכם, היה מובן לכל הצדדים ששחקניות נבחרת ארה"ב לא הולכות לוות על המאבק ושזהו בעצם רק שלב ראשון בדרך לביטול האפלייה והשגת שוויון. מאבק שקיבל תפנית דרמטית ביום שישי עם הגשת התביעה הפדרלית בזמן ההכנות של הנבחרת למונדיאל שייערך הקיץ בצרפת.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website