בעוד ארבעה חודשים יוחזרו אדמות חקלאי צופר לירדן, אך אדמות חלופיות טרם נמצאו

חקלאי צופר שוברים שתיקה ממושכת ויוצאים למאבק נגד ממשלת ישראל שלא מכשירה עבורם קרקעות חקלאיות כנגד שטחי המובלעת שתוחזר לירדן בעוד כארבעה חודשים. חקלאי צופר והערבה ערכו היום ישיבת חירום במטרה להגביר את המחאה בשבועות הקרובים.

סגירת השער המוביל למובלעת נהריים, 9 בנובמבר 2019. (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)

בחודש נובמבר האחרון מדינת ישראל סגרה בפעם האחרונה את שערי גדר הגבול למובלעת נהריים ובכך בא לסיומו הפרק החקלאי הציוני באדמות אלו. במלאת25  שנים לחתימת הסכם השלום בין ישראל לממלכת ירדן בידי ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, ושנה מאז הודיע המלך עבדאללה השני כי לא יחדש את הנספח בנושא, פקע תוקף החכרת שטחי נהריים בעמק הירדן וצופר בערבה, מידי ירדן. בעוד חקלאי עמק הירדן, בהנהגת ראש המועצה האזורית עידן גרינבאום יצאו במחאה מתוקשרת, חקלאי צופר שמרו על פרופיל נמוך ובחרו שלא להיות מזוהים עם המחאה. גורמים מצופר הסבירו באותם ימים כי בעוד לקיבוצי אשדות יעקב איחוד ומאוחד ישנן אפשרויות כלכליות נוספות תחת השטחים החקלאים המפונים, משפחות צופר תלויות לחלוטין בקרקעות שבמובלעת וכי כל החלטה שתתקבל בעניינם תהיה הרת משמעות וגורל.

למרות הבטחות ממשלת ישראל להכשיר קרקעות חלופיות בתמורה לאדמות מובלעת צופר בירדן על שטח של 1,000 דונם מעובד, שיוחזרו באפריל לממלכת ירדן, מדינת ישראל אינה עומדת בהבטחותיה ו-30 משפחות חקלאי צופר ייוותרו ללא פרנסה. התקציב הממשלתי להכשרת הקרקעות החלופיות היה אמור לעבור כבר לפני חצי שנה, נמסר מהחקלאים.

גם המציאות המתמשכת של אין ממשלה במדינת ישראל לא מבשרת טובות, בלשון המעטה, לעתידם של חקלאי צופר. על מנת להכשיר שטח שגודלו כ-1,000 דונם, בשטח זהה לשטחים שעובדו במשך 36 שנים במובלעת צופר (טרום הסכם השלום), על המדינה להעביר החלטת ממשלה בנושא. העברת התקציב הינה קריטית עבור חקלאי צופר, על מנת שיוכלו להתחיל מידית, בהכנת הקרקעות החלופיות, תשתיות, חשמל, מים, ניקוז, העברת חלק מהציוד ועוד. כל יום הוא קריטי עבור חקלאי צופר, שאינם יכולים להתחיל בהכנת הגידולים לעונה הבאה והזמנת קבלנים להכשרת השטח החלופי.

כבר באוקטובר 2018, עם הכרזתו של מלך ירדן, כי לא יחודש הסכם החכירה בין ישראל לירדן באזור מובלעת צופר, דרשו מועצה אזורית הערבה התיכונה והעומד בראשה אייל בלום יחד עם חקלאי צופר, ממשרד ראש הממשלה והאוצר, להעביר תקציב להכנת שטחים חקלאיים חלופיים לחקלאי צופר. כל זאת כדי שיוכלו להמשיך לעבד את הקרקע ולא ייגזל מקור פרנסתם. למרות זאת, כל ההבטחות שהובטחו בעל פה לא מומשו.

שטח חקלאי ירדני בבקעת הירדן (AP Photo/Lindsey Leger)

ממשלת ישראל ממשיכה להתעלם ומתנערת מאחריותה כלפי החקלאים אותם שלחה להפריח את השממה בגבול ירדן, תוך אינטרס מדיני לשמירה על שטחי הלאום של מדינת ישראל. כעת היא אינה לוקחת אחריות על עתידן ופרנסתן של 30 משפחות ששטחי החקלאות שלהן במובלעת צופר.

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, ד"ר אייל בלום: "המדינה שלחה את חקלאי צופר למובלעת ירדן, כמשימה לאומית ביטחונית, להוות מגן פיזי בגבול בין ישראל לירדן וכיום המדינה נוטשת אותם בירדן. המדינה צריכה להעביר את החקלאים בצורה ראויה לשטח ישראל, להכשיר את הקרקעות, תשתיות מים חשמל וניקוז, לתקצב העברת החממות והקמת חדשות, כך ש-30 המשפחות בצופר יוכלו להתחיל עונה חקלאית ויכולת להתפרנס. זו חובתה של המדינה!

Leave a Reply

Name *
Email *
Website