בשל התעללות בעובדים: ארה”ב תחסום יבוא שמן דקלים מיצרן גדול במלזיה

ארצות הברית תעצור משלוחים של שמן דקלים ומוצריו מיצרן מרכזי במלזיה לאחר שנמצאו אינדיקציות למגוון רחב של מקרי התעללות בעבודה, כולל אלימות פיזית ומינית ועבודת ילדים בכפייה, כך נאמר בפרסום רשמי היום (רביעי).

כמעט בלתי אפשרי להימנע משימוש בשמן דקלים והוא השמן הצמחי הנצרך ביותר בעולם. השמן לעתים קרובות מוסווה על-גבי תוויות כמרכיב המופיע ביותר מ-200 שמות והוא נמצא בכמחצית מהמוצרים על מדפי הסופרמרקטים וברוב מותגי הקוסמטיקה. בנוסף, ניתן למצוא אותו בחומרי צבע, דיקטים, חומרי הדברה ותרופות. שמן הדקלים קיים גם בהזנה לבעלי חיים, דלקים ביולוגיים ואפילו חומרי סניטציה לחיטוי ידיים.

#ICYMI – "@CBP has unique authorities to prevent goods made from forced labor from entering the United States, and we are serious about this enforcement responsibility.” Learn more about the risks of #ForcedLabor in this video from EAC Brenda Smith. pic.twitter.com/66IBX08T9S
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

— CBP Office of Trade (@CBPTradeGov) September 28, 2020

"צו עצירת האספקה נגד FGV Holdings Berhad נכנס לתוקף באופן מיידי לאחר חקירה שנמשכה שנה", אמרה ברנדה סמית’, המשנה למפקח הכללי במחלקת הסחר של משרד המכס והגנת הגבולות בארה"ב. "אנו נקרא לקהילת המייבאים בארה"ב לבצע את בדיקותיהם הנאותות", אמרה והוסיפה שעליהם להסתכל על שרשרת האספקה של שמן הדקלים שלהם. "אנו גם נעודד את הצרכנים בארה"ב לשאול מאיפה המוצרים שלהם מגיעים".

FGV היא אחת מחברות שמן הדקלים הגדולות בעולם והיא קשורה קשר הדוק לחברת ‘פלדה’ (Felda), שבבעלות ממשלת מלזיה. חלק מההתעללויות אירעו במטעים שהפעילה חברת פלדה. שמן הדקלים הנגוע בניצול, אותר ברשתות האספקה של חברות המזון והקוסמטיקה האייקוניות ביותר על-פני כדור הארץ כמו יוניליוור, לוריאל, נסטלה ופרוקטר אנד גמבל.

עובד במטע דקלים במלזיה (צילום: shutterstock).

כוח עבודה ‘בלתי נראה’ ומנוצל

צו המכס מגיע שבוע לאחר שחקירת סוכנות הידיעות AP חשפה עבירות של עבודה בתעשיית שמן הדקלים במלזיה ובאינדונזיה, המייצרות יחד כ-85% מההיצע העולמי השנתי העומד על כ-65 מיליארד דולר.

סוכנות הידיעות ערכה תחקיר מקיף בשיתוף גורמים נוספים וגילתה שיש כוח עבודה ‘בלתי נראה’ של מיליוני פועלים מכמה מהפינות העניות ביותר באסיה שעובדים בתעשיית שמן הדקלים ורבים מהם סובלים מצורות שונות של ניצול. הם ראיינו כמעט 130 עובדים בהווה ובעבר מ-24 חברות שמן דקלים שהגיעו משמונה מדינות ועבדו במטעים ברחבי מלזיה ואינדונזיה. כמעט לכולם היו תלונות על הטיפול בהם, חלקם אמרו שהם רומו, אויימו, הוחזקו בניגוד לרצונם, ונאלצו לעבוד תחת תשלום של חוב שהמעסיק יצר מתנאי העבודה והם צריכים להחזיר אותו במקום לצבור משכורת קיום. אחרים אמרו שהם הוטרדו באופן קבוע על-ידי הרשויות, נעצרו בפשיטות ועוכבו במתקנים ממשלתיים צפופים.

עובדים במטעי דקלים (צילום: shutterstock).

פרופיל המנוצלים

העובדים כללו את בני המיעוט המוסלמי רוהינגיה שנרדף במיאנמר ונמלטו מטיהור אתני במולדתם רק כדי להימכר לתעשיית שמן הדקלים. דייגים שנמלטו משנים של עבדות על סירות תיארו גם הם שהגיעו לחוף בחיפוש אחר עזרה, רק שנסחרו במטעים – לפעמים תוך מעורבות שוטרים. הם אמרו שעבדו תמורת שכר מועט או ללא שכר כלל ונלכדו שם במשך שנים.

FGV פרסמה בסוף השבוע הצהרה בה הדגישה את מחויבותה לזכויות אדם, כולל צעדים שנקטה בכדי לוודא כי לעובדיה יש גישה לדרכוניהם ולשכרם. "למרות הביקורת וההאשמות המתמשכות נגד FGV, נמשיך במאמץ לחזק את שיטות העבודה שלנו בכדי לכבד את זכויות האדם ולקיים את תקני העבודה", נכתב. "המחויבות שלנו לקיימות ברורה ואנחנו נחושים להשיג את המטרות והיעדים שהצבנו כעסק אחראי ובר קיימא".

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)

"הכסף נעצר עם הבנקים"

מוסדות פיננסיים מערביים ענקיים כמו JPMorgan Chase, דויטשה בנק וקבוצת ואנגארד המשיכו לסייע בהפקת יבול שגדל בצורה עצומה ברחבי העולם, וזינק מ-5 מיליון טונות בלבד בשנת 1999 ל-72 מיליון טון כיום, כך על-פי משרד החקלאות בארה"ב.

לפעמים הם משקיעים ישירות, אך יותר ויותר משתמשים בצדדים שלישיים כמו Malayan Banking Berhad או מייבנק, אחד המממנים הגדולים בעולם לשמן דקלים. הבנקים הגדולים לא רק מספקים הון למגדלים אלא, במקרים מסוימים, משתמשים במשכורות של המטעים, תוך ניכויי שכר שרירותיים ולא עקביים הנחשבים כאינדיקטורים לעבודות כפייה.

בניין הדויטשה בנק בפרנקפורט (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com)

"זה היה הסוד הנסתר של התעשייה במשך עשרות שנים", אמרה ג’מה טילק מרשת הפעולה של יערות הגשם האמריקנית שחשפה התעללויות בעבודה במטעי שמן דקלים. "הכסף נעצר עם הבנקים. זה המימון שהם נותנים שמאפשר את מערכת הניצול הזו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website