ביל גייטס על מערכת המס האמריקאית: “העשירים צריכים לשלם יותר”

ביל גייטס, ממייסדי מיקרוסופט והאיש השני עשיר ביותר בעולם, אומר כי הוא ומיליארדרים אמריקאים נוספים צריכים לשלם מיסים גבוהים בהרבה ממה שהם משלמים היום. השווי המוערך של גייטס בן ה-64, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג המדרג את 500 העשירים ביותר בעולם, עומד כיום על 113.7 מיליארד דולר. ההון שלו הכפיל את עצמו בעשור האחרון.

בפוסט סיכום 2019 שפרסם בבלוג האישי השלו, קרא גייטס לממשל האמריקאי לסגור את הפרצות במערכת המס, להעלות את מס הירושה ולגבות מס על רווחי הון בשיעור דומה לזה של המס המוטל על רווח מעבודה. הוא קרא גם לממשל המקומי להפוך את מערכת המס שלו ל"הוגן יותר" והביע, שוב, את תמיכתו במס הכנסה מקומי במדינת וושינגטון בה הוא חי.

"בשנות השבעים, כשפול אלן ואני הקמנו את מיקרוסופט, שיעור המס השולי היה כמעט כפול משיעורו כיום" כתב גייטס, "זה לא פגע בתמריץ שלנו לבנות חברה מצוינת."

"הרווחתי באופן לא פרופורציונלי לעבודה שעשיתי – בזמן שרבים שעבדו קשה באותה מידה מתקשים להסתדר" כתב, "זו הסיבה לכך שאני תומך במערכת מס שבה, אם יש לך יותר כסף, אתה צריך לשלם אחוז גבוה יותר ממנו במס. ואני חושב שהעשירים צריכים לשלם יותר ממה שהם משלמים כעת, וזה כולל גם את מלינדה (רעייתו – המערכת) ואותי."

לטענתו, הממשל אמריקאי תלוי כיום, באופן חד משמעי, במיסוי על הכנסה מעבודה – כ-75% מהכנסות הממשל באים ממיסים על משכורות. הכנסתם של רוב אזרחי המדינה מגיעה ממשכורות, עליהן מוטל מס בשיעור מקסימלי של 37%, מסביר גייטס. בזמן שרק אחוז קטן מהכנסותיהם של האמריקאים העשירים ביותר מגיע משכר, ורובה מגיעה מרווחים על השקעות, ששיעור המס המקסימלי עליהם עומד על 20% בלבד. "זו ההוכחה הברורה ביותר שראיתי לכך שהשיטה לא הוגנת" כתב המיליארדר, "אני לא רואה כל סיבה שהיא להמשיך להעדיף הון על פני עבודה, כפי שאנחנו עושים היום."

"כשאני אומר שהממשלה צריכה לגבות עוד כסף, יש מי ששואלה אותי מדוע מלינדה ואני לא משלמים באופן וולנטרי יותר ממה שהחוק דורש" הוסיף, "התשובה היא שפשוט להשאיר את הברירה הזאת בידי אנשים היא לא פתרון רחב הקף" אנשים משלמים מס כחובה חוקית ואזרחית, לא כצדקה".

עוד טען כי תשלום יתר וולונטרי לעולם לא יגיע לרמות הדרושות כדי לממש את כל מה שהממשלה מעוניינת בו. "אם מלינדה ואני נעביר את כל ההון שברשות הקרן שאנו מנהלים (נכון ל-2017 כ-51 מיליארד דולר, המערכת) לידי מדינת קליפורניה, זה עדיין לא יספיק למימון בתי הספר הציבוריים במדינה אפילו לשנה אחת" הסביר, "מערכת כלכלית חיה תלוי בקביעת ציפויות ברורות לגבי מי משלם וכמה."

ביל גייטס, מייסד מייקרוסופט (צילום: AP)

גייטס אמנם כתב כי על הממשלה לפעול בתשומת לב כשהיא קובעת ממי לגבות מיסים גבוהים יותר, כך שלא ייפגעו התמריצים שהופכים את הארה"ב ליעד נחשק כל כך עבור משקיעים מרחבי העולם, אך מדגיש כי המצב הנוכחי רחוק מאוד מכך והאמריקאים ב-1% העליון של ההכנסות יכולים להרשות לעצמם תשלום גבוה הרבה יותר לפני שיפסיקו לעבוד או לייצר משרות. "בשנות השבעים, כשפול אלן ואני הקמנו את מיקרוסופט, שיעור המס השולי היה כמעט כפול משיעורו כיום" כתב, "זה לא פגע בתמריץ שלנו לבנות חברה מצוינת."

באירוע ציבורי בנובמבר האחרון, הביע גייטס הסתייגויות מתכניות המס על ההון שהציעו המתמודדים על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות אליזבת’ וורן וברני סנדרס. אך בפוסט שפרסם השבוע, כתב כי לא ינקוט עמדה לגבי ההצעות השונות שעולות במהלך הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית.

"זה נהדר שהציבור האמריקאי מנהל דיון על השאלה מי צריך לשלם יותר מיסים ואיך זה צריך לקרות" כתב, "אני אמשיך להתרכז בנושאים בהם מתעסקת הקרן שלנו כמו גם במשבר האקלים, כך שלא אביע את עמדותי לגבי ההצעות השונות שעולות לדיון במהלך עונת הבחירות. אבל אני מאמין שאנחנו יכולים להפוך את המערכת להוגנת יותר מבלי להקריב את התמריץ לחדשנות."

"כבר עדכנו בעבר את מערכת המס שלנו כדי להתאים אותה לזמנים שלנו, ואנחנו צריכים לעשות זאת שוב" סיכם גייטס, "ההתחלה צריכה להיות העלאת מיסים על אנשים כמוני."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website