ההוצאה הממשלתית למו”פ בישראל – 1.6% בלבד מההוצאה הלאומית

ההוצאה הממשלתית למחקר ופיתוח בישראל עומדת 1.6% בלבד מההוצאה הלאומית (1.4 מיליארד שקלים), זאת לעומת ממוצע של 13% במדינות ה-OECD. כך עולה מדו"ח שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עוד עולה מהדו"ח כי עיקר ההוצאה הממשלתית (63.9%) על מחקר ופיתוח בוצעה על ידי משרדי הממשלה ומכוני המחקר הממשלתיים. שאר המימון הממשלתי על מחקר ופיתוח יצא לפועל באמצעות מלכ"רים פרטיים (31%) ומלכ"רים ציבוריים (5.1%).

מיכלי השקיה של עצי זית במכון וולקני. (צילום באדיבות מכון וולקני)

חלוקת התקצוב לתחומי המחקר מעלה כי התחום שהממשלה משקיעה בו את נתח התקציב הגדול ביותר הוא המחקר החקלאי, שגרף 24.8% מהתקצוב הממשלתי למחקר ופיתוח. 23.6% מהתקציבים הממשלתיים מופנים למחקרים במדעי החברה. יש לציין כי הממשלה משקיעה הרבה יחסית במחקר ופיתוח חקלאי בעיקר בזכות מכוני המחקר הממשלתיים בתחום, שתקציבם מהווה 42% מתקצוב כלל מכוני המחקר הממשלתיים.

באשר למועסקים בתחום המחקר והפיתוח, מכוני המחקר מעסיקים כ-2,732 עובדים. מתוכם 47.9% עובדים במכוני המחקר הממשלתיים, 40.7% במלכ"רים פרטיים ו-11.5% במלכ"רים ציבוריים.  מהשוואה לסקר הקודם שנערך בנושא בשנת 2009 ניתן לראות כי יש צמצום במספר העובדים בתחום, שעמד לפני עשור על 2,755 עובדים

Leave a Reply

Name *
Email *
Website