הועסקה במהלך תקופת הלידה ותפוצה ב-40 אלף שקלים

עובדת תפוצה ב-40 אלף שקלים משום שהועסקה במהלך תקופת הלידה שלה. "האיסור להעסיק עובדת במהלך תקופת הלידה הוא אבסולוטי וגורר אחריו סנקציה אזרחית ואף סנקציה פלילית, בדמות מאסר של 6 חודשים או כפל קנס תקופת הלידה, נועדה להתאוששותה של האם הטרייה ולטיפול ברך הנולד", כתב  סגן נשיא בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, השופט צבי פרנקל, בפסק הדין שניתן השבוע.

התובעת, שהועסקה כרואת חשבון באגודה השיתופית של היישוב הקהילתי טנא עומרים בדרום הר חברון, טענה כי הופעלו עליה לחצים להמשיך ולעבוד גם לאחר לידתה – בתמורה להנחה בשכר הדירה ביישוב, בשווי מקביל לשכרה ברוטו. לטענתה האגודה לא עשתה מאמצים לאתר לה מחליפה, וגורמים שונים רמזו לה כי במידה ולא תעבוד בתקופת הלידה, ייתכן ומשרתה תתייתר. לאחר מכן, כשביקשה לצאת לחופשה ללא תשלום, בהתאם לחוק עבודת נשים, סורבה על ידי מזכיר האגודה.

בית הדין ציין כי לא הצליחה להוכיח שהופעל עליה לחץ להמשיך ולעבוד או שאוימה על ידי מזכירות האגודה בפיטורין במידה ולא תמשיך לעבוד, ולפיכך דחה את טענותיה אלו. עוד ציין כי נעשה ניסיון למצוא לה מחליפה, שלא צלח. אף על פי כן, קבע בית הדין כי העובדת אכן הועסקה בתקופת תקופת הלידה שלה, בניגוד לחוק, ואף נמנעה ממנה האפשרות לצאת לחל"ת בהתאם לחוק עבודת נשים, ולפיכך פסק לזכותה פיצוי בסך 40 אלף שקלים.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"הצדדים דנו רבות בשאלת הסכמה או רצונה של התובעת לעסקתה בזמן תקופת הלידה. אין רלוונטיות לשאלה זו, שכן האיסור המוטל על המעסיק בהעסקה בזמן תקופת לידה והורות הוא מוחלט" הבהיר השופט פרנקל, וציין כי הוא מקבל את טענת התובעת לפיה מדובר בחוקי מגן ואין מקום לגלגל את האשם לפתחו של העובד.

"אף שאלת היקף עבודתה של התובעת בתקופת ההורות והלידה אינה רלוונטית, שכן הנתבעת לא יכלה להעסיק את התובעת אף לא שעה אחת" אמר השופט והוסיף, "העסקה בזמן תקופת לידה והורות עומדת בסתירה להוראות החוק ואף יש בה כדי לסכן את העובדות בשלילת דמי לידה מהביטוח הלאומי". התובעת יוצגה בהליך על ידי עו"ד עידית צימרמן מהקליניקה לזכויות עובדים בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב.

מהאגודה השיתופית של היישוב טנא עומרים נמסר, כי כל בעלי התפקידים באגודה שכיהנו דאז והיו מעורבים בקבלת ההחלטות כבר אינם בתפקידם היום: "זו הייתה טעות, והיום אנחנו יודעים שלא לעשות טעויות שכאלו. גם השופט הבין כי המהלך היה על דעתה של העובדת. חשוב שכל אגודה תדע שגם אם המטרה היא לספק את רצונותיו של עובד כזה או אחר, צריך להצמד להנחיות החוק בכל הקשור לזכויות עובדים ולהמנע ממצבים שכאלה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website