בית הדין לעבודה זיכה חקלאי מאשמת חוסר טיפול בעובדיו: “הפקחים לא היו קשובים לדברי הנאשם”

עובדים תאילנדים בחקלאות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע זיכה היום (ראשון) חקלאי מקיבוץ זיקים שהואשם שלא העמיד לעובדיו תנאי מגורים הולמים כמתחייב מחוק עובדים זרים.

בפסק הדין, נקבע באופן תקדימי שכתב האישום שהוגש על ידי הפרקליטות כנגד המעסיק נוסח באופן כוללני וללא פירוט, דבר שמהווה פגיעה בעקרונות המשפט הפלילי והמקשה על הנאשם בהגנתו.

בכתב האישום נטען כי בביקורת שנערכה במגורי העובדים במאי 2020 נמצאו ליקויים רבים בהם היעדר מקור מי שתיה, חיבור למערכת ביוב, סידור לפינוי אשפה, מקרר ועוד.

עובדים תאילנדים בקטיף. צילום ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מיכל רוזן).

החקלאי הצליח להפריח את הטענות באמצעות תמונות והוכחות שונות שהציג בפני בית הדין שקיבל את גרסתו, וקבע כי הליקוי היחיד שנמצא במגורים היה היעדר מטף לכיבוי אש והחקלאי תיקן ליקוי זה לאחר הביקורת.

בית הדין מתח ביקורת נוקבת על התנהלות המדינה בתיק: "עולה כי המפקחים לא היו קשובים לדברי הנאשם, אלא כפי הנראה היו נעולים בדעתם, ללא רצון לבדוק דברים לאשורם", נכתב בפסק הדין, כשהוא מתייחס בין היתר לעובדה שהפקחים סרבו לבדוק טענות שונות שלו – כגון הטענה כי העובדים העבירו את המקרר שסיפק להם לחדר אחר, או הסתירו ממנו את העובדה שמכונת הכביסה שסיפק להם התקלקלה וניסו לתקן אותה בעצמם.

בית הדין קבע כי המדינה לא פירטה מה היה המצב באתר המגורים והסתפקה בקביעה שלא התקיימו בו הדרישות החוקיות ובציטוט כותרות מתוך תקנות עובדים זרים. בכך, קבע השופט, מנעה המדינה מהנאשם את האפשרות להתגונן בפני ההאשמות ולמעשה העבירה אליו את הנטל להוכיח כי לא עבר את העבירה.

כך למשל, קבע כתב האישום כי "אין שקעי חשמל מספיקים במגורים, במטבח ובמקלחת" – אך לא ציין כמה שקעי חשמל נדרשים בכל מקום וכמה היו בפועל, או קבע כי במטבח ובשירותים אין כיורים שמישים – אך לא ציין מה היו הליקויים שנמצאו בכיורים אלו.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website