בצל הקורונה: עלייה של 16% בתלונות על עבירות בין בני זוג לעומת 2019

בחודש מרץ השנה נרשמה עלייה של 16% בתלונות על עבירות בין בני זוג, ו-7% בתלונות על עבירות אלימות במשפחה, לעומת החודש המקביל אשתקד, כך אמרה ראש מדור נפגעי עבירה במשטרת ישראל, איילת אורנשטיין, בדיון הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה על אלימות במשפחה בעת משבר הקורונה. אורנשטיין אף ציינה כי "אנחנו חוששים שמתבצעות יותר עבירות ממה שמדווח".

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה כי "בדרך כלל נשים שעוברות אלימות בזמני משבר ציבוריים נוטות להדחיק את התלונות, בין היתר כי חוששות לצאת אל מחוץ לבית. בנוסף, הקורבנות לא מוצאים מהבית כפי שנהוג בדרך כלל בשגרה. האלימות בין כותלי הבית עלולה לגאות עוד ועוד".

ח"כ עיידה תומא סולימאן בדיון בוועדת הרווחה על אלימות במשפחה (קרדיט: דוברות הכנסת/ עדינה וולמן)

איריס בן יעקב, מנהלת היחידה למניעת פגיעה בילדים במשרד החינוך דיווחה כי 43,992 פניות של תלמידים המעידות על מצוקה הגיעו למורות וליועצות בתי הספר, מתוכן 7,186 על קשיים במשפחה. לדבריה, "יש הנחיה של משרד החינוך למורים לעמוד בקשר עם התלמידים, ובפרט עם אלה שנמצאים בסיכון. כל מורה רשאי לעשות זאת בדרך בה הוא מוצא לנכון". ח"כ פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) קראה לחייב את המורים לבצע שיחות פרטניות עם כל תלמיד ותלמיד. והוסיפה כי יש להסב מלוניות למקלטי חירום לנפגעי עבירות אלימות במשפחה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

תומא סלימאן אמרה כי "המדינה נכנסה למשבר הזה לא מוכנה בכל התחומים. קבלת שירותי רווחה הפכה ללוקסוס. יש להחזיר מיד לעבודה כאלף עובדים סוציאליים שהוצאו לחופשה ואף לתגבר את הכוחות. יש לפרסם את דרכי הגישה למרכזי הסיוע וקווי החירום בכל השפות. בלתי מתקבל על הדעת שהנחיות בזמן חירום לא מתורגמות מיד לשפות נוספות חוץ מעברית, אלא לאחר כמה ימים". היא הוסיפה כי שוחחה עם שר הרווחה אופיר אקוניס, שלדבריה הבטיח לטפל בנושא באופן מידי.

על פי סמנכ"לית משרד העבודה והרווחה, איריס פלורנטין, כל היחידות שמטפלות באלימות עובדות באופן מלא, מהבית, או ביחידות עצמן מרחוק. לדבריה, גם המקלטים לנשים מוכות עובדים באופן מלא. "התחלנו להעביר שאלונים למילוי דיסקרטי מהבית" הוסיפה, "ואנחנו מפתחים כלים מאובטחים לשיחות און ליין".

טלי יוגב מהרשות לביטחון קהילתי במשרד לביטחון פנים ציינה כי חלה עלייה בתלונות על אלימות במשפחה ביישובים הבדואים, בחודש מרץ השנה לעומת מרץ אשתקד. כך למשל, בהט התקבלו במהלך החודש הקודם 40 תלונות בנושא לעומת 24 בשנה שעברה. לדבריה, ביישובים מסוימים חלה עלייה של מעל 100% בתלונות.

ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) אמר כי "בשלטון נמצאים גברים עשירים ופריבילגיים שלא מבינים על מה אנחנו מדברים. הם לא הגיעו מעוני ולא מבינים מה זה כשאין כסף לתת לילדים ולאיזה מצוקה גורם משבר כלכלי קשה. פה קבור הכלב. אנשים פונים אלי ומעידים שאין להם כסף לאכול. במקום לדבר על טייקונים, צריך להעביר כסף היישר לשכבות החלשות".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website