האינפלציה השנתית בגוש האירו זינקה ב-8.1%, שיא של 25 שנים

מחאה מחוץ לבנק המרכזי האירופי (צילום ארכיון: ויקיפדיה)

האינפלציה במדינות גוש האירו הגיעה לשיא של 8.1% במאי, על רקע עלייה במחירי האנרגיה והמזון. עליית המחירים השנתית ב-19 המדינות המשתמשות במטבע חצתה את השיא הקודם של 7.4% שנקבע במרץ ואפריל, כך לפי נתונים שפורסמו היום (שלישי) על ידי סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי.

האינפלציה בגוש האירו נמצאת כעת ברמתה הגבוהה ביותר מאז השימוש במטבע ב-1997. העלייה הדרסטית ביותר נרשמה במחירי האנרגיה שזינקו ב-39.2% בשנה האחרונה, ברקע עליית מחירה של חבית נפט ל-120 דולר, והטלת הסנקציות של מדינות האיחוד על ייבוא נפט מרוסיה.

מחירי המזון, האלכוהול והטבק עלו ב-7.5% במאי, וגם הם הושפעו, לפי סוכנות הסטטיסטיקה באיחוד, מהמלחמה באוקראינה, שנחשבת ספקית עולמית גדולה של חיטה ותבואות חקלאיות אחרות.

בענפי הביגוד, מוצרי החשמל, המכוניות, המחשבים והספרים נרשמה עלייה של 4.2%. מחירי השירותים עלו ב-3.5%.

המדינות הגובלות ברוסיה הן הנפגעות העיקריות

מדינות הגובלות ברוסיה שהפסיקו לצרוך את הגז הרוסי סבלו מעליות המחירים פי 2 ויותר משאר החברות בגוש. שיעור האינפלציה של אסטוניה הגיע ל-20%, בעוד בליטא הוא עמד על 18.5% ובלטביה הגיע ל-16.4%.

בפולין, שאינה משתמשת באירו, האינפלציה השנתית בחודש מאי זינקה לשיא של 24 שנים ועומדת על 13.9%. מחירי דלק ומזון גבוהים יותר היו המניעים העיקריים להתייקרות, לצד צמיחה כלכלית שנבעה מהזרם העצום של פליטים אוקראינים המגבירים את הביקוש הצרכני.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website