דרקון אדום: ההאטה בכלכלה הסינית אמורה להדאיג גם את טראמפ

ההאטה של הכלכלה הסינית היא חדשות רעות, לא רק לסין אלא לעולם כולו – כך על פי קרן המטבע, שפירסמה אתמול (שני) דו"ח שנתי הסוקר את הפעילות הכלכלית העולמית. כיום אי אפשר להתעלם מהחשיבות המכרעת של המשק הסיני לפעילות הכלכלית בעולם כולו, והסימנים להאטה בסין מצטרפים לסימני ההאטה בארה"ב, ומשקיעים רבים מתחילים להתכונן למיתון ראשון, מאז המיתון שהחל ב-2009.

מאז שנת 2010 נמצאות הכלכלות המערביות בהתאוששות מהמשבר, מה שמתבטא בצמיחה כלכלית נמוכה מאד, אבל עקבית. "האם זה אומר שמיתון עולמי נמצא מעבר לפינה? לא" אמרה קריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע. "אבל זה כן אומר שהסכנות לירידה חדה בצמיחה העולמית הופכות לגדולות יותר. הסכנות שאורבות לנו בעתיד הולכות וגדלות".

נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).

בזמן המשבר הפיננסי, הייתה זו סין שחילצה במידות רבות את כלכלות המערב ממיתון עמוק עוד יותר. בסוף שנת 2008 החליטה הממשלה הסינית על "חבילת חילוץ" של 4 טריליון יואן (כחצי טריליון דולר), כדי להביא להגברת הביקושים במדינה ולמנוע ירידה חדה בצמיחה עד ידי השקעה בפרויקטי בינוי תשתיות. כך, על אף שבסוף שנת 2008 ירדה הצמיחה בסין ל-6%, בשנה לאחר מכך היא עמדה כבר על 10%.

הצמיחה הנמוכה מאז 1990

סין היא משק עצום, עם פוטנציאל צמיחה גדול במיוחד. ההרחבה התקציבית של ממשלת סין סייעה לסינים רבים להגדיל את הכנסותיהם, ולמעשה נתנה דחיפה משמעותית ליצירת מעמד הביניים הסיני שנמצא בהתהוות מאז שנות התשעים. העלייה ברמות ההכנסה בסין הביאה לכך שאזרחי סין יכלו להרשות לעצמם להוציא את כספם – דבר שהגביר את הביקושים למוצרים מרחבי העולם ולחומרי גלם לייצור בסין. כך, הביקושים בסין "החליפו" את הביקושים הנמוכים באירופה וארה"ב, שצנחו כתוצאה מהמשבר, ומנעו נפילה עמוקה עוד יותר למיתון.

אלא שכעת נראה שהצמיחה בכלכלה הסינית נמצאת בהאטה, בפעם הראשונה מאז המשבר. בשנה האחרונה צמחה הכלכלה הסינית ב-6.6%, ירידה מהצמיחה של ה-6.8% בשנת 2017. קצב הצמיחה בסין נמצא בירידה עקבית לאורך כל שנת 2018, והצמיחה כיום נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מאז שנת 1990. יש לציין שמדובר בקצב צמיחה גבוה יחסית לכלכלות המערב, אבל ההאטה עלולה להביא לפגיעה בכלכלות שמתבססות על מסחר עם סין.

סגן הנשיא הסיני, הן זהינג, מאיים בהעלאת מכסים על סחורה אמריקאית, 25 במרץ 2018 (AP Photo/Emily Wang)

גיטה גופינת’, הכלכלנית הראשית של קרן המטבע אמרה על הדו"ח כי הקרן לא רואה מיתון מידי באופק, אבל שהסכנות למיתון הולכות וגדלות עם ההאטה בסין ובארה"ב, ובייחוד בעקבות מלחמת הסחר בין שתי המדינות. "בראש סדר העדיפויות צריך לעמוד פתרון המחלוקות בין המדינות בנוגע למדיניות סחר ולהפיג את החששות, במקום להציב חומות שמערערות את היציבות העולמית ומאטות את קצב הצמיחה העולמי שנמצא גם ככה במגמת צמצום".

המשא ומתן בין ארה"ב לסין על יחסי הסחר הרעועים ביניהן, ממשיך בימים אלו בוועידת דאבוס. ארה"ב הודיעה לפני מספר ימים שתהייה מוכנה לקבל הסכם, בתנאי שסין תעמוד בבדיקות תקופתיות על התנהלותה. במקרה שהמפקחים האמריקאים ימצאו אי סדרים בהתנהלות הסינית, תוכל ארה"ב להטיל מכסים נוספים על יבוא מסין.

מקור בממשלה הסינית מסר לסוכנות הידיעות רויטרס בתגובה לדרישה ש"התנאי החדש נראה כמו ניסיון השפלה, אבל אולי שני הצדדים יוכלו למצוא דרך לשמור על כבודה של הממשלה הסינית". ההאטה בשתי הכלכלות הגדולות בעולם עשויה להביא את טראמפ לתמוך בהסכם, גם אם מדובר בהישג מצומצם יחסית. אי הוודאות והפגיעה במסחר בין ארה"ב מהווים מקור לאי וודאות שעלולה להתבטא בהימנעות ממסחר, ובהחרפת ההאטה בארה"ב ובסין.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website