האו”ם מזהיר: כדור הארץ עלול להגיע להתחממות של מעלה וחצי בעשור הבא

"כדור הארץ יתחמם לרמה של 1.5 מעלות צלזיוס מעל הטמפרטורה בתחילת המהפכה התעשייתית עד המחצית הראשונה של העשור הבא", כך מזהיר דו"ח חדש של פאנל האקלים של האו"ם (IPCC) שמתפרסם היום (שני).

המחקר המקיף שנעשה על ידי מאות מדענים במגוון תחומים, מציין כי כדור הארץ התחמם כבר בכ-1.1 מעלות צלזיוס מאז המהפכה התעשיתית. במחקר מודגש כי לעלייה בטמפרטורה עלולה להיות השפעה קשה על החיי בני האדם, עליית מפלס פני הים, התגברות אסונות טבע, התפרצות מחלות והיכחדות צמחים ובעלי חיים, החיוניים לקיום המין האנושי. הדו"ח מהווה המשך לדו"חות קודמים בנושאים שפרסם הפאנל.

נשים במכרה פחם בדרום אפריקה. מזכ"ל האו"ם קרא לעצור להקמה של תחנות כוח פחמיות, ולמנוע קידום פרויקטים חדשים של גז מחצבים ונפט(צילום: AP Photo/Denis Farrell, File)

בדו"ח מציינים החוקרים כי למרות זאת, לאנושות יש סיכוי למתן את העלייה, ולשמור אותה על מעלה וחצי בלבד, אך כדי לעשות זאת, יידרשו כל מדינות העולם לחתוך באופן דרסטי את צריכת דלקי המאובנים, בהם גז מחצבים ונפט, בשני שליש עד 2035. בנוסף לכך, מציינים כי יידרש להגיע לאיזון פחמני עד 2050.

כדי להמחיש את עומק השינוי הנדרש, מציינים החוקרים כי סך כל מתקני הפקת, עיבוד וצריכת דלקי המאובנים הקיימים כיום ברחבי העולם, ואלה שנמצאים בהליכי תכנון ייפלטו מספיק פחמן דו חמצני בשביל להביא לעלייה של 2 מעלות צלזיוס על סוף המאה. "שינוי האקלים הוא איום לאנושות, ולכדור הארץ", כתבו מחברי הדו"ח. "ההחלטות, והפעולות שיינקטו בעשור הזה ישפיעו לאלפיי שנים".

הצפות בעקבות סופת גשמים בניגריה. "שינוי האקלים הוא איום לאנושות, ולכדור הארץ" (צילום: AP Photo, File)

"האנושות נמצאת על קרח דק שהולך ונמס" אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, עם פרסום הדו"ח. "העולם צריך פעילות אקלימית בכל החזיתות, בכל במקום ובבת אחת". עוד קרא גוטרש להפסיק להקים תחנות כוח פחמיות, ולמנוע קידום פרויקטים חדשים של גז מחצבים ונפט.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הגיבה לדו"ח ואמרה: "לפי הדו"ח, למרות תוכניות ופעולות ההיערכות המקודמות כיום בכל מדינות העולם, הפער בהיערכות עדיין גדול מאוד, וימשיך להתרחב אם לא נגביר מאוד את קצב והיקף הפעולות. העולם לא ערוך ונמצא בסכנה. הדו"ח מחדד את הצורך הדחוף בקידום חוק האקלים שאנו מובילים, וקידום היערכות ישראל גם במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות".

המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ’ נגה קרונפלד-שור: "ההתחממות הגלובלית כבר גרמה לשינוים מהירים ונרחבים בים, ביבשה ובקטבים, והשפיעה על החיים על פני כל כדור הארץ. מזג האוויר נעשה קיצוני יותר וקצב השינויים גבוה בהרבה משהיה צפוי על פי הדו"ח החמישי של הפאנל, חלקית בגלל השפעה הדדית בין ההשלכות".

"גם בתרחישים הכי אופטימיים, ההתחממות הגלובלית צפויה להמשך לפחות עד שנת 2040. הדו"ח קובע כי על המדינות להפחית את השימוש בדלקים פוסיליים כולל פחם, נפט, וגז באופן מיידי ועמוק, ולהגיע להפחתה של 50% עד 2030 והפסקת השימוש ואפילו מאזן שלילי עד 2050", מוסיפה קרונפלד-שור. "יש להתייעל מאוד בשימוש באנרגיה ובמשאבים, להתאים את החקלאות לאקלים המשתנה ולשמור על בתי הגידול הטבעיים, כולל שיקום יערות ובתי גידול פגועים נוספים. ייתכן שכל אלו לא יספיקו, וניאלץ להסתמך גם על קליטת גזי חממה מהאוויר ופיתוח טכנולוגיות לבקרת אקלים".

החברה להגנת הטבע: "הדו"ח, מדגיש שוב, את חלקו של הטבע בהתמודדות עם משבר האקלים, וקובע כי עצירת ההתחממות העולמית, לא תתאפשר, ללא הגנה על המערכות הטבעיות ושיקומן, לא ייתכן, שבעוד הציבור הישראלי, כבר מרגיש את השפעת שינויי האקלים, וצפוי לסבול מנזקים חריפים לבריאות, לכלכלה ולביטחון, משרד האנרגיה מלבה את המשבר, באמצעות האצת ההפקה של דלקים פוסיליים, לצרכי ייצוא".

"החברה להגנת הטבע, קוראת לממשלה לאשר את היעדים המעודכנים להפחתת פליטות – 50%, עד לשנת 2030, כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים, להקפיא לאלתר את שיווק השטחים החדשים לחיפושי גז בים התיכון (המכרז הרביעי) ולהשקיע את כל מרצה, בקידום אנרגיות מתחדשות, בדגש על גגות ושטחים מבונים".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website