דואר ישראל השיק בול חדש לכבוד חגיגות מאה שנה להסתדרות

בישיבה מיוחדת של הנהגת ההסתדרות השיק הבוקר (שלישי) דואר ישראל בול חדש, לציין מאה שנה להיווסדות ההסתדרות הכללית. ערכו הנקוב של הבול החדש הוא 2.5 שקל – שווה ערך למשלוח מכתב רגיל בארץ, והוא יופץ החל מהיום בסניפי הדואר ברחבי המדינה.

"אילו היה מתעורר היום דוד בן גוריון, שהיה יו"ר ההסתדרות, ומביט על הבית הזה – הבית של העובדים בישראל, הוא היה גאה. הוא היה גאה על כך שעם כל התהפוכות שעברה מדינת ישראל, שעברו האיגודים המקצועיים בעולם, עם כל השינויים שעבר עולם העבודה העולמי, ההסתדרות נשארת רלוונטית גם אחרי מאה שנים" אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, במעמד הנפקת הבול, והודה לדואר ישראל ולשירות הבולאי. "בתוך הכאוס מסביב, ההסתדרות היא העוגן המרכזי שיש לחברה הישראלית. נמשיך למנף את עצמתה של העבודה המאורגנת כדי להבטיח שהעובדים בישראל, בדיוק כמו הדמויות שמופיעות על הבול – יהיו תמיד זקופי קומה, ויביטו למעלה וקדימה – אל העתיד".

"הקדשת בול מיוחד לציון 100 שנה להסתדרות, למשל, נותנת ביטוי לתרומה המכרעת שהייתה לארגון לתקומת עם ישראל בארצו ומשקפת את מעורבותה המתמשכת של ההסתדרות בקידום הצלחתה של המדינה"

מנכ"ל חברת דואר ישראל, דני גולדשטיין אמר: "אנו גאים להשיק את הבול, אשר מבטא את ההכרה וההערכה לחשיבותה של ההסתדרות הכללית בעיצוב פני החברה ותרומתה לרווחתם של העובדים בישראל". אלחנן שפירא, מנהל השירות הבולאי בחברת דואר ישראל, הסביר כי "בולים מהווים סמל לתרבות ודרכם אנו מנציחים אירועים היסטוריים, נופי ישראל, נושאים מהתרבות הישראלית והעולמית, דמויות מפתח בתולדותינו ועוד.  ההנפקה היא הצדעה ממלכתית לרעיון ולביצוע, למפעל העצום של ההסתדרות שהופך את החברה שלנו לחברה טובה יותר".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"צריך לזכור שההסתדרות היא שהקימה את המדינה", אמר מנכ"ל ההסתדרות, וראש מטה יו"ר ההסתדרות, עו"ד אופיר אלקלעי, האמון גם על אירועי המאה של הארגון: "נוטים היום לשכוח זאת ולא להעריך זאת מספיק, אבל הבית הזה, שדוד בן גוריון היה היו"ר הראשון שלו, הוא אשר בנה את המשק העברי, הקים את ההגנה שהייתה התשתית להקמתו של צה"ל, ודחפה את ההתיישבות בכל רחבי הארץ". השניים הודו ליו"ר אגף דוברות והסברה בהסתדרות, יניב לוי, אשר יזם את רעיון הפקת הבול.

