בלי חזון, בלי אמון ובלי הסכם שכר: גם המורות משלמות על המצב הפוליטי

בסוף החודש אמורה הייתה הסתדרות המורים להתיישב מול משרד האוצר, וסוף סוף לפתוח במשא ומתן לקראת הסכם שכר חדש. המו"מ המיוחל אמור היה להתקיים חצי שנה בדיוק לאחר שהסכם השכר הישן פג ביולי האחרון, אך בגלל מצב ממשלת המעבר אליו נקלעה הכנסת ה-21 (לה הצבענו באפריל) מזכל"ית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הסכימה לדחות את המו"מ על תנאי השכר עד להרכבת הממשלה. ‘המחווה’ אותה יזמה הסתדרות המורים כאות הבנה למצב המיוחד אליו נקלעה המדינה עדיין עולה למורים, ולא מעט. משמעות העבודה במתכונת הנוכחית ללא הסכם שכר, כפי שהוא מתרחשת מזה למעלה מארבעה חודשים בקרב 143 אלף המורות והגננות, היא שבמקום לצבור נקודות ותק שיתורגמו בהמשך לשכר גבוה יותר ותנאים נוספים, הן יצברו נקודות רק ע"פ הקריטריונים הישנים, כלומר שכר נמוך יותר. "במשרד החינוך יש מילארדי שקלים שהולכים למקומות הלא נכונים", אמרה לאחרונה בן דוד. "אנחנו נדאג שעובדי ההוראה לא ייפגעו מכך שהממשלה לא מתפקדת ונדרוש שכל התוספות תשולמנה באופן רטרואקטיבי"

אם וכאשר תקום בסופו של דבר ממשלה עד סוף מאי הקרוב, ייקח למערכת לפחות עד לתחילת הקיץ, כלומר, סוף שנת הלימודים תש"ף, להתאזן ולדון על כל סעיפי ההסכם ודרישות המורים. בין הדרישות – שיפור תנאי השכר בדגש על שכר של מורים מתחילים, סביבת העבודה, צמצום מספר הילדים בכיתות ובגנים, יישום מחודש של רפורמת השילוב ועוד. בתחילת שנת הלימודים קבע היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, שממשלת המעבר אינה רשאית להתחייב על תוספות שכר למורים מפאת היעדרו של תקציב סגור.

יפה בן דוד (צילום באדיבות הסתדרות המורים).

שנת 2020 תתחיל עם תקציב מעבר, המכונה ‘תקציב 1/12’, ועם סיום כהונתה של הכנסת ה-22 הוא צפוי להמשך עוד זמן ארוך. במתכונת תקציב 1/12 משרדי הממשלה מתנהלים עם תקציב חודשי ששווה ל-1/12 מגובה התקציב של השנה הקודמת, בתוספת הצמדה למדד המחירים והסמכות לניהול התקציב מועברות מנבחרי הציבור לחשב הכללי במשרד האוצר. תחת תקציב זה, הנשמר תחת מסגרות גובה נוקשות בידי האוצר ומנוהל מחודש לחודש כדי לשמר יציבות תקציבית בין ממשלה, לא ניתן לקיים שום תכנון לטווח ארוך ובטח שלא לא ניתן להיכנס למו"מ לגבי אחד מהסכמי השכר הגדולים במשק הישראלי המשפיע לעשור קדימה

"בשנה האחרונה מערכת חינוך עובדת בלי חזון, בלי אמון ובלי אמונה באנשי החינוך שלה" אמרה בן דוד וציינה שלמרות המצב הנוכחי, כל השכר שהמורות והגננות היו צריכות לקבל אך לא קיבלו בגלל ממשלות המעבר, יוחזר באופן רטרואקטיבי. "מערכת החינוך לוקה בכשלים רבים שמשפיעים באופן ישיר על התלמידים, על צוותי ההוראה ועל ההורים. המצב הקשה והבעיות האקוטיות שמהן סובלת מערכת החינוך בארץ דורשים מנהיגות אמיצה, רצינית ומחויבת שתפעל למען החינוך בישראל ולא נגדו" יש לציין, שזה מספר פעמים בחודשיים האחרונים באוצר ציינו שככל הנראה בתקציב 2020 יידרשו קיצוצים, מהלך שיקשה על החזרה רטרואקטיבית גדולה של שכר.

בתחילת שנת הלימודים, איום שביתה נסב סביב מערכת החינוך היסודית ממש עד ערב תחילת שנת הלימודים, בעוד האוצר וההסתדרות המורים משכו משא ומתן עד הרגע האחרון. הסתדרות המורים הכריזה עוד בתחילת אוגוסט שלא תהיה מוכנה להתפשר על שיפור תנאי הפנסיה וימי המחלה, הנוגעים בעיקר למורים הוותיקים. בסופו של יום, הסתדרות המורים הגיעה להישגים: הפחתה של יום אחד בגין כל יום מחלה ולא 1.4 כפי שהיה נהוג עד אז, פיצוי חד פעמי לכל גמלאי שפרש החל משנת 1986 בגובה 2,000 שקלים וחישוב הפנסיה כנגזרת של השכר האחרון לפי מתכונת של  80% מהשכר האחרון ישולמו לגמלאים ועוד 0.45% על כל שנה מאז החלת רפורמת "אופק חדש", הסדר זה אמור לחול על כ-55 אלף גמלאים כבר השנה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website