דיון נוסף בוועדת העבודה בניסיון לפתור את משבר הפיגומים

הנהגת ההסתדרות אישרה את בקשתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לשביתה כללית במשק ביום ראשון הקרוב, ה-6 לינואר, במידה ורפורמת הפיגומים לא תאושר בכנסת והנושא לא יוסדר. השביתה הוכרזה אמש (שני) בשל נוסח תקנות הפיגומים המעוקר מתוכן שביקשו חברי ועדת העבודה והרווחה להעביר. הוועדה תתכנס היום (שלישי) בצהרים פעם נוספת לדון בתקנות וניסנקורן צפוי להיות נוכח.

אמש נסגרה הוועדה לאחר שהיו"ר ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הציב אולטימטום בפני אנשי משרד העבודה וההסתדרות, על פיו יעברו התקנות בנוסח המאפשר למעשה להמשיך להשתמש בפיגומים הקיימים בלא הגבלת זמן, ובלא בדיקה חיצונית של עמידתם בתקן.

הוויכוח נסוב סביב שאלת הפיגומים הקיימים כיום במלאי של בוני הפיגומים. בדיון הוסכם כי היצרנים יחויבו בהטבעת שמם ומספר דגם על פיגומים חדשים שיצאו לשוק, ובהעברת הדגמים לבדיקת מכון התקנים, במעבדה שתוקם בקרוב. אולם בשאלת בדיקת הפיגומים המצויים כבר בשוק, בהם הושקעו מיליוני שקלים ולטענת בוני הפיגומים רבים מהם עומדים כבר היום בדרישות התקן, לא הושגה הסכמה.

על פי הצעתו של ח"כ עבד אל חכים חאג’ יחיא (הרשימה המשותפת), שאומצה על ידי יו"ר הוועדה, בוני הפיגומים עצמם יסמנו שבדקו את הפיגומים שברשותם, ו’האחריות’ תהיה עליהם. כך, עד שכלל הפיגומים הישנים יצאו מהשוק – תהליך שלדברי בוני הפיגומים עצמם עשוי לקחת 10 שנים ואף יותר.

עו"ד סיגל מרד מהלשכה המשפטית במשרד העבודה מחתה כנגד הצעה זו: "נתת להם עכשיו תקופת מעבר של 10 שנים לתקנות. זו המשמעות" אמרה, בעקבות הצהרותיהם של הקבלנים כי אורך חייו של פיגום מגיע בממוצע ל-10 שנים. "אני לא יכולה לסמוך על 1,500 בוני פיגומים מקצועיים שיסמנו את עצמם. מה שאתה דורש זה מידע שלא נותן לי כלום מבחינת מידע משמעותי על איכות הפיגום".

יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים מאיר שמש מסר אמש בעקבות הודעת ההסתדרות על השביתה המתוכננת: "התאחדות קבלני הפיגומים מצרה על החלטת ההסתדרות החדשה באיום השביתה כללית. מבחינתנו זו לא יותר מעוד הוכחה נוספת לכך, שמנגנון ההסתדרות שוכח את מקומו כפלטפורמה להתאגדות ומנסה בדרך קבע להיות הגורם המקצועי ובאמצעות בריונות מדינית להדיר את רגליהם של האיגודים המקצועיים מתהליך קבלת ההחלטות. בדיוק כך היה עם האיום לפני כחודשיים בנושא ענף הבניין, שנגמר בישיבה סגורה בין ניסנקורן לכחלון, ללא גורם מקצועי אחד על השולחן וללא שום הישג רלוונטי".

לטענתו לתקנות המוצעות תהינה השלכות שליליות דווקא על בטיחות העובדים בענף, וכן על ביטחונם התעסוקתי של מתקיני הפיגומים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website