ביקורת על חוק הפללת “לקוחות” הזנות: שכחו את הנשים הטרנסיות

עשרות נשים, ביניהן נשים טרנסיות הנמצאות כיום במעגל הזנות, הגיעו היום (שני) להפגין מול הכנסת, במחאה על אישור חוק איסור צריכת זנות. המחאה התקיימה במקביל לאישורו של החוק בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

הנשים הפגינו על חוק שלטענתן יפגע בהן כטרנסיות הנמצאות בזנות, וטענו כי מערך השיקום שמגיע לצד החוק, אינו מספק מענים מספקים עבור טרנסיות הנמצאות בזנות. בפרט, דרשו המפגינות מענים בתחום הדיור ודיור בר השגה, ומענים בתחום השיקום שיהיו ייעודיים עבור טרנסיות הנמצאות כיום בזנות.

לא הקשיבו לקהילה הטרנסית. זאת תחושה קשה. הרבה נשים טרנסיות חוששות עכשיו כלפי הצעד הבא שלהן. אנחנו מאוד מקוות שיתחילו להציע פתרונות לשיקום. אנחנו לא יודעות מה לעשות

ליאורה, אחת המפגינות, סיפרה כי באה להפגין לא בגלל חוק ההפללה, כמו בגלל חוסר ההתחשבות בה ובחברותיה כטרנסיות. "החוק מיועד לנשים, ושכח אותנו. הוא נותן תקציבים לנשים – ואנחנו כטרנסיות בזנות לא מקבלות כלום. זה מכעיס. החוק התחיל ממקום טוב של הפללת הלקוח – אבל היום, איפשהו הוא מפליל את הזונה במקום לעזור לה ולהציע לה אופציות אחרות".

לינור, מיוזמות המחאה, סיפרה כי הן מרגישות הפסד. "לא הקשיבו לקהילה הטרנסית. זאת תחושה קשה. הרבה נשים טרנסיות חוששות עכשיו כלפי הצעד הבא שלהן. אנחנו מאוד מקוות שיתחילו להציע פתרונות לשיקום. אנחנו לא יודעות מה לעשות. בסופו של דבר המשטרה תתחיל לאכוף את החוק. אנחנו מעדיפות שלפחות בתקופה הקרובה, שמישהו ישב וידבר איתנו, שמישהו ישאל מה אנחנו צריכות. אף אחד בכנסת לא עושה את זה. גם היום לא יצאו אלינו".

לקראת אישור חוק הפללת הלקוח, נשים בזנות בת"א (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

בין היתר, המפגינות קראו "אנחנו רוצות בטחון ברחובות", "לא להפללה – כן לתקציבים", ובהתייחסות לאחת ממקדמות החוק, חברת הכנסת שולי מועלם (הימין החדש) "שולי לא עשית פה כלום, אין פה מערך שיקום".

הפגנה זו מתקיימת כחלק ממחאה אותה משמיעות בשבועות האחרונים נשים טרנסיות בזנות, כנגד החוק. עוד כחלק ממחאה זו, הגיעו עשרות מוחות לדיון האחרון שהתקיים בוועדת חוקה בנוגע לחוק, לפני כשבוע. בפני הוועדה דיברו מספר נשים טרנסיות בזנות, ומחו על הכוונה להעביר את החוק.

במקביל למחאה, אישרה מליאת הכנסת פה אחד את חוק איסור צריכת זנות. החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית, עם 34 תומכות ותומכים, וללא מתנגדים או נמנעים. על-פי החוק החדש, יוטל קנס בגובה 2,000 שקלים על מי שייתפס צורך זנות בפעם הראשונה, וקנס בגובה של 4,000 שקלים על מי שייתפס צורך זנות צריכה חוזרת. במקביל לאישור החוק, תאושר בממשלה תכנית בין-משרדית לשיקום וטיפול באוכלוסיית הנשים בזנות, וחינוך כנגד צריכת זנות. התכנית תזכה לתקציב של 90 מיליון שקלים, על-פני שלוש השנים הקרובות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website