בול ההצדעה להסתדרות עוצב על ידי מעצבת הבולים הוותיקה מירי ניסטור. הצעתה של ניסטור נבחרה בהליך תחרותי בו לקחו חלק בכירי המעצבים בתחום. בגוף הבול מופיעים איורים של עובדים שמייצגים עבודות ומגזרים שונים בחברה הישראלית. בין עבודותיה הקודמות של ניסטור: בול המאבק בסרטן השד, בול לחגיגות 60 שנה למדינת ישראל, בול אריק איינשטיין, בול המוקדש לשפת הסימנים ובולים נוספים.  "המסר העיקרי שהיה חשוב לי להעביר בבול הוא שההסתדרות היא בית לכל העובדים במדינה ומייצגת את קשת הגוונים של החברה הישראלית" הסבירה נסטור את עבודת העיצוב. "כדי לחבר עבר עם עתיד לקומפוזיציה של הבול, שאבתי השראה מכרזות עבר שעוצבו על ידי ‘האחים שמיר’ עבור ההסתדרות בעשור הראשון למדינה. הקפדתי על שפה ויזואלית נקייה ועכשווית, תוך שימוש בגווני הכחול שמופיעים גם בדגל ישראל וגם בלוגו ההסתדרות. התרגשתי לשמוע על הבחירה בעיצוב שלי ואני רוצה להודות לכל צוות השירות הבולאי וההסתדרות על המעמד. עבורי, זו הזדמנות מיוחדת להעביר מסרים של שוויון ולקחת חלק באירועי המאה של ארגון שהיה שותף מוביל להקמת המדינה". את הפקת הבול ליווה מטעם ההסתדרות אריק מילמן מאגף הדוברות וההסברה.

הדוורים חלוצי העבודה המאורגנת

"אני נרגש מאוד לעמוד כאן" אמר יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, המלווה שנים ארוכות את ועד עובדי דואר ישראל. "עוד ב-1920, טרם הוקמה ההסתדרות הכללית, הייתה קבוצת עובדים מאורגנת משמעותית וחזקה – עובדי הדואר הבריטי בארץ ישראל.  בהתארגנותם הראשונית הם הקימו את איגוד עובדי המדינה. לפני 5 שנים כשחברת הדואר הייתה בקריסה, אמרתי אז לאורי יוגב, האיש שעמד עם המאכלת (אז ראש רשות החברות הממשלתיות, נ.כ.): אין מצב שההסתדרות כולה, והסתדרות עובדי המדינה בפרט, נוותר על עובדי הדואר. נמשיך להיות המשענת והעצמה שלהם ככל שיידרש. עובדי הדואר שהיו מכונני ההסתדרות בעבר, ימשיכו וילוו את ההסתדרות במתכונתה הנוכחית. תמיד נהיה אלה שאפשר להשען עליהם ולהוביל קדימה".

יו"ר ארגון עובדי דואר ישראל, שמעון פרג’ון פנה אל ראשי הועדים והאיגודים ואמר: "רובכם היה שותף למאבק שעבר דואר ישראל. האמירה שההסתדרות היא הבית של העובדים באה לידי ביטוי במשבר הגדול שעברנו. אני אומר היום בגאווה שפרנסת עובדי הדואר נשמרה בכבוד בזכות הבית הזה, בזכות שיתוף הפעולה".

"עוד ב-1920, טרם הוקמה ההסתדרות הכללית, הייתה קבוצת עובדים מאורגנת משמעותית וחזקה – עובדי הדואר הבריטי בארץ ישראל.  בהתארגנותם הראשונית הם הקימו את איגוד עובדי המדינה"

"בשנים 2014-2015 עמדה חברת דואר ישראל על סף פשיטת רגל. חברה עם היסטוריה שהתמודדה עם שוק הולך ונעלם. באותה התקופה קיבלה החברה גיבוי מלא מההסתדרות, מהממשלה, מארגון העובדים – ויצאנו בשיתוף פעולה לדרך חדשה תוך הסתכלות קדימה, על עתיד החברה" הוסיף מנכ"ל הדואר גולדשטיין. "ב-4-5 השנים האחרונות אחראי דואר ישראל על מהפכה צרכנית, עולם הסחר המקוון והקניות באינטרנט. מספר החבילות העוברות דרכנו גדל פי שניים בתוך 4 שנים בלבד. משקל החבילות קפץ פי 10 – מ-1,800 טון לכ-16 אלף טון. אנחנו מרחיבים גם את פעילותנו הבנקאית זו חברה שבחרה לחיות ולצמוח בזכות שיתוף הפעולה עם ארגון העובדים בראשון שמעון פרג’ון, בזכות ההסתדרות והליווי הצמוד של אריאל יעקובי.  תודה רבה לכם".

