גזר דינה של אישה שתקפה עובדת סוציאלית: 20 חודשי מאסר

אישה שתקפה עובדת סוציאלית הורשעה היום (שני) על פי הודאתה בתשעה כתבי אישום בעבירות: תקיפה סתם, איומים, חבלה במזיד לרכב, הפרת צו שיפוטי והעלבת עובדי ציבור. מקרה תקיפה זה היה אחד האירועים שהניע את מאבק העובדים הסוציאליים למלחמה באלימות נגדם.

הנאשמת היא אישה המאובחנת בהפרעת אישיות גבולית, שעל פי כתב האישום סבלה מהתעללות לאורך שנים. בשנת 2017 הועברה בתה לאומנה אצל אימה. היא הורשעה במספר מקרים בהם איימה על עובדי מחלקת הרווחה, ניסתה להתפרץ לבניין, איימה על אימה ועוד. האישום המרכזי הוא בתקיפת עובדת סוציאלית בחודש בנובמבר האחרון. במקרה זה תקפה האישה עובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים של המועצה המקומית בית דגן, ניפצה בפטיש את שמשת המכונית של העובדת בזמן שהיא ישבה בתוכו וניסתה לפגוע בה. העובדת הסוציאלית, שנחתכה בידה, נמלטה מהמקום.

גזר הדין שקבע השופט עמית מיכלס בבית המשפט השלום בראשון לציון הוא 20 חודשי מאסר בפועל, בנוסף, 6 חודשים על תנאי במשך שלוש השנים לאחר המאסר בעבירות אלימות מסוג עוון, איומים, נזק לרכוש במזיד או הפרת הוראה חוקית. בנוסף, שלושה חודשים על תנאי על עבירות מסוג עוון, איומים, נזק לרכוש במזיד או הפרת הוראה חוקית. בנוסף, פיצוי לעובדת סוציאלית 7,000 שקלים.

"נוגעת ללב מלחמתה של הנאשמת על הזכות לגדל את בתה", נכתב בגזר הדין, "עם זאת, הדבר אמור להיעשות באמצעים חוקיים בלבד ולא בדר, של הטלת מורא על העובדות הסוציאליות, שראיית את טובת העניין הינה ראייה רחבה יותר מזו של הנאשמת. מלאכתו של בית המשפט בהטלת עונש על נאשם לעולם איננה
פשוטה, ועליו לראות לנגד עיניו הן את הנאשמת בשעתה הקשה, והן את קרבנות העבירה. במקרה זה האינטרס הציבורי והצורך החברתי דורשים לספק הגנה אפקטיבית לעובדות הסוציאליות על מנת שאלו יוכלו לבצע את תפקיד בסביבה בטוחה וללא כל מורא". 

ענבל חרמוני, יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים: ״אנו מברכים על פסק הדין של השופט מיכלס, אשר הולם בעונשו ומתייחס לאירוע בהתאם לחומרתו. בפסק הדין ישנה התייחסות לחשיבות ההגנה על עובדי ציבור בכלל ועובדות סוציאליות בפרט. כמו כן ישנה הכרה בחשיבות ומורכבות עבודת העו"ס לחוק הנוער, אשר מתבצעת בעומס פיזי, רגשי, ותוך הידרשות לקבלת החלטות קשות מתוקף אחריותם לשלומם ובטיחותם של קטינים.

"לצד ההחלטה המשפטית החשובה, חשוב לזכור כי אלימות זו אינה מתקיימת בריק וכי היא סימפטום של הזנחה חמורה של שירותי הרווחה. בעוד שאיננו מצדיקים מקרי אלימות ויש להעמיד לדין בחומרה על אלימות מכל סוג כלפי עובדים סוציאליים, מדינת ישראל מצויה בימים אלו במשא ומתן מולנו ומחוייבת לתת את הדעת ולטפל בנושאי העומסים, השכר והמשאבים שיאפשרו לעובדות והעובדים הסוציאליים לעשות את עבודתם נאמנה״.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website