במגמת עלייה: יותר מ-140 אלף מתו מחצבת ב-2018

יותר מ-140 אלף אנשים מתו מחצבת ברחבי העולם בשנת 2018, כך לפי הערכה שפרסמו אתמול (חמישי) ארגון הבריאות העולמי והמרכז האמריקני למניעת מחלות. על פי הנתונים, מדובר בעלייה לעומת ההערכות לשנת 2017, שעמדו על 124 אלף שנהרגו. בסך הכל היו 9.7 מיליון מקרים של חצבת ברחבי העולם השנה, לעומת 7.5 מיליון בשנה שלפני כן.

רוב המיתות היו של ילדים בני פחות מחמש. בארגון הבריאות העולמי מציינים כי תינוקות וילדים צעירים מאד נמצאים בסיכון הגדול ביותר לזיהום בחצבת, וחשופים במיוחד לסיבוכים פוטנציאלים כמו דלקת ריאות, נכויות, נזק מוחי קבוע, עיוורון ואבדן שמיעה. מחקרים שפורסמו לאחרונה מראים כי להידבקות בחצבת יכולה להיות גם השפעה ארוכת טווח על הגוף, ויכולה להחליש את המערכת החיסונית בגוף גם שנים לאחר ההדבקה.

"העובדה שילדים מתים ממחלה שניתן למנוע באמצעות חיסון היא בלתי נתפסת, ומהווה כשלון קולקטיבי בהגנה על הילדים הפגיעים ביותר בעולם" אמר ד"ר טדרוס אדהנום גבריסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי. "כדי להציל חיים, עלינו להבטיח שכולם יוכלו ליהנות מחיסונים – כלומר להשקיע במתן אפשרות לטיפול רפואי איכותי לכולם".

למרות שניתן למנוע חצבת באמצעות חיסון, שיעור המתחסנים בעולם קפא בעשור האחרון. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי 86% מהילדים קיבלו חיסון ראשוני, ורק 70% קיבלנו מנה נוספת המומלצת להבטחת החיסון. בארגון מעריכים שכדי למנוע את התפרצויות המחלה ברמה העולמית, יש צורך בכיסוי של 95% מתחסנים בשתי מנות.

המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מחצבת הם המדיניות האפריקאיות שמתחת לסהרה, שם ילדים רבים פספסו באופן מתמשך חיסונים. ב-2018 המדיניות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמחלה היו רפובליקת קונגו, ליבריה, מדגסקר, סומליה ואוקראינה.

אך בעוד ההתפרצויות הגדולות ביותר הן במדינות העניות, גם כמה מדינות עשירות נאבקו השנה בעלייה בהתפרצויות חצבת. בארה"ב נרשמה כמות המקרים הגדולים ביותר של המחלה ב-25 השנים האחרונות. כמה מדינות באירופה – אלבניה, צ’כיה, יוון ובריטניה, איבדו את מעמדן כמדינות בהן המדינה חוסלה, בעקבות התפרצויות ממושכות של המחלה בשנת 2018.  על פי הערכות ארגון הבריאות, ב-18 השנים האחרונות ניצלו ממוות יותר מ-23 מיליון בני אדם בעקבות החיסונים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website