“האפודים הצהובים”

הרוגה וכ-230 פצועים, מתוכם שמונה פצועים קשה, בשורת הפגנות שהתקיימו ברחבי צרפת ביום שבת. אזרחים זועמים הקימו מחסומי דרכים בכפרים וערים בשל עליית המיסים על הדלק, כחלק ממחאה נרחבת של תנועות וארגונים אזרחיים שונים. על פי שר הפנים הצרפתי מדובר על 283,000 מפגינים במעל 2,000 אתרים. רוב ההפגנות היו שלוות אך חלקם נהיו אלימות, ובמסגרתם נעצרו 117 בני אדם.

אנשי ‘האפודים הצהובים’ במחאה על עליית מחיר הדלק בצרפת (AP Photo/Bob Edme)

שוטרים השליכו רימוני גז במפגינים מקרב "האפודים הצהובים" כפי שהם מכנים את עצמם, בשאנז אליזה שבפריז, בעודם מנסים לעשות את דרכם לארמון הנשיאות. זמן מה לאחר מכן, מאות מפגינים ניסו להגיע למקום מגוריו של הנשיא עמנואל מקרון באותו הרחוב. טיפול דומה קיבלו המפגינים סביב כיכר שער הניצחון בעיר, לאחר שחסמו את התנועה במקום במשך שעות ארוכות.

לעומת אירועים אלו, בטרוי שבדרום מזרח פריז, כמאה מפגינים חדרו למתחם ממשל מקומי והשחיתו בו רכוש. באתר נוסף כוחות הביטחון השתמשו בתותח מים לפיזור המפגינים העוינים.

המפגינה בת ה-63 שנהרגה נדרסה למוות כאשר נהגת נכנסה לפניקה כשראתה את המחסום והאיצה את רכבה. גורם רשמי בכיר באזור אמר כי עימות בין הנהגים למפגינים "הקצין ללא סיבה" והנהגת האיצה את רכב המינבן שלה אחרי ש"אנשים החלו לטלטל את רכבה". עד ראייה הוסיף כי האישה לקחה את בתה לרופא. חקירת האירוע נמשכת.

מדובר בסוגיה מורכבת לממשלתו של מקרון. אנשי הביטחון נהגו בזהירות והנחו את השוטרים לערוך דיאלוגים עם המפגינים אך למנוע חסימה של עורקי תנועה חיוניים או פגיעה ברכוש ובנפש. שר הפנים כריסטוף קסטנר אמר: "הם רצו להעביר מסר, והוא נשמע. הממשלה קשובה להפגנות וכמובן שנמשך להיענות לדאגתם הגוברת של האזרחים לגבי כח הקנייה שלהם".

הגדלת המס על הדלק, במיוחד לדלק דיזל (המס עלה בשבעה סנט של יורו), מכעיסה את הצרפתים החשים שהאזרח הממוצע נדרש לשלם את המחיר היקר ביותר במאמצי הנשיא לשנות את משק האנרגיה של צרפת מדלקים מתכלים. מדובר בצעד אחד מתוך שרשרת התייקרויות הצפויות בתחום. דלק הדיזל הזול יותר משמש לרוב את המוחלשים בחברה הצרפתית.

אנשי ‘האפודים הצהובים’ במחאה על עליית מחיר הדלק בצרפת (AP Photo/Bob Edme)

מדובר על צעד שמחזק את מיתוגו של מקרון ככזה המנותק מהדאגות הכלכליות היומיומיות איתן מתמודדים האזרחים הצרפתיים הפשוטים. הפופולריות של מקרון נמצאת בשפל של כל הזמנים והיא עומדת על כ-30%, כאשר רבים מהמפגינים קראו להתפטרותו.

גם אופי ההפגנות, שמתחילות לגעת בנושאים רבים של דילדול כח הקנייה של אזרחי צרפת ומצוקות כלכליות, וגם העובדה שזו התארגנות ללא הובלה ברורה וללא מעורבות של איגודים או מנהיגים מוכרים, מעידים מצד אחד על התנגדות נרחבת למהלכי הממשל, ומצד שני מעמידים בספק את הצלחת המחאה בשל היותה לא ממוקדת וללא הנהגה מוסכמת.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website