דו”ח הבנק העולמי: 61.1% מהצעירים בעזה ו-20% מהצעירים בגדה מובטלים

ג’נין (צילום: dominika zara/Shutterstock)

יניב שרוןעורך

  • רסס

צרו קשר עם המערכת:

עדכון אחרון: 29.05.2023 | 10:49

  • Share via Whatsapp
  • שתפו
  • צייצו
  • open more

    • שלחו במייל
    • הדפיסו

נושאים קשורים:

התוצר הלאומי הגולמי הריאלי של הרשות הפלסטינית עלה ב-4% ב-2022, כך עולה מדו"ח שפרסם הבנק העולמי. זהו המשך של המגמה מאז סוף מגיפת הקורונה, אם כי בצורה מתונה יותר.

"למרות סימני התאוששות ב-2022, הצמיחה בכלכלה הפלסטינית רגישה להסלמה במתיחות בשטחים הפלסטיניים ולהגבלות המתמשכות על ניידות, גישה וסחר", אמר סטפן אמבלד, מנהל אזורי של הבנק העולמי בגדה המערבית ועזה. "נדרשים קצבי צמיחה גבוהים בהרבה להעלאת רמת החיים, שיפור קיימות החשבונות הפיסקאליים וצמצום האבטלה באופן משמעותי".

חלק ניכר מצמיחת התוצר הלאומי הגולמי נובע מגידול של 20.5% בצריכה הפרטית וגידול של 25.7% ביבוא. מרכיבי ההשקעה הממשלתית והיצוא צמחו בשיעור קטן יותר (11.8% ו-6.2% בהתאמה), כך שרוב צמיחת התל"ג מגיעה מצריכה מוגברת ולא מייצור.

נתון מעודד נוסף היא ירידה של שיעור החוב החיצוני ל-6.7% מהתל"ג. שיעור כלל החוב הציבורי של הרשות הפלסטינית עומד על כ-50% מהתל"ג. כ-30% ממנו, ממומן על-ידי פיגור בתשלום משכורות והפקדות מוקטנות לפנסיה. במגזר הציבורי משולמת בפועל כ-80% מהמשכורת המוצהרת. עובדה זו גרמה לגלי שביתות במגזר הציבורי ששיאם בשביתת המורים האחרונה.

תרומה נוספת, אם כי קטנה, היא עלייה ב-19% בשיעור גביית המיסים. אך שיעור גביית המיסים ברשות הפלסטינית הוא נמוך למדי, כך שהעלייה במונחים ריאליים אינה גדולה.

נשים בלי עבודה: 83.7% מהצעירות בעזה מובטלות

מספר המובטלים נותר גבוה ב-2022, כאשר שיעור האבטלה עמד על 24.9%. מספר זה מכיל בתוכו פערים גדולים, בעוד שבשטחי הגדה המערבית האבטלה עמדה על 13.1% ובעזה היא עמדה על 45.3%. עוד עולה מהדו"ח כי 35% מהצעירים (גילאים 15-29) מובטלים. 61.1% מהצעירים בעזה מובטלים ו-20% מהצעירים בגדה. קיים גם פער מגדרי: בעוד ש-83.7% מהצעירות בעזה מובטלות, בקרב הצעירים בעזה הנתון עומד על 54.3%. בגדה הפער דומה, אך בשיעורים מתונים יותר: 36.6% מהצעירות בגדה מובטלות, ו-16% מהצעירים.

על-פי הלשכה המרכזית הפלסטינית לסטטיסטיקה (PCBS) המחוזות בעלי שיעור האבטלה הגבוה ביותר הם מחוז חברון (16.9%) בגדה ומחוז דיר אל בלח’ (54.8%) ברצועת עזה. 45% מהפלסטינים בגיל העבודה עובדים, רק כ-18.6% מהנשים בגיל העבודה משתתפות בשוק העבודה לעומת 70.7% מהגברים.

76% מהמועסקים הם שכירים, 20% הם עצמאים ו-4% הם בני משפחה שעובדים ללא משכורת. במגזר הפרטי כשני שליש מהשכירים מועסקים ללא חוזה. כ-40% מקבלים שכר הנמוך משכר המינימום. כ-3% מהילדים (10-17) עובדים, בגדה 5% וברצועה 1%.

22.5% מהפלסטינים בגדה עבדו בישראל עבור משכורת יומית של 276 שקלים

הבנק העולמי  מעריך כי ב-2020 24.5% מהפלסטינים בשטחי הרשות ועזה נמצאו מתחת לקו העוני, כלומר 1.25 מליון פלסטינים.

עוד עולה מנתוני התעסוקה כי 22.5% מהפלסטינים בגדה עבדו בתחומי הקו הירוק ובהתנחלויות 0.8% מהפלסטינים בעזה (סה"כ 193,000 איש). מתוכם כ-29,000 הועסקו בהתנחלויות. כ-58.6% מהפלסטינים עבדו בישראל עם רשיון עבודה. 57.4% מהפלסטינים שעובדים בישראל הועסקו בתחום הבניין במשכורת יומית ממוצעת של 276 שקלים.

מדובר במשכורת גבוהה ביחס למשכורות ברשות הפלסטינית. בגדה השכר היומי הממוצע הוא 125.6 שקלים וברצועה 57.1 שקלים. אורך שבוע העבודה הממוצע בגדה הוא 43.5 שעות וברצועה 36.9. בגדה עבדו בממוצע 22.7 ימים בחודש וברצועה, 21.8 ימים בחודש.

נתונים אלה משפיעים של המבנה התעסוקתי והמבנה המעמדי בגדה וברצועת עזה. השפעה נוספת היא על האופק התעסוקתי הריאלי של הצעירים בשטחי הגדה והרצועה.

למרות המצב החמור במגזר הציבורי, בבנק העולמי ממליצים לצמצם את המשכורות

הבנק העולמי המליץ לרשות הפלסטינית לטפל בסעיף המשכורות במגזר הציבורי שהוא סעיף ההוצאה הגדול ביותר בתקציבה, כ-50% מכלל ההוצאות. הבנק המליץ לצמצם את הסכום המוצא על משכורות ופנסיות וכן להאט את גיוס העובדים למגזר הציבורי ולהתנותו בפרישה. כך שלמעשה המגזר הציבורי לא יגדל בפועל. יש לציין כי בהיעדר הזדמנויות תעסוקה בשוק הפרטי מהווה המגזר הציבורי נתיב תעסוקה עיקרי בעבור הצעירים המשכילים בתחומי הרשות הפלסטינית.

הדו"ח מסתיים בהמלצה "תמיכה תקציבית מספקת ומובטחת מצד התורמים תהיה קריטית לתהליכי רפורמה והתייצבות מאקרו-כלכלית. בנוסף, ניתן להפנות תרומות כספיות של התורמים לפרויקטי פיתוח המחזקים צמיחה כלכלית ולפעולות המשפרות את הניהול הפיננסי הציבורי וצעדים רוחביים ברמת הממשל".

"ההגבלות בגדה המערבית והמצור הכמעט-מוחלט שהוטל על עזה נותרו בין המכשולים המרכזיים ביותר ליציבות, צמיחה ופיתוח המגזר הפרטי בשטחים הפלסטיניים, כפי שצוטט בדיווחים קודמים של הבנק העולמי. אם לא יוקל או יוסר, הכלכלה הפלסטינית צפויה להמשיך לפעול מתחת לפוטנציאל שלה".

 

 

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website