הבטחות, צריך לקיים: משרד האוצר מעכב הסכם תוספות השכר לשוטרים

על אף המאמצים, השוטרים, הסוהרים, אנשי השב"כ, המוסד וגמלאיהם לא קיבלו את תוספות השכר שהובטחו להם, גם במשכורת ינואר. בינתיים נערכים חלק מהפעילים החברתיים למחאה מול האוצר והממשלה היוצאת.

"אני קוראים לאוצר ולממשלה לכבד את ההסכם עליו חתמו", כתבו קבוצת פעילים מובילים לחבריהם. "בימים הקרובים נחזור בחזרה להקמת האוהלים ונקרא לכלל כוחות הביטחון 300.000 איש בבחירות לא להצביע לכחלון ולא לליכוד. אנו נצא להפגנות ונפסיק להיות שקופים. הממשלה והאוצר הכריזו עלינו מלחמה". בין החותמים, גמלאי המשטרה גיל רוטר ואשת הגמלאי שושי נובל, ששבתו בעבר רעב מול ביתו של שר האוצר כחלון בחיפה, וכן הגמלאים עופר אשקורי, דוד סיטון ושמעון כהן אשר הפעילו אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים משך חודשים ארוכים עד חתימת ההסכם.

עשרות גמלאי משטרה ושב״ס, יחד עם בני משפחות שוטרים, סוהרים וגמלאים מפגינים מול ישיבת הממשלה בירושלים (ללא קרדיט)

לאורך החודשים האחרונים נעשו מאמצים כבירים להחתמת 95% מהזכאים לתוספת בכל אחת מהקבוצות בהתאם לדרישת האוצר, והחתימות הועברו לאוצר – ובשלב זה נתקעת השלמת יישום ההסכם בבדיקות שעורך האוצר. "בימים אלה מתבצעת עבודת ביקורת מטעם משרד האוצר לבחינת החתימות שהתקבלו", מסר האוצר ל’דבר ראשון’. "עם סיום עבודת הביקורת נוכל לדעת אם משרתי הביטחון אכן עמדו ברף שנקבע בהחלטת הממשלה". בקרב הפעילים עולה החשש כי האוצר ידרוש החתמת עוד כמה אלפי שוטרים שפוטרו או התפטרו בשנים האחרונות.

בהודעה שהוציאה מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים אביגיל שררה, כתבה כי היא מקווה לתוצאות טובות לבדיקה, וכי להערכתה מספר תיקונים קלים בהחלטת הממשלה יבוצעו טלפונית, וכי הצדדים יוכלו בקרוב לגשת לבית הדין על מנת לתת למתווה שגובש תוקף. שררה הוסיפה כי להערכתה, הנושא יסגר עד סוף השבוע הקרוב, וכי ראשת אגף משאבי אנוש במשטרה פועלת לקדם הנושא.

כך נראה המתווה

מתווה החזר החוב אושר על-ידי המשטרה והשב"ס עצמם, וכן על ידי ארגוני הגמלאים ומשפחות המשרתים כבר באוקטובר. בנובמבר אושר המתווה גם בהחלטת ממשלה. אלא שמשרד האוצר התעקש להכניס לתוכו, לצד קיצוץ תקציבי רוחבי של 1.3% מתקציבי המשרדים, גם סעיף הקובע כי על מנת לממשו בפועל ידרשו הארגונים להחתים 95% מכל אחת מקבוצות הזכאים לתוספת על טופסי ויתור על תביעות עתידיות בגינה. בעוד שבמשטרה ובשב"ס סיימו את ההחתמות כבר בדצמבר, החתמתם של גמלאי השב"כ והמוסד הזכאים הייתה מורכבת יותר באופן טבעי, ונסתיימה לקראת ה-22 בדצמבר.

על-פי המתווה, הגמלאים ייהנו מהתוספת המלאה לקצבתם השוטפת באופן מיידי, ואילו המשרתים הפעילים יקבלו את מחציתה במשכורת השוטפת כבר ב-2019, ואת היתר ב-2020.

הפגנה מול ביתו של גלעד ארדן (פורום משפחות השוטרים והסוהרים)

באשר לחוב הרטרואקטיבי שנאמד ב-7.2 מיליארד שקלים, נקבע כי גמלאים בני פחות מ-69 יחלו לקבלו רק משנת 2023 ובפריסה לעשר שנים, ואילו גמלאים בני 69 ומעלה יקבלו את החוב בפריסה של 4-2 שנים, במספר מדרגות על-פי גילם. תשלומי החוב הרטרואקטיבי למשרתים הפעילים יחלו רק ב-2023 גם כן וייפרסו על-פני 11 שנים. כלל החובות הרטרואקטיביים ישולמו בלא ריבית, ויוצמדו למדד רק החל מ-2018.

המדובר כאמור בתוספות שכר שניתנו הן לחיילי הקבע והן לגמלאי צה"ל מאז שנת 2006 ושבתי הדין לעבודה קבעו כי המדינה הפרה את חובתה כלפי השוטרים, הסוהרים והגמלאים, משך למעלה מעשור, כשלא שילמה להם תוספות אלו. התוספת שלא יצאה לפועל היא בהתאם להחלטות הממשלה השונות המצמידות את שכרם לשכר אנשי הקבע בצה"ל – החלטות שהתקבלו על רקע האיסור שנקבע בחוק על התארגנותם של השוטרים והסוהרים בארגון עובדים שיוכל להגן על זכויותיהם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website