דור אלון תשווק במחיר מוזל את עודפי הגז הנוזלי של חברת החשמל

חברת דור אלון זכתה במכרז שיווק הגז הטבעי הנוזלי (LNG) המוזל למשק בשלושת החודשים הקרובים. מחירי המבצע של הגז, בהנחה של 40-60%, התאפשרו בזכות רכישות שביצעה חברת החשמל מעבר ליכולתה לצרוך. רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה הודיעה בחמישי האחרון כי בחרה בחברת ‘דור אלון טכנולוגיות גז בע"מ’, כגוף שירכוש את עודפי הגז הטבעי הנוזלי מחברת החשמל, לצורך שיווקו ומכירתו לצרכני התעשייה ולצרכנים המחוברים לרשת החלוקה בהיקף מצטבר של עד 40 מיליון שקלים.

החברה זכתה בזכות הצעתה לעמלת שיווק שלילית של סנט אחד לכל יחידת חום ותרוויח עמלת תפעול, כך שמחיר הגז ללקוחות התעשייתיים יעמוד על 3.5 דולר ליחידת חום (BTU), מה שמקנה הנחה של עשרות אחוזים ממחירי הגז לתעשייה הנעים בטווח של 6-8 דולר ליחידת חום ממאגרים ישראלים כיום.

התחרות הייתה על גובה עמלת השיווק של המציע, כש’דור אלון’ הציעה עמלה שלילית בגובה של 0.01- דולר לכל יחידת חום לגבי חמישה מטענים ספציפיים וזאת החל מה-24 ביוני ועד לסוף חודש ספטמבר. סך עלות הגז תגיע לכ-40 מיליון שקלים, סכום לא גבוה במונחי משק הגז, המהווה פחות מאלפית מהצריכה השנתית בישראל. ביחד עם הנתח העיקרי של חברת החשמל, צריכת הגז הנוזלי תגיע השנה לכ-9%-10% מהצריכה השנתית בישראל.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לאחרונה רכשה חברת החשמל מספר מטעני גז טבעי נוזלי במטרה לשמור על רציפות תפקודית בהספקת החשמל ויצירת יתירות כחלק מהיערכות לשעת חירום, במחיר זול משמעותית ממחירי הגז הטבעי בישראל. כ-25% מסך הכמות שנרכשה לא תנוצל על-ידי משק החשמל ולכן החליטה הרשות לייעד את העודפים לצרכני הגז הטבעי בתעשייה.

האניה המגזזת מול חופי חדרה. (צילום: דבר ראשון)

משק הגז בישראל מנותק מהמשק העולמי

במשך רוב השנים היה מחיר הגז הנוזלי יקר יותר משום שהוא כולל עלויות הנזלה, הובלה וגיזוז. מחיר הגז בישראל כה גבוה לעומת המחיר העולמי, כך שמשתלם לייבא גז לישראל ממרחקים, ועדיין למכור אותו במחיר נמוך בהרבה. השימוש בגז נוזלי הינו פחות סביבתי, בשל הולכת הגז באניות למרחקים גדולים, ובשל איבודי גז גדולים יותר לעומת גז שלא עובר הנזלה וגיזוז. כך, נפלטים לאוויר חומרים מזהמים וגזי חממה שאיש לא נדרש לשלם בעבור נזקיהם. בנוסף, רכש הגז הנוזלי מפחית את תקבולי המס של מדינת ישראל, שלא רואה ממנו אגורה שחוקה וכולל גם עלות שקועה של כ-80 מיליון דולר בכל שנה, בה נושאת חברת החשמל, בעבור שכירת האניה המגזזת, שנדרשת להפיכת הגז הנוזלי לגז שמיש לתחנות כח.

הקורונה תשמר את הגז הנוזלי

במשרד האנרגיה שואפים לוותר על השימוש במסוף, לאחר שיהיו בישראל שלושה מאגרי גז פעילים תקינים, שמספקים ביטחון אנרגטי ויתירות אספקה. כיום, רק מאגר תמר עובד באופן רציף, ואילו מאגר לוויתן סובל מתקלות רבות מיום הפעלתו בחודש ינואר, מה שגרם למשרד האנרגיה למנוע ממנו להגביר את הפקת הגז, עד שחברת יעוץ חיצונית תמליץ כיצד יש להפעילו באופן אמין. תקלות באסדה המשיכו להתרחש גם לאחר הסנקציה של משרד האנרגיה, כשבממוצע מתרחשת תקלה אחת לשבוע, במקביל, אסדת ההפקה של מאגר כריש סובלת מעיכובים בבניה, בשל התפרצות הקורונה. ייתכן שהפעלת המאגר תידחה לשנת 2022, תרחיש שיחזק הן את השימוש בגז הנוזלי והן את המאגרים הפעילים בישראל, תמר ולוויתן.

אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

יצוא הגז ייפגע

גם בתחום יצוא הגז יש לקורונה השפעה שלילית בהווה ובעתיד הנראה לעין. היצוא למצרים עשוי להיות מופחת, בשל התניה בחוזה המתירה זאת בעת צניחה במחיר הנפט המוצע במשך שנה נתונה. במקביל, יצוא הגז לירדן יכול להשתנות בשל שתי נסיבות: פוליטית וכלכלית. הכוונות הישראליות לספח את בקעת הירדן ללא הסכמת ירדן יכולות לשמש את ירדן כעילה לסיום חוזה יבוא הגז הישראלי. הסיבה הכלכלית היא שיבוא גז נוזלי מקטאר, שהיה בעבר יקר מאוד, הינו זול יותר כיום מאשר הגז הישראלי. מנגד, הממשל האמריקאי צפוי להפעיל לחצים על ירדן לקיים את החוזה ואיש אינו יודע בוודאות למשך כמה זמן תישאר האנומליה בה גז נוזלי זול יותר מגז בצינור.

החוזה בין מאגר לוויתן לירדן בתוקף ל-10 שנים, כך שתיתכן גם פשרה בדמות הפחתת כמות הרכש השנתית ו/או הנחה זמנית במחיר הגז. בהסתכלות רחבה, התפרצות הקורונה גרמה לירידה גדולה בכלכליות של תכניות פיתוח של מאגרי גז באזור מזרח הים התיכון לשם יצוא לאירופה כמו גם בתכניות לבניית צנרת יצוא ממתקנים קיימים. מאגרי הגז צפויים לעודף משמעותי בכושר ההפקה על פני הביקוש, אך ייקח זמן עד שלקוחות מקומיים יוכלו ליהנות ממצב זה, בשל החתימה על חוזים ארוכי טווח.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website