גמזו: “צפוי לנו ‘אחרי החגים’ שונה, ללא בתי ספר ומקומות עבודה”

פרויקטור הקורונה פרופ’ רוני גמזו אמר היום (שלישי) כי למרות הפרות מסוימות, מתווה הסגר הנוכחי אפקטיבי להורדת התחלואה, וביקש מהציבור לשמור על ההנחיות עד סופו ברביעי הבא. "אנחנו בודקים את רמות התנועה דרך גוגל ודרך מידע סלולרי ורואים ירידה, פחות מבמרץ-אפריל, אבל רואים. יש היענות. אני מבקש לשמור את זה גם בשבוע הבא. יש אמירה של אחרי החגים, אבל השנה יש אחרי החגים עדיין בתנאי סגר. זה אחרי החגים אבל עם מגבלת עבודה, אין בית ספר, אין בתי תפילה וחופי ים. זה אחרי החגים שונה. צר לי, זה לא נוח לי, זה בוודאי פוגע בכם, בי, בכולנו בפרנסה, בחיים, בחופש, אבל אנחנו חייבים את זה כולנו לעצמנו כדי לצאת מהמצב הזה".

גמזו אמר כי למרות אירועים בהם הופרוו הגבלות הסגר, כל אזרח נדרש למלא את ההוראות. "שאף אחד לא יסתכל על התקהלות באשדוד או בהפגנה ויחליט לעשות בעצמו התקהלות. הסגר אפקטיבי. אכיפה היא אלמנט מאוד חשוב, ויוגדלו הקנסות להפרת בידוד, לעסקים ולהתקהלות". על הפרת כללי הסגר של השרה גילה גמליאל וח"כ מיקי לוי אמר: "כל איש ציבור צריך לדעת שכללי הציבור חלים עליהם כפל כפליים. איש ציבור עובר על כלל לא בפני עצמו אלה כלפי החברה והוא עושה נזק שסודק את אמון החברה."

לדברי גמזו, מקדם ההדבקה – R ככל הנראה "מסתובב סביב 1", אולם קשה להבין אותו במדויק בגלל מיעוט הבדיקות ביום כיפור ובסוכות. "אתמול בקבינט הקורונה אמרתי ‘תנו לי עוד ימים’, לא אוכל להגיד לכם לגבי ה-11 באוקטובר וגם לגבי ה-14 באוקטובר. לכן החובה הייתה עלי, כדי לשמור תהליך בטוח והחלטות נכונות, מקצועיות, שאם יש לנו כבר תאריך של הגבלת תנועה ל-14 באוקטובר, להצמיד הכל ל-14 באוקטובר – הגבלות בתי ספר, הגבלות תחבורה ציבורית."
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

הוא הוסיף כי מקדם ההדבקה מחושב על פי נתונים של השבועיים הקודמים. "אחרי סוף השבוע מקדם ההדבקה סביב 1 אולי מתחיל לחצות את ה-1 (הכוונה להגעה מתחת ל-1 – ד.א.), זה אומר שאנשים הדביקו אנשים 1 ל-1 לפני שבועיים. אני מקווה שבשבועיים האחרונים אדם הדביק אדם פחות מ-1."

לשאלה מדוע הוא שואף ליעד של 2,000 נדבקים ביום ליציאה מהסגר ולא עשרות בודדות, אמר גמזו כי "יכול להיות שהיה בטוח יותר להישאר בסגר עד שיהיו עשרות בודדות של נדבקים, אבל זה היה לדון את העם לסגירה ארוכה מאוד. אני מסתכל על R ואני רוצה לראות R של 0.7, 0.8, וזה יראה לי שהתחלואה תמשיך לרדת".

גמזו ציין כי גם ביציאה מהסגר חובה לשמור על מספר בדיקות גבוה. "אחד הדברים שקורים לנו כשיש ירידה מסוימת ברמת התחלואה הוא פחות בדיקות. ולכן, כל אדם שיש לו חשד או סימפטומים צריך ללכת להיבדק. אנחנו נקבע יעד לקופות החולים, לפיקוד העורף. אני רוצה להגיע בנובמבר ל-100 אלף בדיקות בנובמבר".

על חזרת מערכת החינוך ללמידה בבתי הספר אמר כי אין כרגע תאריך יעד לכך, וכי "נפריד בין גילאי 0-6 לבין 6-10" בקבלת ההחלטות.

עוד אמר גמזו כי היציאה מהסגר צריכה לכלול הגבלות אזוריות על מוקדי תחלואה. "ביציאה מהסגר הכולל חלק מההמלצות שלי לקבינט הוא לזהות מקומות שקשה להם להוריד את התחלואה, לתת להם כלים. צריך לקבל החלטות עם הרבה מאוד שכל, לא כבעבר עם היציאה מהגל הראשון", אמר. עם זאת אמר כי ייקח זמן עד להחזרה מלאה של מודל הרמזור.

גמזו התייחס לעומס על קופות החולים, המטפלות באלפי חולי קורונה במצב קל שמאושפזים בבית, וטען כי צריך לסייע להן כלכלית.. "קופות החולים עושות עבודה מדהימה. אני אומר גם לאוצר – צריך לקדם את עניין אשפוז הבית מול משרד האוצר".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website