בזכות קורס קצר בעזרה ראשונה, בני ה-16 הצילו חיים

ביום שלישי השבוע הפכו שני תלמידים בית הספר ‘ברנקו וייס’ בבית שמש לגיבורי היום: אליה כהן וניר בוזגלו בני ה-16 הצילו את חייה של מורתם, חן דנציגר, שלקתה בדום לב בכניסה לבית הספר. במשך דקות ארוכות וקריטיות הם ביצעו במורתם בת ה-29 פעולות החייאה בסיסיות שייצבו את מצבה, עד להגעת הצוותים הרפואיים שפינו אותה לבית החולים. הם אינם חובשים מקצועיים או מתנדבים במגן דוד אדום, ולמעשה, זו היתה הפעם הראשונה שהם ביצעו החייאה. מה שנתן להם את היכולת לעשות את המעשה הנכון בזמן הנכון היה דבר פשוט – השתתפות בקורס עזרה ראשונה בסיסי.

דנציגר, שנמצאת בחודש החמישי להריונה, לקתה בדום לב בסמוך לכניסה לבית הספר. כהן ובוזגלו מצאו אותה שרועה על האדמה כשהיא מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה, והחלו לפעול בדיוק כפי שלמדו בקורס. "כל מה שעשינו, איך שהצלחנו, זה בזכות קורס עזרה ראשונה שהיה לנו בבית הספר", סיפר בוזגלו בראיון לערוץ 13, "ישר כמו שלמדנו, אני הרמתי לה את הרגליים ואליה התחיל לעשות החייאה, וככה החזרנו לה את הדופק ואת הנשימה".

צוות מד"א שהגיע למקום המשיך את הטיפול באמצעות מכות חשמל שסייעו להסדיר את הדופק של דנציגר. היא פונתה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, קיבלה טיפול רפואי וכרגע מצבה יציב וגם העובר שבבטנה ניצל. ד״ר גבי אלבז גרינר, הקרדיולוגית המטפלת בדנציגר, הסבירה כי ״מדובר בהחלט במקרה לבבי יוצא דופן, שהתבטא בהפרעת קצב מסכנת חיים ואילולא הטיפול מציל החיים על ידי שני התלמידים וצוות מד״א – היא לא הייתה כאן איתנו". דנציגר עצמה אמרה כי "זה מאוד מאוד ריגש לדעת שאני במקום בטוח דווקא מהצד של התלמידים, שהם יודעים לעשות את זה ובאמת ככה הצילו לי את החיים."

יכולתם של תלמידים כמו כהן ובוזגלו להציל חיים היא תוצאה של בחירה של משרד החינוך להכניס לימודי עזרה ראשונה למערכת הבית ספרית. החל משנת 2009 מחייב המשרד את כל תלמידי כיתה י’ לעבור עשר שעות של לימודי עזרה ראשונה, שכוללים ביצוע החייאה, טיפול במצבי חוסר הכרה וטיפול בפגיעות אקלים – התייבשות, מכת קור וחום וכדומה.

קורס עזרה ראשונה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

אלי יפה, סמנכ"ל קהילה של מגן דוד אדום, מסביר כי הכשרת עזרה ראשונה מעלה משמעותית את הסיכוי של מי שהשתתף בה להציל חיים במקרה של תאונה או אסון. "גם מי שלא עבר קורס יכול להתקשר למד"א ולקבל הנחיות פעולה במקרה חירום", אמר יפה ל’דבר", "אבל הניסיון מראה שמי שלא עבר הכשרה קודם, מתקשה לבצע את ההנחיות. הם נכנסים ללחץ ולא מצליחים לפעול". יפה מציין כי מד"א מכשירה מדי שנה כ-158 אלף צעירים ומבוגרים בעזרה ראשונה בסיסית. לדבריו, "בכל יום יש אירוע שבו אדם שעבר הכשרת עזרה ראשונה מציל חיים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website