בירוקרטיה, קניית קולות והסעות לקלפי: כותרות ‘דבר’ ממערכות הבחירות הראשונות של ישראל

1949: "הכנסנו את העוגה לתנור, מחר נדע, מה יהיה טעמה"

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת הראשונה נאלצה להתמודד בקשות רבות של אזרחים לשינוי מקום ההצבעה שלהם – כך מדווחת ידיעה ב’דבר’ מיום הבחירות, ה-25 בינואר 1949, שחתומה על ידי ‘סופרנו’. "נעשה מאמץ גדול, שהכל ידפוק", אמר ל’באי כוח העיתונות’ המזכיר הראשי של הוועדה, משה ברכמן, "העברנו אלפים הוראות לוועדות בערים ובכפרים למחוק ולרשום בוחרים שרצו בכך, אולם אין אנו יכולים לדעת, מה יצא מזה. הכנסנו את העוגה לתנור, מחר נדע, מה יהיה טעמה. אין אנו יכולים להבטיח לשום בוחר שביקש מאתנו כי נעביר אותו מקלפי לקלפי, שאמנם הועבר". ברכמן הוסיף כי עצתו לבוחר שהגיע לקלפי בו ביקש להצביע וגילה כי אינו רשום בה, לנסוע אל העיר שבה היה רשום מלכתחילה – "עצה אחרת אין", אמר.

מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות לאסיפה המכוננת: 506,567

מתוך גליון ‘דבר’ ביום הבחירות לכנסת הראשונה, ה-25 בינואר 1949 (מתוך ארכיון ‘דבר’)

1951: "סידרתי הכל עם ספיר וריבלין ובן-דוד המושל"

ביום הבחירות לכנסת השנייה, ה-30 ביולי 1951, התפרסמה ב’דבר’ הידיעה הבאה: "אמש הובא למערכת מכתב ערבי, שנמצא בדרך רמלה—לוד, ואנו מוסרים כאן את תרגומו המלא:
אליאס היקר, שלום רב. אני מודיעך שבאתי לביתך ולצערי הרב לא מצאתי אותך בבית. היות ודיברתי אתך פעם בנוגע לבחירות, אודיעך שהכל בסדר. אני משאיר לך בבית פתקאות המפלגה כדי לחלק אותם בין חבריך ומבקשך להודיעני על מספר הקולות שאנחנו קבלנו לאחר הבחירות, כדי למסור לך שלושים אחוז ממספר הקולות, על יסוד לירה לכל קול. אני סידרתי הכל עם ספיר וריבלין ובן־דוד  המושל.
ושלום לך
חתום (-) פוזי שאהין
הערה: אחרי שתקרא, אבקשך לקרוע את המכתב.
הערת המביא לבית־הדפוס: ספיר — הוא יוסף ספיר מפתח־תקוה, מראשי הציונים הכלליים. ‘בן־דוד המושל’ הוא. כנראה, בן־דודו של לאלו, קצין המיעוטים רמלה-לוד".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות לכנסת השנייה: 924,885.

מתוך גליון ‘דבר’ בבחירות לכנסת השנייה, 30 ביולי 1951 (ארכיון ‘דבר’)

1955: "אני חוזר מיד – יצאתי להצביע א’"

תעמולת בחירות למפא"י בגליון ‘דבר’ מיום הבחירות לכנסת השלישית, 26 ביולי 1955 (מתוך ארכיון דבר)

כמעט בכל עמוד מגליון ‘דבר’ ביום הבחירות לכנסת השלישית, ה-26 ביולי 1955, שובצה מודעת תעמולה קטנה ומאוירת שכותרתה "אני חוזר מיד – יצאתי להצביע א’". בכל מודעה שובצה קריקטורה שתיארה מצב אנושי בו אחד הנוכחים עוזב במפתיע ומותיר חלל ריק – קרב סיף בפני קהל, הופעה של נגן כינור, אנשים הסוחבים חולה באלונקה, סנדלר המתקן נעל ועוד.

מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות לכנסת השלישית: 1,057,795

1959: "הכרטיס מאמש טוב גם להצגה של היום"

יומיים לאחר שאנשי ‘חירות’ הפריעו לנאומו של הרמטכ"ל לשעבר משה דיין בעצרת בחירות של מפא"י בתל אביב, הוא ערך בשכונה עצרת בחירות נוספת, שבה שרר "שקט מוחלט" – כך דיווחה ידיעה ב’דבר’ מיום הבחירות לכנסת הרביעית – ה-3 בנובמבר 1959. בעצרת, שבה השתתפו כ-5,000 אנשים, "השקט לא הופרע גם כאשר הנואם ליגלג על בגין ועל ‘חירות’". לפי הידיעה, "אלפים מתושבי כרם־התימנים והשכונות הסמוכות חיכו לדיין שעות לפני שהגיעה שעת נאומו. משמרות מוגברים של שוטרים נשארו באפס מעשה. ראש הממשלה.,ד. בן- גוריון, הקשיב לראשית הנאום, בדרכו לאסיפת-בחירות בדרום העיר." ‘דבר’ ציין כי "נימת הומור הכניס דיין בדבריו כשאמר לקול צחוקם של הנאספים, כי ‘הכרטיס מאמש טוב גם להצגה של היום’… בלעג הצליף הוא לאחר מכן בבגין בציינו, כי בעוד שנשיא המדינה, יצחק בן־צבי, מסתפק בשני אופנועים הנוסעים לפני מכוניתו, הרי דרושים לבגין לא פחות מ-30 אופנועים מעלי רעש ואבק. רעש באזניים ואבק בעיניים הם דרכה של חירות, אמר דיין".

מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות לכנסת הרביעית: 1,218,483

(מתוך ארכיון דבר)

1961: במפא"י מביאים לקלפי את המבריאים בבתי ההבראה

"בית ‘הבימה’ בתל־אביב, הפך אתמול אחר הצהרים למרכז להסעת בוחרים מטעם מפא"י לתל־אביב והסביבה" – כך דיווח ‘דבר’ ביום הבחירות לכנסת החמישית, ה-15 באוגוסט 1961. "לבית "הבימה" יגיעו מצביעים שגרו בתל־אביב וזכותם להצביע כאן, אשר עברו בינתיים לגור לישובים הקרובים. מכאן יוסעו בעלי זכות הבחירה הגרים בתל־אביב, ואילו זכותם לבחירה מחוץ לתל־אביב." בנוסף דווח כי לבית ‘הבימה’ יובאו גם "המבריאים השוהים ביום הבחירות בבתי-ההבראה ובמקומות־הקיט". ולא רק הם: "ממרכז זה תאורגן גם הסעת חולים הניתנים לטלטול (לפי רשיון רפואי) וכן דרי בתי –האבות. בוחרים אלו יובאו ישירות אל הקלפיות ויוחזרו למקומותיהם". לפי הערכות שמוזכרות בידיעה, מחלקת ההסעה תטפל ב-8,000 עד 10,000 בעלי זכות בחירה.

מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות לכנסת החמישית: 1,271,285

(מתוך ארכיון דבר)

Leave a Reply

Name *
Email *
Website