ההבטחות לסיוע לא מומשו, והעמותות החברתיות נאבקות על קיומן

מיכאל (מיכי) וסרטייל, יו"ר עמותת ‘יד תמר לחולה’ שתומכת בחולים ובמשפחותיהם, חושש מהרגע שבו יצטרך לצמצם או להפסיק את פעילות העמותה. כמו עמותות רבות אחרות הוא מתמודד עם אובדן ההכנסות מתרומות וממקורות אחרים. למרות שהן ממלאות צורך חיוני, ולמרות החלטת הממשלה להקציב 200 מיליון ש"ח לסיוע לעמותות ולארגוני המגזר השלישי, עד כה העמותות לא קיבלו מהמדינה אפילו שקל אחד.

בימי שגרה תומכת ‘יד תמר לחולה’ בחולי סרטן, וכעת מסייעים מתנדבי העמותה גם לחולי קורונה ולאנשים בבידוד. עד כה, למרות חודש וחצי של היעדר משאבים וחוסר ודאות, הפעילות נמשכה כרגיל, אך כעת תיאלץ העמותה לצמצם את מספר העובדים המקצועיים שלה. "לא העזנו להוציא אף אחד לחל"ת, פונים אלינו כל כך הרבה אנשים", אומר וסרטייל, "אנחנו עוזרים למאות משפחות של חולי קורונה וחולי סרטן. הצוותים שלנו עובדים בשכונות בהם הם מתגוררים, ואנחנו לא הרשינו לעצמנו להפסיק, במיוחד עכשיו. המתנדבים מקבלים את הגיבוי וההכוונה מאנשי הצוות שלנו, שלצערי הרב אצטרך להוציא לפחות שניים מהם לחל"ת".

התרומות, אחד מצינורות החמצן המרכזיים של העמותות, נעלם לחלוטין. "אין תרומות", אומר וסרטייל, "הייתי מהאחרונים שחזרו לארץ מארה"ב לפני שהשערים נסגרו כדי לגייס תרומות. חזרתי עם אפס שקל. לא היה לי דבר כזה, לא ב-2008, לא במלחמות. תמיד חזרתי עם משהו, והפעם כלום. המצב בארץ הוא אותו הדבר. גירדתי בקושי 20 אלף שקל לתרומות. זה נורא ואיום".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

החלטות הממשלה לסיוע לעמותות מומשו עד כה באופן חלקי בלבד. ההחלטה הראשונה, על הלוואות בערבות מדינה, הותאמה יותר לעסקים מאשר לעמותות, והקשתה על קבלת ההלוואות. "הבנק אומר לי שאני צריך לחתום בערבות אישית כדי שיהיה לי סיכוי גבוה יותר לקבל הלוואה. זו בדיחה. וזה אחרי שהמדינה ‘התחייבה’ שהיא תהיה ערבה. תגידו השתגעתם? אני מתנדב! איך אני יכול לחתום על כזה דבר?", אומר וסרטייל.

גם סכום של 200 מיליון ש"ח לסיוע לעמותות, שנכלל בתכנית החילוץ של המשק מלפני שישה שבועות, טרם הועבר. לפני כשבועיים הוחלט שהסיוע יינתן במסגרת קרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים, שמיועדת לחברות ולארגונים שהמחזור שלהם הוא עד 20 מיליון ש"ח. העמותות הגדולות נשארו בחוץ, עם הבטחה לסיוע נפרד, שטרם מומשה. גם קריטריונים נוספים, כגון אחוז ההכנסות ממכירת שירותים, משאירות בחוץ כ-2,000 עמותות מתוך 15 אלף. חלק מהעמותות יזכו לסיוע מזערי בסך 700 ש"ח בלבד.

בדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת אתמול (ראשון) אמר נציג משרד האוצר, גל לנדו, שרק בעוד תשעה ימים ניתן יהיה להגיש בקשות לקרן. המשמעות היא סכנה לתעסוקה של אלפי עובדים בעמותות, ופגיעה חמורה באנשים שמקבלים מהן סיוע. לפי ‘מנהיגות אזרחית’, ארגון הגג של ארגוני המגזר השלישי, כ-15% מהעובדים בישראל מועסקים בעמותות.

"לא יכולים להיות הילד ששם את האצבע בחור בחומה"

וסרטייל קורא למדינה להתערב, כדי למנוע אסון חברתי. "אנחנו לא יכולים להיות הילד ששם את האצבע שלו בתוך החור בחומה כדי שהמים לא ישטפו את הכל. אנחנו החומה", הוא אומר, "אני לא אדבר על גופים אחרים, אבל אם אני קורס, 2000 משפחות קורסות איתי. העובדים שלי הם חבר’ה נהדרים ומוכשרים, הם לא עובדים רק בשביל השכר, והם יצליחו להסתדר, אני בטוח. אבל מה יהיה על המשפחות?".

"המדינה יכולה לתת המון. יש מאות ארגונים שנתמכים ע"י משרד העבודה והרווחה והמשרד לשוויון חברתי. הם מכירים היטב איך המנגנון שלנו עובד, את היקפי העזרה – אנחנו הזרוע הביצועית שעושה את העבודה". לדבריו, שני המשרדים האלו צריכים לתמוך כעת בעמותות.

וסרטייל מצטרף לדרישה שהעלה חבר הכנסת אופיר סופר (ימינה) לצד עשרות חברי כנסת ועמותות לבטל את מס השכר המיוחד בגובה 7% שמוטל על השכר שמשלמים לעובדי העמותה. "המס מהווה נטל עודף בימים אלו, שבהן הכנסות העמותות נפגעו אנושות, אך ממשיכות לסייע לאזרחי ישראל", כתב סופר. בנוסף הוא קורא ולבטל את הפטור ממס לתרומות לעמותות בשנת 2020.

"לא יהיו הכנסות, לא בחודשיים הקרובים ולא בשנה הקרובה, ואנחנו פשוט נקרוס", מזהיר וסרטייל, "המדינה צריכה לדחוף את הציבור להתנדבות ותרומה לקהילה. מדברים על זה בלי הרף, שלא יבלבלו את השכל. הממשלה הזו לא מובילה פה שום מהלך חברתי-התנדבותי".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website