במשטרת ישראל נערכים למחאה: “חלה על כולנו החובה להפיק לקחים מארועי העבר”

"חלה על כולנו החובה להפיק לקחים מארועי העבר. עלינו לאפשר מחאה לגיטימית כפי שראוי במדינה דמוקרטית", אמר מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, לקראת המחאה כנגד אלימות המשטרה, שתחל בשעה 15:00 בצומת עזריאלי בת"א, וצפויה להימשך לתוך הלילה. "משטרת ישראל תאפשר את קיום המחאה ותאפשר למוחים את חופש הביטוי ומימוש זכות המחאה של כל מי שיחפץ בכך", נמסר מהמשטרה.

המחאה, שנולדה לאחר מותו של יהודה ביאדגה ז"ל מירי שוטר, ביום שישי שעבר בבת ים, ולאור האלימות שסופגת העדה האתיופית מידי שוטרים ומהממסד. "הארוע שבו נהרג יהודה ביאדגה ז״ל בבת-ים הוא אירוע מצער שנחקר כעת במח״ש וליבי עם המשפחה" מסר כהן.

ישראלים יוצאים אתיופיה מפגינים מחוץ למטה המשטרה הארצי בירושלים נגד אלימות משטרתית כלפיהם. 30 באפריל 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אתמול הגדירו מובילי המחאה את מטרותיה, בינהן; כינוס חירום ממשלתי; שופט חוקר שיבדוק את שהתרחש באירוע הירי של יהודה ז"ל ושל יוסף סלמסה ז"ל; בחינה נוספת של מסקנות ועדת פלמור, לאחר שרק 2 המלצות קוימו; קצין בודק במחוז ת"א, לאחר ששלושה מהאירועים האחרונים של אלימות כלפי יוצאי אתיופיה: יהודה באדגה ז"ל, שחר ממן, ז"ל ודמאס פיקדה – כולם יצאו מתחנה אחת.

"40 שנה אוכלים מרור"

בעקבות המחאה, צפויים עומסי תנועה ברחבי ת״א והציבור מתבקש להערך בהתאם ולהיות קשוב להודעות בתקשורת ולהתעדכן באמצעות מוקד המידע הארצי (מוקד 110) של המשטרה ואפליקציית waze. לנוסעי התחבורה הציבורית- יש להתעדכן בהתאם אל מול חברות האוטובוסים ומוקדי המידע.

"לא יכול להיות שבארץ זבת חלב ודבש אנחנו כבר 40 שנה אוכלים מרור" אמרה אמש רחל יוסף, אחת ממארגנות המחאה. "אם עכשיו לא נעשה טיפול שורש, אנחנו נבכה על עוד בנים. אני קוראת לכל הישראלים ולכל הישראליות להצטרף מחר, כי המקום הזה הוא הבית של כולנו."


הקייס במאי מהרט אליאס, אמר במסיבת העיתונאים אתמול: "יהודי אתיופיה יהודים ציוניים מסורתיים ודתיים חלמו על ירושלים בדרך לא דרך, חלמו על ירושלים. אנחנו חלק מהחברה, חלק מישראל – יחד עם זאת לא צריכים למצוא את עצמנו באירועים כאלו. אני מבקש מהשוטרים לגלות איפוק וסובלנות ורגישות – הצעירים שלנו לא אלימים. הצעירים שלנו בנים טובים."

"אנחנו לא טרוריסטים, כפי שמנסים להציג אותנו"

הפעיל שחר מולה, שטח את הדרישות של המוחים, והדגיש שהמארגנים משתפים פעולה עם המשטרה, שנענתה לדרישות לגבי המצלמות על השוטרים, הרחקת הפרשים והכוחות המיוחדים כדי לא לייצר חיכוך מיותר ואורך רוח. המארגנים הביעו תקווה כי המשטרה תעמוד בהבטחותיה, ולא תמשיך את הקו המציג את העדה כאלימה, "אנחנו לא טרוריסטים כפי שמנסים להציג אותנו", אמר מולה, והתכוון לשלל הכותרות בשבוע האחרון המצהירות על הכנה של המשטרה מפני אלימות בעת ההפגנה, היוצרות דה-לגיטימציה כלפי העדה, לדבריו.

דסש טהאי מלש: "אני פונה לישראלים, מחר תהיה מחאה – תבואו עם הילדים שלכם, תנו להם שיעור באזרחות, תנו להם שיעור בדמוקרטיה, תנו להם שיעור בסובלנות, בערבות הדדית. כדאי שנלמד להסתדר ביחד – יש לתרבות האתיופית המון אוצרות שאתם מפספסים – ברפואה, פילוסופיה, היסטוריה, עתיקות, ספרות – יש לנו הרבה במה להתגאות."

הקייסים מברכים לקראת ההפגנה

לאור בקשות עמותת ‘טבקה’ ומארגני ההפגנה, ציידה המשטרה את השוטרים שיאבטחו את ההפגנה במצלמות גוף. מדובר על אחד מדרישות ועדת פלמור, שהוקמה לאחר ההפגנות ב-2015.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website