בעלי העסקים בכינוס חירום: “זה לא הזמן לעסוק בגרעון, עסקים עלולים לקרוס”

"על משרד האוצר להבין שיש להכניס הרבה כסף כדי שעסקים לא יפלו, שלא נגיע למצב גרוע בהרבה. כיום זהו לא הזמן לעסוק בגירעון תקציבי, יש להתאמץ כך ששום עסק לא יפול בשל התפשטות נגיף הקורונה", אמר נשיא לשכות המסחר אוריאל לין בכינוס חירום של בעלי העסקים הגדולים שנערך היום (שני) בתל אביב. הכינוס נערך בצל החששות שהמשק הישראלי עלול להיפגע קשות מהשפעות הנגיף. "לא ניתן להחזיק מעמד הרבה זמן במצב הזה" הוסיף לין.

בקרב בעלי העסקים שהשתתפו בכנס ניכרה התחושה כי בניגוד לנעשה במערכת הבריאות, ההנהגה הכלכלית בישראל לא עושה מספיק כדי להפחית את סיכויי ההיפגעות מהקורונה. לטענתם, עסקים ישראליים כבר מרגישים ירידה  ניכרת בביקושים, שמתבטאת באופן טבעי בירידה בהכנסות, מאז החלו להתרבות מקרי הקורונה בישראל.

"עד לפני ארבעה שבועות הבעיה הייתה נעוצה בשרשרת האספקה, וכעת מדובר בבעיה של תנועת הלקוחות שמובילה לירידה דרסטית במכירות" אבל מנכ"ל חברת האופנה ‘קסטרו’, גבי רוטר, "צריכה להיות מנהיגות שתסתכל על כך כמשבר, כי הוא גורף לכל שטחי המדינה."
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"צריכה להיות מנהיגות", גבי רוטר בעלי קסטרו (צילום: יאיר שגיא)

אמי שביט, הבעלים של המשביר לצרכן אמר כי "בימים האחרונים יש ירידה של 30%-50% בהיקף הפדיון. אי אפשר לצפות מהמגזר העסקי להחזיק עסקים פתוחים ולשאת בכל עול ההוצאות ולהמשיך כרגיל."  מאיר קלוגהפט, בעלי חברת שחק נא המייבאת צעצועים, הוסיף כי "יש האטה משמעותית בהגעת הציבור לקניונים, אפשר למדוד אותה בעשרות אחוזים. הדבר מורגש בפדיונות, וכנראה שזו רק תחילת הבעיה."

דורשים גב מהמדינה

לין הציג בפני משתתפי הכנס את התכנית הכלכלית שגיבשה הלשכה כבר לפני שבועיים להתמודדות הממשלה עם הפגיעה בפעילות העסקית בישראל בעקבות הקורונה. התכנית כוללת דרישה להעניק לעסקים הקלות מס, הארכת הפחתת המכסים שנכנסו לתוקף תחת תכנית "נטו הוזלות" עד לסוף שנת 2021 ויישום תכנית פיצוי לעסקים שמבוססת על ירידה במחזור העסקים. תחת תכנית כזו, עסק שיראה ירידה בהיקף מסויים בפעילות העסקית יקבל פיצוי אוטומטי מהממשלה.

לין קרא למדינה להנהיג מערכת פיצויים דומה לזו שעליה הכריזה לפני מספר ימים ממשלת איטליה. "בזמן לבנון השנייה הייתה ירידה דרמטית בפעילות העסקית בצפון, והצלחנו לגבש נוסחה שלא דורשת להגיש דוחות כדי לקבל פיצוי" הסביר, "האוצר צריך לאמץ נוסחה זו מחדש, כדי שתהיה ודאות לגבי הפיצויים ושיקרו במידיות. כפי שעושה איטליה, היא מעניקה היום פיצוי לכל מי שהיקף העסקים שלו ירד ב-25%" הוא אמר.

דרישה נוספת של לשכת המסחר היא שהמדינה תיקח על עצמה לממן את ימי המחלה של עובדים שנמצאים בבידוד בית, כדי להפחית את הוצאות בעלי העסקים. "ימי המחלה לעובדים נועדו לסייע לפרט בזמן שהוא חולה. זה לא נועד כדי לשמש כלי למצב שבו מדינה מחליטה שהיא רוצה שחלק ניכר מהעובדים ישהו בבית בכדי למנוע החרפה של המצב. הכלי הזה לא נועד למצב הזה", טען שחר תורג’מן, הבעלים של חברת בריל.

ימי המחלה לא נועדו למצב הזה, אישה בבידוד בגלל קורונה. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

קריאות דומות עלו מצד סגנית נשיא לשכות מסחר ישראלה שיטר, שקראה לממשלה לאפשר למעסיקים להוציא עובדים רבים לחופשה ללא תשלום, כאשר המדינה תשלם להם דמי אבטלה.

"יש צורך בהתאמת כוח האדם מהר למצב העסקים" אמר לין, "אנחנו לא רוצים לפגוע בעובדים, אבל זה צריך לקרות מהר. זה הכרחי."

לשכת המסחר גם קראה למדינה לסייע ישירות במימון הובלה אווירית לישראל שתפצה על הירידה במספר טיסות הנוסעים הנכנסות. חלק ניכר מהיבוא האווירי מתרחש בבטן טיסות נוסעים, והירידה בביקוש לטיסות הביאה לזינוק במחיר היבוא האווירי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website