ההצגה חייבת להמשך: האם זה היה הקש ששבר את הגב של מנכ”לית האוצר קרן טרנר-אייל

רגעים ספורים אחרי שהודיעה מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל על התפטרותה, פרסם שר ישראל כ"ץ הודעת ‘העסקים כרגיל’. ההודעה מסכמת פגישה בה השתתפו יועמ"ש המשרד אסי מסינג וממלא מקום ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס בה סוכם שהעבודה על תקציב 2021 תמשיך כמתוכנן וכי התקציב יוגש לאישור הממשלה בדצמבר השנה.

העסקים כמובן אינם כרגיל. אם את התפטרותו של ראש אגף התקציבים שאול מרידור יכול היה כ"ץ לנפנף ולייחס אותה לאופיו המרדני ואולי אפילו לייחוסו המשפחתי, התפטרותה של טרנר-אייל, מי שהייתה במשך שש שנים יד ימינו של כ"ץ, נראית אחרת. השניים אמנם הוציאו הודעה משותפת אבל אין טעם להיתמם: טרנר-אייל לא קטעה חופשת לידה בשביל להיות מנכ"לית משרד לחצי שנה. משהו רע מאד קורה בצמרת משרד האוצר.

וייתכן שגם יש קשר בין התפטרות להודעה. שר האוצר ישראל כ"ץ השליך עצמו על דחיית אישור התקציב 2021 למרץ שנה הבאה. יותר נכון יהיה לומר שהוא השליך את פקידי משרדו על כך. תוך היתלות בשיקולים ‘מקצועיים’ הוא משתמש בכוחו כשר אוצר כדי להכריע מחלוקת פוליטית בין כחול לבן לליכוד.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

אף גורם רציני במשק לא חושב שצריך לחכות עד מרץ כדי לאשר את תקציב 2021. לא עשרות כלכליים שהתבטאו בנושא, לא נגיד בנק ישראל שחוזר בכל במה שניתנת לו על הצורך לאשר תקציב בהקדם. אין סיבה שעבודת המטה להכנת תקציב תמשך חודשיים, במיוחד כשחוק ההסדרים כבר קיים וניתן, לאחר מקצה שיפורים, להניחו על שולחן הממשלה תוך זמן קצר.

את האירוע כולו אפשר היה לפטור את האירוע כעוד מחול שדים פוליטי חסר חשיבות, אלמלא הייתה לו השפעה מכרעת כל כך על החיים עצמם. פתיחת 2021 ללא תקציב מאושר תדחוף שוב את המשק הישראלי לתקציב קיצוצים, תמנע את העבודה הנדרשת לתכנית היציאה מהקורונה. נפילת הממשלה סביב התקציב במרץ 2021 משמעותה שגם השנה הבאה תתקיים ברובה ללא תקציב מאושר.

סביב התפטרותו של מרדירור השתמש השר כ"ץ בביקורת מוצדקת, סביב כוחם העודף של פקידי האוצר. הוא אינו נבחר הציבור הראשון שמתלונן על כוחה חסר הפרופורציה של פקידות האוצר, שכתוצאה ממבנה השלטון ומחולשת הכנסת מחזיקה בכוח רב על החלטות מדיניות. אבל כפי שמתברר בסוגיית התקציב, כ"ץ עושה שימוש ציני בביקורת, כשמאחורי השיקולים "המקצועיים" מסתתרת פוליטיקה קטנה ומדיניות הרסנית למשק הישראלי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website