איך בול נולד?

מידי שנה מנפיק השירות הבולאי כ-40 בולי דואר חדשים המייצגים את עמדותיה וערכיה של המדינה, ואת המוסדות והאישים שיש להם תרומה מכרעת לקיומה. מאז הקמת המדינה, ולאורך השנים, בולי ישראל תופסים מקום של כבוד בבולאות העולמית, זוכים לעניין רב ונחשבים למבוקשים על ידי האספנים. "בולי ישראל הם מסמכים רשמיים של המדינה", הסבירה חנה כהן, מנהלת תחום עיצוב והנפקת בולים בשירות הבולאי, "מעבר לשימוש היום יומי בהם כאמצעי תשלום עבור העברת מכתבים, הם מייצגים בתוכן המופיע בהם את עמדותיה של המדינה, את הערכים שבהם היא דוגלת, ואת המוסדות והאישים התורמים לקיומה. הקדשת בול מיוחד לציון 100 שנה להסתדרות, למשל, נותנת ביטוי לתרומה המכרעת שהייתה לארגון לתקומת עם ישראל בארצו ומשקפת את מעורבותה המתמשכת של ההסתדרות בקידום הצלחתה של המדינה".

מעצבת הבול מירי ניסטור (מימין), יו"ר אגף הסברה בהסתדרות יניב לוי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקבי, מנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר ארגון עובדי הדואר שמעון פרג’ון, מנכ"ל דואר ישראל דני גולדשטיין ומנהל השירות הבולאי אלחנן שפירא (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

לדבריה, מדי שנה מתכנסת בשירות הבולאי ועדת תכנון, שבוחנת את ההצעות הרבות לבולים חדשים המתקבלות מהציבור ומהמוסדות השונים. הועדה מרכיבה רשימת נושאים לבולים, המועברת לאישור הממשלה. בעקבות החלטת הממשלה, מבצע השירות הבולאי תחקיר יסודי על כל נושא שנבחר, ומגבש את התוכן שיופיע על גבי הבול. את תוצאות התחקיר מעבירים למעצבים הגרפיים שמוזמנים להציע את העיצוב שלהם.  "ועדת שיפוט, המתכנסת בשירות הבולאי, בוחנת את תוצרי העבודה של המעצבים ובוחרת את היצירה המוצלחת ביותר. הרכב הוועדה כולל את הנהלת השירות הבולאי, חברי אגודת המעצבים הגרפיים, אנשי אקדמיה לאומנות מהאוניברסיטאות, מרצים בבצלאל, ונציגים של משרדי הממשלה המתאימים. ההרכב המגוון של הוועדה נועד להבטיח שהעיצוב המנצח הוא זה אשר הצליח להעביר את המסר בצורה הברורה ביותר ובעיצוב מיוחד וחדשני".

ביום הנפקת הבול, מפיץ השירות הבולאי את הבולים החדשים אל סניפי הדואר ברחבי הארץ, ומשם הם נפוצים על גבי מכתבים לכל רחבי תבל. בנוסף, נשלחים הבולים החדשים גם לאספני הבולים, אשר נרשמו כ’מנויים’ בשירות הבולאי. בולאות, הינה תחביב חובק עולם, שעוסקים בו מיליוני אנשים בני כל הגילאים מזה כ-150 שנים. "הבולים זוכים לפרסום בעיתונות המקצועית, משולבים בקטלוגי הבולים העולמיים, ומוצאים את מקומם באלבומי הבולים של האספנים בכל היבשות שבעולם. גם כעבור שנתיים, כאשר נפסקת מכירתו של הבול בבתי הדואר, והוא מוחלף בבול דואר חדש, ממשיך ‘שגריר הנייר הקטן’ למלא את תפקידו ולהפיץ את המסר אודות מדינת ישראל וערכיה בקרב אותם אספני בולים שרכשו אותו וממשיכים לטפל בו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website