ההבטחות עדיין לא מומשו, והנכים חוזרים לרחובות. אל תשכחו אותם

בקיץ של 2017, לפני שנתיים וחצי בסך הכל, לא היה ישראלי שלא הכיר את מאבק הנכים. עשרות הפגנות, חסימות כבישים, כתבות בעיתונים ובמהדורות הביאו את הדרישה הבסיסית והצודקת להגדלת הקצבאות למרכז השיח הציבורי. היום (חמישי), כשהם יפגינו בצומת עזריאלי בתל אביב, כל זה נראה כמו היסטוריה רחוקה. בין עסקת המאה של טראמפ לכתב האישום נגד נתניהו, האנשים שעדיין נאלצים להיאבק יום יום על קיומם כמעט נשכחו.

כשהחל הסבב האחרון של מאבק הנכים, אי שם בשנת 2016, עמדה קצבת הנכות הבסיסית על סכום זעום של 2,342 שקלים בחודש. הדרישה המקורית של המאבק היתה השוואת הקצבאות לשכר המינימום במשק, מתוך המחשבה ההגיונית שאם יש סכום שמוגדר כמינימום למחייתו של אדם, ראוי שאנשים עם מוגבלות, שאינם יכולים לעבוד, יקבלו מהמדינה את הסכום הזה. בעבודה קשה הם הצליחו ליצור הסכמה חברתית רחבה לכך שהעלאת הקצבאות היא הדבר הכי חשוב, הכי ראוי והכי דחוף שצריך לקרות.

המאבק הארוך הסתיים, או לפחות כך חשבנו, בפשרה. הקצבאות לא הועלו לגובה שכר המינימום, אך סוכם שיועלו משמעותית לגובה של 3,700 ₪ עד שנת 2022, ולאחר מכן יוצמדו לשכר הממוצע במשק. אלא שהחוק שנחקק בכנסת עיגן רק שלב אחד במתווה, והעלה את הקצבאות ל-3,270 ₪. ההחלטה כיצד לבצע את יתר הפעימות נדחתה להמשך, שעקב מערכות הבחירות שרדפו זו את זו, עדיין לא הגיע וגם אינו נראה באופק.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

כיום ממשלת ישראל מפרה את החוק שהיא עצמה חוקקה. החוק קבע שעד סוף 2019 יגישו שרי האוצר והרווחה לממשלה המלצות להמשך העלאת הקצבאות בשנים 2020-2021, עד להעלאתן ל-3,700 ₪. הוועדה הבין משרדית שהוקמה כדי לגבש את ההמלצות הללו התחילה את דיוניה רק בנובמבר, ועדיין לא סיימה את עבודתה. גם כשההמלצות, הממשלה לא תוכל לאשר אותן לפני הבחירות.

בזמן שמאות אלפי נכים ייאלצו לחכות לפחות עד הקיץ להעלאה נוספת של קצבאות הקיום שלהם, החברה הישראלית והפוליטיקאים כבר עברו הלאה. שר הכלכלה אלי כהן התגאה בראיון לפני מספר שבועות שהממשלה העבירה 4 מיליארד ש״ח לקצבאות הנכות ושהן עלו לגובה 4,100 שח בחודש – אמירה שהכעיסה מאוד את ארגוני הנכים. כשלשרים נדמה אולי ש-900 שקלים עבור אדם נכה זה כסף קטן, זה רק מראה את גודל הפער והניתוק.

זה המקום לציין שמדובר במצב חירום, לא פחות. כשציבור בישראל נאלץ לבחור בין רכישת תרופות לאוכל, זו אזעקת אמת. כשאנשים שלא יכולים להדליק חימום בחורף הקפוא הזה מבקשים מהממשלה את ה-400 ₪ שכבר התחייבו לתת להם, הזמן לפעול הוא עכשיו.

כשראיתי את הנכים בהפגנות של קיץ 2017 נשבר לי הלב. איך יעלה על הדעת שמישהו מהאנשים הכי מוחלשים בחברה יצטרך לחסום כבישים ולסכן את עצמו כדי שמישהו יסתכל לכיוון שלו. מאבק הנכים התקדם, ואיתו נוצרה הסכמה רחבה בחברה וגם בכנסת שהעלאת קצבאות הנכות היא מחויבת המציאות. שנתיים וחצי, כשההבטחות לא התממשו, חברי הכנסת שהובילו והצביעו בעד החוק לא נראים מוטרדים מכך שהוא לא ממומש, והציבור יכול להקשיב לשר הכלכלה ולחשוב שהקצבה עומדת על 4,100 ₪. עכשיו כשהנכים יוצאים שוב למחות, הם זקוקים לגב ציבורי ופוליטי. אל תשכחו אותם, זה לא רק המאבק שלהם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website